Telemunca din state membre UE si NON UE. Ce obligatii au angajatorii din Romania?

telemunca state UEtelemunca cetateni strainitelemunca angajatori romania
Telemunca din state membre UE si NON UE. Ce obligatii au angajatorii din Romania?
Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

“De la inceputul pandemiei majoritatea angajatilor companiei lucreaza in regim de telemunca. Pentru perioada verii avem solicitari din partea angajatilor de a lucra din strainatate, din tari UE si non-UE. Exista aceasta posibilitate? Ce documente trebuie sa intocmeasca angajatorul in acest caz?”
 
Raspunsul specialistului:
 
Conform art. 5 alin. (2) din Legea 81/2018 privind reglementarea activitatii de telemunca, contractul individual de munca cu clauza de telemunca trebuie sa cuprinda urmatoarele:
 
a) precizarea expresa ca salariatul lucreaza in regim de telemunca;
 
b) perioada si/sau zilele in care telesalariatul isi desfasoara activitatea la un loc de munca organizat de angajator;
 
c) abrogata;
 
d) programul in cadrul caruia angajatorul este in drept sa verifice activitatea telesalariatului si modalitatea concreta de realizare a controlului;
 
e) modalitatea de evidentiere a orelor de munca prestate de telesalariat;
 
f) responsabilitatile partilor convenite in functie de locul/locurile desfasurarii activitatii de telemunca, inclusiv responsabilitatile din domeniul securitatii si sanatatii in munca in conformitate cu prevederile art. 7 si 8;
 
g) obligatia angajatorului de a asigura transportul la si de la locul desfasurarii activitatii de telemunca al materialelor pe care telesalariatul le utilizeaza in activitatea sa, dupa caz;
 
h) obligatia angajatorului de a informa telesalariatul cu privire la dispozitiile din reglementarile legale, din contractul colectiv de munca aplicabil si/sau regulamentul intern, in materia protectiei datelor cu caracter personal, precum si obligatia telesalariatului de a respecta aceste prevederi;
 
i) masurile pe care le ia angajatorul pentru ca telesalariatul sa nu fie izolat de restul angajatilor si care asigura acestuia posibilitatea de a se intalni cu colegii in mod regulat;
 
j) conditiile in care angajatorul suporta cheltuielile aferente activitatii in regim de telemunca.
 
Prin Ordonanta de urgenta nr. 36/2021 a fost modificata Legea 81/2018 privind activitatea de telemunca. Printre altele, aceasta ordonanta a eliminat de la alin. (2) lit. c) care prevedea ca in contractul de telemunca nu mai este necesar sa se mentioneze locul muncii.
Chiar daca in urma acestei modificari, textul nu mai prevede obligatia de a prevedea locul muncii apreciez ca angajatorul  trebuie sa se protejeze mentionand locul/locurile de munca in contractul individual de munca intrucat exista posibilitatea ca salariatul sa plece in alt stat si sa presteze activitate din statul respectiv fara ca angajatorul sa cunoasca acest lucru.  
 
Or, daca salariatul presteaza activitate din alt stat, angajatorul are anumite obligatii fiscale ce-i revin.
 
In ceea ce priveste procedura, in situatia  salariatilor care au deja un contract individual de munca cu clauza de telemunca in care este mentionat locul muncii din Romania, se poate incheia un act aditional la contractul existent prin care se adauga locul muncii din  statul UE sau NON UE si sa se mentioneze ca activitatea poate fi desfasurata din statul respectiv la solicitarea salariatului cu mentionarea perioadei exacte si  doar cu aprobarea angajatorului.
 
Ulterior incheierii acestui act aditional, salariatul formuleaza o cerere prin care solicita sa isi indeplineasca atributiile in regim de telemunca din statul xxx in care mentioneaza ziua in care incepe sa presteze activitate din statul respectiv si ziua in care inceteaza sa presteze activitate din acel stat.  
 
Daca angajatorul este de acord cu aceasta solicitare o va aproba si il va informa in scris pe salariat conform art. 18 din Codul muncii cu privire la urmatoarele:
 
a) durata perioadei de munca ce urmeaza sa fie prestata in strainatate;
b) moneda in care vor fi platite drepturile salariale, precum si modalitatile de plata;
c) prestatiile in bani si/sau in natura aferente desfasurarii activitatii in strainatate;
d) conditiile de clima;
e) reglementarile principale din legislatia muncii din acea tara;
f) obiceiurile locului a caror nerespectare i-ar pune in pericol viata, libertatea sau siguranta personala;
g) conditiile de repatriere a lucratorului, dupa caz.
In toate cazurile angajatorul trebuie sa se intereseze si in statul in care salariatul urmeaza sa presteze activitate cu privire la reglementarile legale din acest stat ce pot stabili obligatii in sarcina sa.

In ceea ce priveste taxele salariale, in cazul statelor membre UE, conform art. 11 alin.(3) lit. a) din Regulamentul 883/2004:
(3) Sub rezerva articolelor 12-16:
 
(a) persoana care desfasoara o activitate salariata sau independenta intr-un stat membru se supune legislatiei din statul membru respectiv;
Astfel, Regulamentul (CE) 883/2004 al Parlamentului European si al Consiliului din 29 aprilie 2004 privind coordonarea sistemelor de securitate sociala prevede in art. 11 alin. (3) lit. a) ca, contributiile sociale se datoreaza in statul in care salariatul presteaza activitate.
Asadar, angajatorul roman trebuie sa se inregistreze in statul membru UE si sa plateasca contributii sociale in acest stat cu exceptia situatiei in care  obligatia de plata a contributiilor sociale este preluata de salariat conform legislatiei din statul respectiv.  
 
De la aceasta regula sunt stabilite doua exceptii:
 
I. Detasarea transnationala pe o perioada de cel mult 24 de luni;
II. Pluriactivitatea (activitatea prestata simultan in doua sau mai multe state membre).
In situatia expusa, salariatul nu este detasat, dar se poate afla in stare de pluriactivitate.
 
Conform art. 14 alin. (5) din Regulamentul nr. 987/2009 publicat in Jurnalul Oficial al Comunitatilor Europene nr. 284 din 30/10/2009de stabilire a procedurii de punere in aplicare a Regulamentului (CE) nr. 883/2004 privind coordonarea sistemelor de securitate sociala:
In sensul aplicarii articolului 13 alineatul (1) din regulamentul de baza, o persoana care "desfasoara in mod obisnuit o activitate salariata in doua sau mai multe state membre" este in special o persoana care:
 
(a) in timp ce isi mentine o anumita activitate intr-un stat membru, desfasoara in mod simultan o activitate distincta pe teritoriul unuia sau mai multor state membre, indiferent de durata sau natura respectivei activitati distincte;
(b) exercita in mod continuu activitati alternative, cu exceptia activitatilor de mica anvergura, in doua sau mai multe state membre, indiferent de frecventa sau periodicitatea alternarii.
 
Daca se afla in stare de pluriactivitate trebuie sa se obtina documentul portabil A1.
 
In situatia in care se obtine documentul portabil A1 contributiile sociale se datoreaza si se platesc in statul mentionat in acest document.
In ceea ce priveste impozitul pe venit, atat in privinta statului UE cat si in privinta statului NON UE se vor aplica dispozitiile conventiei de evitare a dublei impuneri incheiata de Romania cu statul respectiv astfel incat in functie de numarul de zile de sedere prevazut in Conventie, impozitul pe venit poate fi datorat fie in Romania fie in statul respectiv.
 
In ceea ce priveste contributiile sociale pentru situatia in care salariatul presteaza activitate dintr-un stat NON UE, mentionez ca acestea se datoreaza  in Romania  si posibil si in statul respectiv (conform legislatiei din acel stat) daca nu exista conventie/acord in domeniul securitatii sociale.
 
 
Raspuns oferit de Rodica Mantescu, Specialist in legislatia muncii, pentru PortalCodulMuncii.ro >>
 
 

NOUTATI din Legislatia muncii

NOU: Webinar Declaratia 112. Aspecte esentiale in 2024!


Prin Ordinul ANAF nr. 1.994/880/1.181/4.594/2023 a fost aprobat un nou model al Declaratiei 112 referitoare la plata contributiilor sociale, a impozitului pe venit si evidenta nominala a persoanelor asigurate.

Atentie, gestionarea noului model al D 112 nu este deloc facila!

Iata de ce va invitam in data de 17 mai sa participati online la webinarul Declaratia 112. Aspecte esentiale in 2024 in cadrul caruia expertul Luminita Obaciu va limpezi cu profesionalism neclaritatile, cu accent pe subiectele care creeaza cele mai mari dificultati in practica!



...Vezi AICI detalii complete <<

de Legislatia Muncii


Citeste mai multe articole pe aceeasi tema:
telemunca state UEtelemunca cetateni strainitelemunca angajatori romania

Data aparitiei: 08 Iunie 2021
Cat de utila va este aceasta informatie?
Noteaza folosind stelele
Rating:

Telemunca din state membre UE si NON UE. Ce obligatii au angajatorii din Romania? Nota: 5 din 5 - 1 vot.
Urmareste-ne pe Google News

Sfaturi de la Experti - Intrebari si Raspunsuri

 
Obligatie emitere adeverinta venit noua lege a pensiilorIntrebare: In ce conditii firma este obligata sa elibereze adeverinte cu tote veniturile din 1957-2001 conform noii L360/2023. Firma este din 1957, detinem arhiva, din statele vechi si mai apoi fluturasi se poate deduce baza de calul a pensiei care difera de la o perioada la alta, totodata, nu sunt incluse toate veniturile la calulul CAS-lui si pensia suplimentara L80/1992.Legea intra in vigoare din septembrie, suntem obligati sa eliberam pana atunci aceste adeverinte?
vezi AICI raspunsul specialistilor <<
 
Fisa de post pentruDirector vanzariIntrebare: Va rog frumos sa ne trimit fisa post pentru urmatorul cod cor: 112018 - director vanzari.
vezi AICI raspunsul specialistilor <<


Descarca GRATUIT
“Noutati despre Regulamentul Intern si CCM in 2024 - Legislatie si studii de caz”

exclusiv abonatilor la newsletterul gratuit E-News LegislatiaMuncii.
Rentrop ∧ Straton

 

 

Atentie la Controalele ITM!

Descarcati gratuit Raportul Special

"Noutati despre Regulamentul Intern si CCM in 2024 - Legislatie si studii de caz"
Noutati despre Regulamentul Intern si CCM in 2024 - Legislatie si studii de caz

Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentului UE 679/2016


 


 
Atentie la Controalele ITM!
Descarcati gratuit Raportul Special

"Noutati despre Regulamentul Intern si CCM in 2024 - Legislatie si studii de caz"

Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentului UE 679/2016
[x]