Coasigurat 2024: Documente NECESARE pentru trecerea unei persoane in intretinere

conditii persoana in intretinerecoasigurat 2024conditii coasigurat 2024
Coasigurat 2024: Documente NECESARE pentru trecerea unei persoane in intretinere
Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

"Ce documente trebuie depuse de catre un salariat care a solicitat trecerea sotiei ca si coasigurat? Care sunt pasii necesari a fi urmati de salariat si apoi de societate? Intrarea in categoria de coasigurat implica si luarea in intretinere a persoanei respective (este necesara o declaratie in acest sens), sau cele 2 pot merge si separat, adica e posibila doar trecerea ca si coasigurat?"
 
 
Raspunsul specialistilor:
 
Conform art. 224 lit. b) din Legea 95/2006 privind reforma in domeniul sanatatii sunt asigurati fara plata contributiei sotul, sotia si parintii fara venituri proprii, aflati in intretinerea unei persoane asigurate.
 

Coasigurati conditii 2024

 
Astfel, coasiguratii unei persoane pot fi:
 
- Sotul, sotia;
- Parintii.
 
Astfel, sotia salariatul poate fi coasigurata acestuia fiind in intretinerea sotului.
 
Calitatea de coasigurat este conditionata de neobtinerea de venituri.
 
Astfel, persoana pe care salariatul o are in intretinere, pentru a avea calitatea de coasigurat trebuie sa nu realizeze niciun venit.
 
Conform art. 11 lit. e) din Normele metodologice pentru stabilirea documentelor justificative privind dobandirea calitatii de asigurat, din 29.11.2018 aprobate prin OCNAS 1549/2018 documentele necesare sunt:
 
- act de identitate valabil la data solicitarii original si in copie,
- documente care sa ateste relatia de rudenie sau casatoria cu persoana asigurata,
- declaratie pe propria raspundere a coasiguratului din care sa rezulte ca nu realizeaza venituri proprii,
- declaratie pe propria raspundere a persoanei asigurate (in speta prezentata aceasta persoana este salariatul) prin care aceasta declara ca are in intretinere persoana respectiva.
 

Persoana aflata in intretinere

 
In ceea ce primeste persoana aflata in intretinere, conform art. 77 alin. (3) din Codul fiscal, persoana in intretinere poate fi sotia/sotul, copiii sau alti membri de familie, rudele contribuabilului sau ale sotului/sotiei acestuia pana la gradul al doilea inclusiv, ale carei venituri, impozabile si neimpozabile, nu depasesc 510 lei lunar, cu exceptia veniturilor prevazute la art. 62 lit. o), w) si x) si/sau a pensiilor de urmas cuvenite conform legii, precum si a prestatiilor sociale acordate potrivit art. 58 din Legea 448/2006 privind protectia si promovarea drepturilor persoanelor cu handicap, republicata, cu modificarile si completarile ulterioare.
 
Deducerea personala se acorda de angajatori tuturor salariatilor numai la locul unde acestia au functia de baza, contractul individual de munca putand fi cu norma intreaga sau cu timp partial sau pe durata determinata sau nedeterminata. Functia de baza poate fi declarata si la contractul cu timp partial in cazul salariatilor pensionati gradul III.
 
 

Deducere personala 
 

Obligatia stabilirii persoanelor aflate in intretinerea contribuabilului in functie de care se atribuie deducerea personala este in sarcina platitorului de venit din salarii, la functia de baza.
 
Pentru stabilirea deducerii personale la care are dreptul, contribuabilul va depune la platitorul de venituri din salarii o declaratie pe propria raspundere, care trebuie sa cuprinda urmatoarele informatii:
 
- datele de identificare a contribuabilului care realizeaza venituri din salarii (numele si prenumele, domiciliul, codul numeric personal);
- datele de identificare a fiecarei persoane aflate in intretinere (numele si prenumele, codul numeric personal).
 
Declaratia pe propria raspundere a persoanei aflate in intretinere, cu exceptia copilului minor, trebuie sa cuprinda urmatoarele informatii:
 
- datele de identificare a persoanei aflate in intretinere, cum ar fi: numele, prenumele, domiciliul, codul numeric personal;
- datele de identificare a contribuabilului care beneficiaza de deducerea personala corespunzatoare, cum ar fi: numele, prenumele, domiciliul, codul numeric personal;
- acordul persoanei intretinute ca intretinatorul sa o preia in intretinere;
- nivelul si natura venitului persoanei aflate in intretinere, inclusiv mentiunea privind suprafetele de teren agricol si silvic detinute, precum si declaratia cu privire la desfasurarea de activitati agricole, silvicultura si/sau piscicultura;
- angajarea persoanei aflate in intretinere de a comunica persoanei care contribuie la intretinerea sa orice modificari in situatia venitului realizat.
 

Declaratia pe propria raspundere
 

Declaratiile pe propria raspundere depuse in vederea acordarii de deduceri personale nu se emit ca formulare tipizate.
 
Contribuabilul va prezenta platitorului de venituri din salarii documentele justificative care sa ateste persoanele aflate in intretinere, cum sunt: certificatul de casatorie, certificatele de nastere ale copiilor, adeverinta de venit a persoanei intretinute sau declaratia pe propria raspundere si altele. Documentele vor fi prezentate in original si in copie, platitorul de venituri din salarii pastrand copia dupa ce verifica conformitatea cu originalul.
 
Daca la un contribuabil intervine o schimbare care are influenta asupra nivelului reprezentand deducerea personala acordata si aceasta schimbare duce la diminuarea deducerii personale, contribuabilul este obligat sa instiinteze platitorul de venituri din salarii in termen de 15 zile calendaristice de la data la care s-a produs evenimentul care a generat modificarea, astfel incat angajatorul/platitorul sa reconsidere nivelul deducerii incepand cu luna urmatoare celei in care s-a produs evenimentul.
 
In situatia in care depunerea documentelor justificative privind acordarea deducerii personale se face ulterior aparitiei evenimentului care modifica, in sensul majorarii, nivelul acesteia, angajatorul/platitorul de venituri din salarii va acorda deducerea personala reconsiderata odata cu plata drepturilor salariale aferente lunii in care contribuabilul a depus toate documentele justificative.
 
Deducerea personala nu se fractioneaza in functie de numarul de ore in cazul veniturilor realizate in baza unui contract de munca cu timp partial, la functia de baza.
 
Suma reprezentand deducerea personala se acorda pentru persoanele aflate in intretinerea salariatului, pentru acea perioada impozabila din anul fiscal in care acestea au fost intretinute. Perioada se rotunjeste la luni intregi in favoarea salariatului.
 
Astfel, deducerea personala se acorda de angajatori tuturor salariatilor numai la locul unde acestia au functia de baza, contractul individual de munca putand fi cu norma intreaga sau cu timp partial sau pe durata determinata sau nedeterminata.
 
Obligatia stabilirii persoanelor aflate in intretinerea contribuabilului in functie de care se atribuie deducerea personala este in sarcina platitorului de venit din salarii, la functia de baza.
 
In situatia in care depunerea documentelor justificative privind acordarea deducerii personale se face ulterior aparitiei evenimentului care modifica, in sensul majorarii, nivelul acesteia, angajatorul/platitorul de venituri din salarii va acorda deducerea personala reconsiderata odata cu plata drepturilor salariale aferente lunii in care contribuabilul a depus toate documentele justificative.
 
 
Un raspuns valabil la data de 11.01.2022, oferit de expertii de la PortalCodulMuncii >>>
 
 

NOUTATI din Legislatia muncii

NOU: Webinar Declaratia 112. Aspecte esentiale in 2024!


Prin Ordinul ANAF nr. 1.994/880/1.181/4.594/2023 a fost aprobat un nou model al Declaratiei 112 referitoare la plata contributiilor sociale, a impozitului pe venit si evidenta nominala a persoanelor asigurate.

Atentie, gestionarea noului model al D 112 nu este deloc facila!

Iata de ce va invitam in data de 17 mai sa participati online la webinarul Declaratia 112. Aspecte esentiale in 2024 in cadrul caruia expertul Luminita Obaciu va limpezi cu profesionalism neclaritatile, cu accent pe subiectele care creeaza cele mai mari dificultati in practica!



...Vezi AICI detalii complete <<

de Isabela Alexe


Citeste mai multe articole pe aceeasi tema:
conditii persoana in intretinerecoasigurat 2024conditii coasigurat 2024

Data aparitiei: 18 Ianuarie 2024
Cat de utila va este aceasta informatie?
Noteaza folosind stelele
Rating:

Coasigurat 2024: Documente NECESARE pentru trecerea unei persoane in intretinere Nota: 4.18 din 5 - 39 voturi.
Urmareste-ne pe Google News

Sfaturi de la Experti - Intrebari si Raspunsuri

 
Obligatie emitere adeverinta venit noua lege a pensiilorIntrebare: In ce conditii firma este obligata sa elibereze adeverinte cu tote veniturile din 1957-2001 conform noii L360/2023. Firma este din 1957, detinem arhiva, din statele vechi si mai apoi fluturasi se poate deduce baza de calul a pensiei care difera de la o perioada la alta, totodata, nu sunt incluse toate veniturile la calulul CAS-lui si pensia suplimentara L80/1992.Legea intra in vigoare din septembrie, suntem obligati sa eliberam pana atunci aceste adeverinte?
vezi AICI raspunsul specialistilor <<
 
Fisa de post pentruDirector vanzariIntrebare: Va rog frumos sa ne trimit fisa post pentru urmatorul cod cor: 112018 - director vanzari.
vezi AICI raspunsul specialistilor <<


Descarca GRATUIT
“Noutati despre Regulamentul Intern si CCM in 2024 - Legislatie si studii de caz”

exclusiv abonatilor la newsletterul gratuit E-News LegislatiaMuncii.
Rentrop ∧ Straton

 

 

Atentie la Controalele ITM!

Descarcati gratuit Raportul Special

"Noutati despre Regulamentul Intern si CCM in 2024 - Legislatie si studii de caz"
Noutati despre Regulamentul Intern si CCM in 2024 - Legislatie si studii de caz

Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentului UE 679/2016


 

 

 
 
 



 
[x]