Liber-profesionist sau fara calitatea de salariat? Iata masurile de sprijin 2021 de care puteti beneficia in pandemie

masuri sprijin liber profesionistisprijin autori masuri pandemieoug 132/2020 sprijin avocati
Liber-profesionist sau fara calitatea de salariat? Iata masurile de sprijin 2021 de care puteti beneficia in pandemie
Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X
Legislatia aplicabila in 2021 cuprinde si o serie de masuri care vizeaza alte categorii de lucratori, ce nu au calitatea de salariati. In esenta, este vorba despre urmatoarele categorii de persoane:
 
– Profesionisti
– Avocati
– Sportivi
– Autori
– Cooperatori
– Zilieri.
 
Astfel, potrivit art. 3 din prin Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 132/2020 privind masuri de sprijin destinate salariatilor si angajatorilor in contextul situatiei epidemiologice determinate de raspandirea coronavirusului SARS-CoV-2, precum si pentru stimularea cresterii ocuparii fortei de munca, in cazul reducerii temporare a activitatii determinate de instituirea starii de urgenta/alerta/asediu, profesionistii, precum si persoanele care au incheiate conventii individuale de munca in baza Legii nr. 1/2005 privind organizarea si functionarea cooperatiei, republicate, cu modificarile ulterioare, beneficiaza, la cerere, in baza declaratiei pe propria raspundere, de o indemnizatie lunara de 41,5% din castigul salarial mediu brut.
 
 
Hotararea Guvernului nr. 1.046/2020 privind completarea Hotararii Guvernului nr. 719/2020 pentru aprobarea procedurii de decontare si de plata a sumelor acordate in baza Ordonantei de urgenta a Guvernului nr. 132/2020 privind masuri de sprijin destinate salariatilor si angajatorilor in contextul situatiei epidemiologice determinate de raspandirea coronavirusului SARS-CoV-2, precum si pentru stimularea cresterii ocuparii fortei de munca, publicata in Monitorul Oficial nr. 1.199 din 9 decembrie 2020, prevede prelungirea aplicabilitatii acestei masuri pana la 30 iunie 2021.
 
Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 30/2020 pentru modificarea si completarea unor acte normative, precum si pentru stabilirea unor masuri in domeniul protectiei sociale in contextul situatiei epidemiologice determinate de raspandirea coronavirusului SARS-CoV-2, publicata in Monitorul Oficial nr. 231 din 21 martie 2020, prevede de asemenea dreptul la o indemnizatie de 75% pentru anumite categorii de profesionisti care isi desfasoara activitatea in domenii restrictionate. Aplicabilitatea acestei masuri a fost prelungita pana la 30 iunie 2021, prin Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 211/2020 privind prelungirea aplicarii unor masuri de protectie sociala adoptate in contextul raspandirii coronavirusului SARS-CoV-2, precum si pentru modificarea Ordonantei de urgenta a Guvernului nr. 132/2020,, publicata in Monitorul Oficial, nr. 1.189 din 7 decembrie 2020.
 
Pentru indemnizatia de 75% se datoreaza impozit pe venit, contributia de asigurari sociale si contributia de asigurari sociale de sanatate, in cotele prevazute de Codul fiscal.
 
Nu se datoreaza in schimb contributia asiguratorie pentru munca.
 
a) Profesionisti guvernati de Codul civil
 
Profesionistii reglementati de art. 3 alin. (2) din Legea nr. 287/2009 privind Codul civil, republicata, cu modificarile ulterioare, care intrerup activitatea ca urmare a efectelor coronavirusului SARS-CoV-2, beneficiaza, din bugetul de stat, in baza declaratiei pe propria raspundere, de o indemnizatie lunara de 75% din castigul salarial mediu brut prevazut de Legea bugetului asigurarilor sociale de stat pentru anul 2020 nr. 6/2020. 
 
Documentatia necesara in cazul acestora este prevazuta in:
 
– Ordinul ministrului muncii si protectiei sociale nr. 740/2020 privind aprobarea modelului documentelor prevazute la art. XV alin. (1) din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 30/2020, publicat in Monitorul Oficial nr. 269 din 31 martie 2020;
 
 
 
Ordinul nr. 1.706/2020 pentru modificarea anexei la Ordinul ministrului muncii si protectiei sociale nr. 740/2020 privind aprobarea modelului documentelor prevazute la art. XV alin. (1) din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 30/2020 pentru modificarea si completarea unor acte normative, precum si pentru stabilirea unor masuri in domeniul protectiei sociale in contextul situatiei epidemiologice determinate de raspandirea coronavirusului SARS-CoV-2, cu modificarile si completarile aduse prin Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 32/2020 pentru modificarea si completarea Ordonantei de urgenta a Guvernului nr. 30/2020 pentru modificarea si completarea unor acte normative, precum si pentru stabilirea unor masuri in domeniul protectiei sociale in contextul situatiei epidemiologice determinate de raspandirea coronavirusului SARS-CoV-2 si pentru stabilirea unor masuri suplimentare de protectie social, publicat in Monitorul Oficial nr. 1.168 din 03 decembrie 2020.
 
b) Avocati
 
De indemnizatia de 75% beneficiaza si avocatii a caror activitate este redusa ca urmare a efectelor coronavirusului SARS-CoV-2, pe perioada starii de urgenta, daca in luna pentru care solicita indemnizatia au realizat incasari cu minimum 25% mai mici decat media lunara pe anul 2019, dar care nu depasesc castigul salarial mediu brut. Indemnizatia se plateste in baza declaratiei pe propria raspundere a avocatului privind indeplinirea conditiilor de acordare, pe care o transmite la agentia pentru plati si inspectie sociala judeteana, respectiv a municipiului Bucuresti, in a carei raza teritoriala se afla domiciliul fiscal, publicata in Monitorul Oficial, Partea I, nr. 325 din 21 aprilie 2020.
 
c) Sportivi
 
De asemenea, beneficiaza de indemnizatia de 75%, pentru perioada suspendarii temporare a contractului de activitate sportiva, din initiativa structurii sportive, ca urmare a efectelor produse de coronavirusul SARS-CoV-2, participantii la activitatea sportiva prevazuti in Legea educatiei fizice si sportului nr. 69/2000, cu modificarile si completarile ulterioare.
 
Documentatia necesara in prezent pentru obtinerea acestor sume este prevazuta in:
 
– Ordinul ministrului muncii si protectiei sociale si al ministrului tineretului si sportului nr. 742/493/2020 privind aprobarea modelului documentelor prevazute la art. XV alin. (2) din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 30/2020, publicat in Monitorul Oficial nr. 269 din 31 martie 2020;
 
– Ordinul nr. 1.708/1.531/2020 pentru modificarea anexei la Ordinul ministrului muncii si protectiei sociale si al ministrului tineretului si sportului nr. 742/493/2020 privind aprobarea modelului documentelor prevazute la art. XV alin. (2) din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 30/2020 pentru modificarea si completarea unor acte normative, precum si pentru stabilirea unor masuri in domeniul protectiei sociale in contextul situatiei epidemiologice determinate de raspandirea coronavirusului SARS-CoV-2, cu modificarile si completarile aduse prin Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 32/2020 pentru modificarea si completarea Ordonantei de urgenta a Guvernului nr. 30/2020 pentru modificarea si completarea unor acte normative, precum si pentru stabilirea unor masuri in domeniul protectiei sociale in contextul situatiei epidemiologice determinate de raspandirea coronavirusului SARS-CoV-2 si pentru stabilirea unor masuri suplimentare de protectie sociala, publicat in Monitorul Oficial nr. 1.207 din 10 decembrie 2020.
 
d) Autori
 
Persoanele fizice care obtin venituri exclusiv din drepturile de autor si drepturile conexe, astfel cum sunt reglementate de Legea nr. 8/1996 privind dreptul de autor si drepturile conexe, republicata, cu modificarile si completarile ulterioare, care intrerup activitatea ca urmare a efectelor coronavirusului SARS-CoV-2, beneficiaza de asemenea de indemnizatia de 75% din bugetul de stat prin agentiile judetene pentru plati si inspectie sociala, respectiv a municipiului Bucuresti. In acest scop a fost adoptat Ordinul nr. 1.109/2.974/2020 pentru modificarea anexei la Ordinul ministrului muncii si protectiei sociale si al ministrului culturii nr. 743/ 2.802/2020 privind aprobarea modelului documentelor prevazute la art. XV alin. (4) din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 30/2020, publicat in Monitorul Oficial nr. 581 din 2 iulie 2020.
 
e) Cooperatori
 
Persoanele care au incheiate conventii individuale de munca in baza Legii nr. 1/2005 privind organizarea si functionarea cooperatiei, republicate, care intrerup activitatea ca urmare a efectelor coronavirusului SARS-CoV-2, pe perioada starii de urgenta beneficiaza, la randul lor, din bugetul de stat, in baza declaratiei pe propria raspundere, de o indemnizatie lunara de 75% din castigul salarial mediu brut prevazut de Legea bugetului asigurarilor sociale de stat pentru anul 2020.
 
Documentatia necesara in cazul acestora este prevazuta in:
 
– Ordinul ministrului muncii si protectiei sociale nr. 848/2020 privind aprobarea modelului documentelor prevazute la art. XV alin. (1) din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 30/2020 pentru modificarea si completarea unor acte normative, precum si pentru stabilirea unor masuri in domeniul protectiei sociale in contextul situatiei epidemiologice determinate de raspandirea coronavirusului SARS-CoV-2, in cazul persoanelor care au incheiate conventii individuale de munca in baza Legii nr. 1/2005 privind organizarea si functionarea cooperatiei, publicat in Monitorul Oficial nr. 335 din 24 aprilie 2020;
– Ordinul nr. 1705/2020 pentru modificarea anexei la Ordinul ministrului muncii si protectiei sociale nr. 848/2020 privind aprobarea modelului documentelor prevazute la art. XV alin. (1) din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 30/2020 pentru modificarea si completarea unor acte normative, precum si pentru stabilirea unor masuri in domeniul protectiei sociale in contextul situatiei epidemiologice determinate de raspandirea coronavirusului SARS-CoV-2, in cazul persoanelor care au incheiate conventii individuale de munca in baza Legii nr. 1/2005 privind organizarea si functionarea cooperatiei, publicat in Monitorul Oficial nr. 1168 din 3 decembrie 2020.
 
In cazul indemnizatiei de care beneficiaza cooperatorii, persoanele care au incheiate conventii individuale de munca in baza Legii nr. 1/2005, republicate, cu modificarile ulterioare, precum si al celei de care beneficiaza sportivii, calculul, retinerea si plata impozitului pe venit, a contributiei de asigurari sociale si a contributiei de asigurari sociale de sanatate se realizeaza de catre cooperatia cu care persoanele au incheiate conventii individuale, respectiv de structura sportiva, in calitate de platitori, din indemnizatia bruta incasata de la agentiile pentru plati si inspectie sociala judetene, respectiv a municipiului Bucuresti.
 
f) Zilieri
 
In ceea ce priveste zilierii, Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 132/2020 prevede acordarea de la bugetul de stat a unei sume reprezentand 35% din remuneratia cuvenita zilei de munca.
 
Prin Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 220/2020 privind aplicarea unor masuri de protectie sociala dupa 1 ianuarie 2021, in contextul raspandirii coronavirusului SARS-CoV-2, precum si pentru modificarea unor acte normative, publicata in Monitorul Oficial nr. 1.326 din 31 decembrie 2020, termenul de aplicare a acestei masuri a fost prelungit pana la 30 iunie 2021.
 
Este avuta in vedere angajarea de zilieri – nu prin contract de munca – pe baza Legii nr. 52/2011 privind exercitarea unor activitati cu caracter ocazional desfasurate de zilieri, republicate, cu modificarile si completarile ulterioare (a se vedea tema Z 10).
 
Beneficiarul muncii zilierului va plati initial zilierul integral, urmand apoi ca cei 35% sa ii fie decontati, la cererea acestuia, de la bugetul de stat alocat Ministerului Muncii si Protectiei Sociale, prin ANOFM si agentiile pentru plati si inspectie sociala judetene, respectiv a municipiului Bucuresti. Decontarea se efectueaza in termen de cel mult 10 zile de la data depunerii cererii.
 
Cererea beneficiarului, insotita de listele cu zilierii beneficiari ai sumei, se depun de catre beneficiarii de lucrari, spre decontare si incasare, la agentiile pentru plati si inspectie sociala judetene, respectiv a municipiului Bucuresti, in a caror raza teritoriala isi desfasoara activitatea sau isi au sediul social, lunar, pentru luna anterioara, pana la data de 5 a fiecarei luni, in format electronic. In situatia in care cererea este depusa de catre beneficiarul de lucrari la o data ulterioara, suma aferenta lunii pentru care se solicita se deconteaza in luna urmatoare.
Suma platita de beneficiar si decontata de la bugetul de stat reprezinta venit de natura salariala pentru care se datoreaza impozit pe venit si contributie de asigurari sociale pentru care exista obligatia platii potrivit prevederilor Codului fiscal, publicata in Monitorul Oficial nr. 844 din 15 septembrie 2020.
 
 
Documentatia necesara acestei decontari este prevazuta in Ordinul nr. 1.341/2020 pentru aprobarea modelului cererii, al declaratiei pe propria raspundere si al listei zilierilor in vederea solicitarii decontarii sumei prevazute de art. 4 din Ordonanta de urgent a Guvernului nr. 132/2020 privind masuri de sprijin destinate salariatilor si angajatorilor in contextul situatiei epidemiologice determinate de raspandirea coronavirusului SARS-CoV-2, precum si pentru stimularea cresterii ocuparii fortei de munca. Procedura de verificare a zilierilor a fost aprobata prin Ordinul nr. 1.673/2020 pentru aprobarea Procedurii de colaborare intre agentiile pentru plati si inspectie sociala si inspectoratele teritoriale de munca in vederea verificarii zilierilor pentru care se acorda masura de sprijin prevazuta la art. 4 din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 132/2020 privind masuri de sprijin destinate salariatilor si angajatorilor in contextul situatiei epidemiologice determinate de raspandirea coronavirusului SARS-CoV-2, precum si pentru stimularea cresterii ocuparii fortei de munca, publicat in Monitorul Oficial nr. 1.133 din 25 noiembrie 2020.
 
Mentionam, in sfarsit, ca Legea zilierilor nr. 52/2011 a fost modificata prin Legea nr. 242/2020 pentru modificarea si completarea art. 1 din Legea nr. 52/2011 privind exercitarea unor activitati cu caracter ocazional desfasurate de zilieri, publicata in Monitorul Oficial nr. 1.041 din 6 noiembrie 2020, in sensul de a se introduce si unitatile administrativ-teritoriale in randul beneficiarilor care pot utiliza zilieri. Acestea nu vor putea beneficia insa de subventia de 35%.
 
 
 

NOUTATI din Legislatie muncii

[Raluca Dimitriu] Webinar Probleme la incetarea CIM + modificari legislative


Legea nr. 360/2023 a adus noutati privind continuarea activitatii salariatilor pana la implinirea varstei de 70 de ani, iar Legea nr. 283/2022 a modificat substantial Codul muncii, introducand notiuni ca:

• zile libere platite pentru evenimente familiale deosebite;
• concediu de ingrijitor;
• absente de la locul de munca pentru situatii neprevazute.

Cum afecteaza aceste modificari legislative incetarea CIM?

Aflati raspunsul in cadrul Webinarului “Noi probleme practice privind incetarea CIM”.

...Vezi AICI detaliile complete <<

de Ioana Pavel


Citeste mai multe articole pe aceeasi tema:
masuri sprijin liber profesionistisprijin autori masuri pandemieoug 132/2020 sprijin avocati

Data aparitiei: 25 Februarie 2021
Cat de utila va este aceasta informatie?
Noteaza folosind stelele
Rating:

Liber-profesionist sau fara calitatea de salariat? Iata masurile de sprijin 2021 de care puteti beneficia in pandemie Nota: 5 din 5 - 2 voturi.
Urmareste-ne pe Google News

Sfaturi de la Experti - Intrebari si Raspunsuri

 
Obligatie emitere adeverinta venit noua lege a pensiilorIntrebare: In ce conditii firma este obligata sa elibereze adeverinte cu tote veniturile din 1957-2001 conform noii L360/2023. Firma este din 1957, detinem arhiva, din statele vechi si mai apoi fluturasi se poate deduce baza de calul a pensiei care difera de la o perioada la alta, totodata, nu sunt incluse toate veniturile la calulul CAS-lui si pensia suplimentara L80/1992.Legea intra in vigoare din septembrie, suntem obligati sa eliberam pana atunci aceste adeverinte?
vezi AICI raspunsul specialistilor <<
 
Fisa de post pentruDirector vanzariIntrebare: Va rog frumos sa ne trimit fisa post pentru urmatorul cod cor: 112018 - director vanzari.
vezi AICI raspunsul specialistilor <<


Descarca GRATUIT
“Noutati despre Regulamentul Intern si CCM in 2024 - Legislatie si studii de caz”

exclusiv abonatilor la newsletterul gratuit E-News LegislatiaMuncii.
Rentrop ∧ Straton

 

 

Atentie la Controalele ITM!

Descarcati gratuit Raportul Special

"Noutati despre Regulamentul Intern si CCM in 2024 - Legislatie si studii de caz"
Noutati despre Regulamentul Intern si CCM in 2024 - Legislatie si studii de caz

Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentului UE 679/2016


 

 

 
 
 



 
Atentie la Controalele ITM!
Descarcati gratuit Raportul Special

"Noutati despre Regulamentul Intern si CCM in 2024 - Legislatie si studii de caz"

Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentului UE 679/2016
[x]