Acest site foloseste Cookie-uri, conform noului Regulament de Protectie a Datelor (GDPR), pentru a va asigura cea mai buna experienta online. In esenta, Cookie-urile ne ajuta sa imbunatatim continutul de pe site, oferindu-va dvs., cititorul, o experienta online personalizata si mult mai rapida. Ele sunt folosite doar de site-ul nostru si partenerii nostri de incredere. Click AICI pentru detalii despre politica de Cookie-uri.
Acest site foloseste Cookie-uri, conform noului Regulament de Protectie a Datelor (GDPR), pentru a va asigura cea mai buna experienta online. In esenta, Cookie-urile ne ajuta sa imbunatatim continutul de pe site, oferindu-va dvs., cititorul, o experienta online personalizata si mult mai rapida. Ele sunt folosite doar de site-ul nostru si partenerii nostri de incredere. Click AICI pentru detalii despre politica de Cookie-uri. Sunt de acord cu politica de cookie
legislatiamuncii.ro cauta meniu

 

Evaluarea posturilor

Evaluarea posturilor inseamna aprecierea valorii relative a posturilor din cadrul unei organizatii. Postul consta intr-un grup relativ omogen de sarcini si responsabilitati. Ii mai sunt caracteristice, printre altele, conditiile specifice de lucru si recompensarea pe care o ofera.

Rezultatul unei astfel de evaluari este o ierarhie a tuturor posturilor dintr-o organizatie, de la cele mai valoroase pana la cele mai putin valoroase.

Atentie! Evaluarea postului este o metoda de comparare a posturilor si nu a titularilor acestora, permitand aprecierea valorii si a contributiei fie- carei activitati la indeplinirea obiectivelor firmei.

Scopurile evaluarii posturilor sunt:
● stabilirea unei ierarhii a posturilor, in functie de importanta relativa a obiectivelor ce le revin in organizatie. Aceasta permite recompensarea corespunzatoare a angajatilor care ocupa posturile respective;
● reducerea sau eliminarea inechitatilor in salarizare

Dificultatea evaluarii posturilor isi are sursa in diferentele ce exista intre diverse categorii de posturi.

Evaluarea posturilor este deosebit de utila in cadrul oricarei organizatii, deoarece asigura:
    reducerea numarului de conflicte de munca sau plangeri, prin intelegerea diferentelor dintre posturi.
Se poate intampla ca unii angajati sa fie nemultumiti, considerand ca sunt mai prost platiti decat colegi de-ai lor de pe alte posturi. Perceptia acestora este ca posturile lor sunt subevaluate.

Managerul trebuie sa poata justifica diferentele de salarizare Evaluarea posturilor, corect efectuata, evita o ierarhie inechitabila a posturilor si poate aplana disputele legate de diferente de salarii pentru posturi diferite;

    stimularea angajatilor care doresc sa ajunga la un nivel ierarhic superior;
    informatii privind relatiile dintre posturi, utile in activitatile de selectie si promovare.
O ierarhie bine definita a posturilor faciliteaza introducerea unei politici de promovare care sa prezinte clar toate calificarile si calitatile cerute unui angajat pentru a avansa;

    criterii pentru masurarea performantei individuale;
    realizarea unei structuri de salarizare corecte.

Evaluarea posturilor stabileste continutul postului in asa fel incat, desi sarcinile curente pot sa difere, posturi cu valoare similara sunt ierarhizate si retribuite pe acelasi nivel, indiferent de departamentul in care opereaza in cadrul firmei;

    abordarea corecta a negocierilor privind cresterile salariale.

Fiecare organizatie (fiecare manager) are desigur anumite opinii deja formate in ceea ce priveste valoarea, rolul in organizatie, complexitatea sarcinilor fiecarui post, precum si dificultatea sau usurinta de a gasi un titular al postului corespunzator.

De multe ori insa, perceptia angajatilor despre diferentele dintre posturi si dificultatea acestora nu corespunde evaluarii oficiale. Ca atare, pot aparea nemultumiri si chiar conflicte intre conducere si personal sau intre angajati.

Pentru a le preveni trebuie sa stabiliti criterii de evaluare obiective, aplicabile tuturor posturilor, cunoscute si intelese de catre angajati, si sa corelati salariile cu contributia fiecarui post.


Cum sa evaluati posturile din firma dvs.
Plan de actiune

Evaluarea posturilor incepe cu o analiza detaliata a tuturor posturilor din cadrul unei organizatii. Pentru a realiza o descriere cat mai realista a posturilor este util sa procedati astfel:

    Faceti o lista cu titlurile tuturor posturilor firmei si nivelurile de supervizare si subordonare ale fiecaruia.
    Determinati relatiile care exista intre posturile firmei.
    Pregatiti o descriere completa a posturilor. Din perspectiva evaluarii posturilor, amanuntele care permit deducerea valorii relative a postului analizat sunt:
● obiectivele postului;
● importanta relativa a sarcinilor;
● numarul si tipul de posturi supervizate;
● gradul de supervizare cerut de post;
● marimea si tipul de responsabilitati bugetare sau de decizie;
● frecventa si importanta relatiilor postului cu clientii firmei;
● experienta, cunostintele, indemanarea si alte calitati speciale cerute;
● frecventa cu care trebuie realizate anumite sarcini;
● conditiile de munca specifice postului respectiv, insistand asupra existentei unor conditii speciale (periculozitate, munca in schimb de noapte).

    Redactati o lista cu similaritatile si diferentele dintre posturi.

Posturi de niveluri diferite

Puteti identifica astfel acele posturi care solicita titularilor lor abilitati manageriale (planificare, control, coordonarea si organizarea activitatii lor si a celorlalti), precum si posturile cu o importanta mai redusa in activitatea organizatiei.

Intregul proces este marcat de dificultati in culegerea informatiilor relevante.
Ele provin din:
    exagerari ale titularilor posturilor in prezentarea sarcinilor si a responsabilitatilor ce le revin;
    neintelegerea corecta a naturii activitatii angajatilor;
    descrierea vaga a caracteristicilor postului;
    strecurarea unor informatii false (sarcini ce nu exista).

de LegislatiaMuncii.ro


Ti-a placut acest articol?
Da Like, Printeaza sau trimite prin WhatsApp si Email!


Data aparitiei: 14 Iunie 2010
Cat de utila va este aceasta informatie?
Noteaza folosind stelele


Rating:


Evaluarea posturilor Nota: 5 din 5 - 1 vot.
 

 
x
(cel putin 10 caractere)


Pentru a activa formularul, trebuie sa raspundeti corect la intrebare!
 

 

Sfaturi de la Experti - Intrebari si Raspunsuri

 
Modificarea elementelor CIM are loc prin acordul partilorIntrebare: In data de 31.03.2020 s-a organizat o sedinta cu toti angajatii in care s a hotarat de comun acord CU ANGAJATORUL ,tinand cont de situatia generata de COVID-19 ca incepand cu 01.04.2020 toti angajatii vor lucra 6 ore si vor fi platiti cu 75% din salariu. In aceasta situatie trebuiesc facute ACTE ADITIONALE pentru fiecare angajat in care scriem despre modificarea programului iar la salariu putem scrie ca salariul va fi CORESPUNZATOR PERIOADEI DE TIMP LUCRATA (ADICA 75%) sau trebuie sa scriem...
vezi AICI raspunsul specialistilor <<
 
Voluntari situatii de urgenta. Obligatii angajatorIntrebare: Avand in vedere ca am primit de la mai multi angajati adeverinte, care atesta ca fac parte din Serviciul Voluntar pentru Situatii de Urgenta si sunt chemati de Inspectoratul pentru Situatii de Urgenta Banat sa asigure permanenta pe raza teritoriului lor de domiciliu, care sunt obligatiile noastre in calitate de angajator fata de aceste persoane? In aceasta perioada angajatii societatii noastre, care fac parte din serviciul voluntar,beneficiaza de zile libere platite de noi? Isi pastreaza toate...
vezi AICI raspunsul specialistilor <<


Descarca GRATUIT
“CORONAVIRUS - Ghid de MASURI URGENTE pentru Angajatori. Reguli impuse pentru fiecare firma”

exclusiv abonatilor la newsletterul gratuit E-News LegislatiaMuncii.
Rentrop ∧ Straton

 

Alerta Coronavirus - Masuri de preventie pentru Angajatori

Descarcati gratuit Raportul Special

"CORONAVIRUS - Ghid de MASURI URGENTE pentru Angajatori. Reguli impuse pentru fiecare firma"
CORONAVIRUS - Ghid de MASURI URGENTE pentru Angajatori. Reguli impuse pentru fiecare firma

Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentului UE 679/2016


 

 


 
Alerta Coronavirus - Masuri de preventie pentru Angajatori
Descarcati gratuit Raportul Special

"CORONAVIRUS - Ghid de MASURI URGENTE pentru Angajatori. Reguli impuse pentru fiecare firma"

Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentului UE 679/2016
[x]