Ordonanta de urgenta nr. 57/2022 pentru modificarea si completarea Legii nr. 202/2002 privind egalitatea de sanse si de tratament intre femei si barbati si pentru modificarea art. 3 alin. (21) din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 121/2021 privind stabilirea unor masuri la nivelul administratiei publice centrale si pentru modificarea si completarea unor acte normative a fost publicata in Monitorul Oficial nr. 431 din 3 mai 2022.
Actul normativ modifica si completeaza prevederile Legii nr. 202/2002 privind egalitatea de sanse si de tratament intre femei si barbati, in vederea transpunerii partiale a Directivei 2019/1158/UE privind echilibrul dintre viata profesionala si cea privata a parintilor si ingrijitorilor si de abrogare a Directivei 2010/18/UE.
Ce trebuie sa contina Regulamentul intern?
Va prezentam aceste mentiuni obligatorii pe stick-ul "Regulamentul intern in avantajul dvs."!
- procedura de desemnare a persoanei cu atributii in domeniul egalitatii de sanse si de tratament intre femei si barbati
Trebuie sa intocmiti o procedura interna care sa cuprinda circuitul institutional privind demersurile necesare in vederea informarii imediate a autoritatilor publice abilitate cu aplicarea si controlul respectarii legislatiei privind egalitatea de sanse si de tratament intre femei si barbati,
DETALII AICI >>>
Prin actul normativ se reglementeaza corelarea prevederilor Legii 202/2002 cu prevederile OUG 121/2021 privind stabilirea unor masuri la nivelul administratiei publice centrale si pentru modificarea si completarea unor acte normative si ale Codului administrativ, precum si armonizarea legislatiei nationale cu reglementarile comunitare.
Art. I. — Legea nr. 202/2002 privind egalitatea de sanse si de tratament intre femei si barbati, republicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 326 din 5 iunie 2013, cu modificarile si completarile ulterioare, se modifica si se completeaza dupa cum urmeaza:
1. La articolul 4, dupa litera l) se introduc doua noi litere, literele m) si n), cu urmatorul cuprins:
„m) prin «concediu de ingrijitor» se intelege un concediu pentru lucratori in vederea oferirii de ingrijire sau sprijin personal unei rude sau unei persoane care locuieste in aceeasi gospodarie ca lucratorul si care are nevoie de ingrijire sau sprijin semnificativ ca urmare a unei probleme medicale grave, astfel cum este definita de fiecare stat membru;
n) prin sintagma «formule flexibile de lucru» se intelege posibilitatea lucratorilor de a-si adapta programul de lucru, inclusiv prin utilizarea formulelor de munca la distanta, a programelor de munca flexibile sau a unor programe de munca cu timp redus de lucru."
2. La articolul 10, alineatele (3) si (8) se modifica si vor avea urmatorul cuprins:
„(3) Orice tratament mai putin favorabil aplicat unei femei sau unui barbat, pe motiv ca a solicitat sau a efectuat concediul pentru cresterea copiilor, concediul paternal, concediul de ingrijitor ori ca si-a exercitat dreptul de a solicita formule flexibile de lucru, constituie discriminare in sensul prezentei legi. ...............................................................................................
(8) La incetarea concediului de maternitate, a concediului pentru cresterea copiilor in varsta de pana la 2 ani, respectiv 3 ani in cazul copilului cu dizabilitati, a concediului paternal sau a concediului de ingrijitor, salariata/salariatul are dreptul de a se intoarce la ultimul loc de munca ori la un loc de munca echivalent, avand conditii de munca echivalente, si, de asemenea, de a beneficia de orice imbunatatire a conditiilor de munca la care ar fi avut dreptul in timpul absentei."
Egalitatea de sanse intre barbati si femei
Prevedeti obligatoriu in Regulamentul intern faptul ca, in conformitate cu Legea nr. 229/2015, la revenirea la locul de munca salariatei/salariatului, persoana respectiva are dreptul la un program de reintegrare profesionala.
Detalii AICI >>>
3. La articolul 10 alineatul (6), dupa litera c) se introduc doua noi litere, literele d) si e), cu urmatorul cuprins:
„d) salariata/salariatul se afla in concediul de ingrijitor;
e) salariata/salariatul si-a exercitat dreptul de a solicita formule flexibile de lucru."
4. La articolul 23, alineatele (1) si (3) se modifica si vor avea urmatorul cuprins:
„Art. 23. — (1) Se infiinteaza Agentia Nationala pentru Egalitatea de Sanse intre Femei si Barbati, denumita in continuare ANES, organ de specialitate al administratiei publice centrale, cu personalitate juridica, in subordinea Ministerului Familiei, Tineretului si Egalitatii de Sanse, care promoveaza principiul egalitatii de sanse si de tratament intre femei si barbati in vederea eliminarii tuturor formelor de discriminare bazate pe criteriul de sex, in toate politicile si programele nationale.
Sfaturi de la Experti - Intrebari si Raspunsuri
Plata salariului in acord. Normarea muncii. Munca suplimentaraIntrebare: Suntem o societate de productie, si dorim sa trecem la plata salariului in acord pentru salariatii din departamentul de productie. Se poate stabili acest tip de plata doar pentru un singur departament, sau trebuie pentru toate departamentele ce apartin productiei? Va rog sa ne spuneti cine ar trebui sa stabileasca pretul pentru fiecare unitate de produs? Si cine ar trebui sa efectueze normarea? De asemenea in cazul in care salariatul nu reuseste sa efectueze norma stabilita, si ramane peste...
vezi AICI raspunsul specialistilor <<
Obligativitatea desemnarii unui lucrator cu atributii SSMIntrebare: Suntem o companie din domeniul de activitate pizzerie-restaurant cu livrare la domiciliu si peste 100 angajati. Serviciul de SSM este externalizat, avem implementat si HACCP. Persoana care avea cursul de inspector SSM si care se ocupa si de HACCP va pleca din firma. In acesta situatie trebuie sa avem o alta persoana din firma care sa aiba cursul de inspector SSM chiar daca serviciul de SSM este externalizat? Dar cu privire la HACCP?Trebuie un consultant extern? Ne-ar interesa pe aceasta speta...
vezi AICI raspunsul specialistilor <<