Ce este nota de lichidare si cadru legal
Nota de lichidare este un document intern emis de angajator la incetarea contractului de munca al unui salariat. Prin acest document, se atesta ca angajatul a returnat toate bunurile si documentele aferente postului ocupat si ca nu mai are obligatii restante fata de companie. Nota de lichidare are rolul de a clarifica situatia dintre angajat si angajator, asigurand o incheiere transparenta a relatiei de munca.
In ceea ce priveste cadrul legal, este important de stiut faptul ca legislatia muncii din Romania nu reglementeaza in mod expres obligatia intocmirii unei note de lichidare. Cu toate acestea, in practica, multi angajatori folosesc acest document la terminarea relatiei de munca cu un salariat.
In functie de politica firmei, nota de lichidare poate include si avizul diferitelor departamente (Resurse Umane, IT, Financiar, Administrativ), care confirma ca angajatul nu mai are datorii materiale sau documente neachitate catre angajator.
Nota de lichidare este obligatorie?
Nota de lichidare nu este reglementata ca document obligatoriu prin Codul Muncii, prin urmare este optional. Totusi, multe companii il utilizeaza ca parte a procedurilor interne la incetarea contractului de munca. In general, aceasta nota este prevazuta in Regulamentul intern sau in Contractul colectiv de munca si este solicitata pentru a confirma ca angajatul si-a indeplinit toate obligatiile fata de angajator.
Desi legea nu impune obligativitatea intocmirii unei note de lichidare, angajatorul o poate solicita pentru returnarea echipamentelor, documentelor sau solutionarea eventualelor datorii. De asemenea, in practica, multe firme o solicita la angajare pentru a se asigura ca salariatul nu are obligatii restante fata de angajatorul anterior.
IMPORTANT!

Orele suplimentare si munca in zi de repaus

Noua lege a pensiilor Ghid practic

Portal SSM - Acces 12 luni consultanta in scris si telefonica 30 intrebari
In cazul persoanelor incadrate in functia de gestionar, acestea trebuie sa prezinte o dovada emisa de fostul angajator care sa ateste daca a cauzat prejudicii patrimoniului public, natura acestora si daca au fost acoperite. Obligatia prezentarii unei astfel de dovezi este prevazuta in art. 6 din Legea nr. 22/1969 si poate fi considerata a fi nota de lichidare.
Kit de documente obligatorii in Legislatia Muncii si Salarizare - lucrarea contine 150 de modele de documente si formulare obligatorii de legislatia muncii si salarizare EDITABILE
In ce situatii este necesara nota de lichidare
Nota de lichidare este folosita in principal la incetarea contractului de munca, indiferent de motivul plecarii – demisie, concediere sau incetarea contractului pe perioada determinata. Scopul principal al acestui document este de a asigura o tranzitie corecta intre angajat si angajator, prevenind eventuale dispute privind responsabilitatile sau bunurile companiei.
Nota de lichidare serveste angajatorilor ca dovada ca noii angajati nu au obligatii restante fata de fostii lor angajatori. De asemenea, fisa de lichidare confirma ca angajatorul si-a achitat toate obligatiile financiare fata de salariat, inclusiv plata salariilor, indemnizatia pentru concediul de odihna, decontarea transportului sau alte beneficii prevazute in contractul individual de munca.
In plus, in cazul in care un angajator trebuie sa initieze actiuni in instanta impotriva unui fost salariat, acest document poate fi utilizat pentru recuperarea eventualelor datorii. Documentul este utilizat in special in cazul persoanelor angajate pe postul de gestionari, insa exista cazuri in care angajatorii il folosesc ca parte a procesului de incetare a contractului de munca.
In cat timp se face lichidarea dupa demisie
Nota de lichidare se intocmeste si se inmaneaza salariatului la incetarea contractului de munca, alaturi de decizia de incetare CIM si de adeverinta de vechime. Documentul se poate trimite si prin posta, cu confirmare de primire.
Nota de lichidare poate fi eliberata la data lichidarii ultimului salariu, care este data stabilita in CIM pentru plata salariului. In cazul in care salariul era platit in doua transe, nota de lichidare este inmanata angajatului, la cerere, la data in care se plateste lichidarea salariului.
Model nota de lichidare
Va prezentam mai jos un model de nota de lichidare. Documentul poate fi descarcat si in format PDF»
UNITATEA ...............................
Sediul ...............................
EXEMPLAR 1
(Se inmaneaza persoanei incadrate)
NOTA DE LICHIDARE
Numele ............................................... Prenumele ......................................
Nr. matricol ............................... functia ............................... locul de munca ...............................
Poseda carnetul de munca : seria ................ nr. ...............................
Motivul intocmirii notei de lichidare1 ......................................................
la data de ...............................
Natura debitului2 |
Titlu executor3 (natura, numarul, data, emitentul) |
Suma datorata la data emiterii notei de lichidare |
Creditorul (numele si adresa) |
Sef compartiment financiar-contabil4
..............................................................
Salariile nete incasate pe ultimele 12 luni (pentru calculul indemnizatiei de concediul de odihna):
Anul | Luna | Suma | Anul | Luna | Suma |
I. Durata concediului de odihna este de ....... zile, din care pe anul in curs a efectuat ............. zile de
concediu.
II. Din concediul de odihna pe anul trecut nu a folosit ............. zile.
III. Concedii medicale platite pe ultimele 12 luni:
Luna | Anul | Numar zile |
In cursul acestui an a avut concedii fara plata, absente nemotivate si invoiri care totalizeaza ......... zile.
Calificativele profesionale obtinute pe ultimii trei ani:
Anul | Calificativul |
Data ............................... Seful compartimentului personal
...............................................
UNITATEA ............................... EXEMPLAR 2
Sediul ............................... Ramane la unitate