Dispozitiile art. XI din OUG 30/2020 reglementeaza regimul fiscal de plata si declararea al indemnizatiilor de
somaj tehnic suportate de la bugetul asigurarilor pentru somaj. Astfel, asa cum este prevazut la art. XI alin. (4) – (8) din OUG 30/2020, regimul fiscal aplicabil indemnizatiei de "somaj tehnic" este urmatorul:
- indemnizatia este supusa impozitului pe salarii, contributiei de asigurari sociale si contributiei de asigurari sociale de sanatate, conform prevederilor Codului fiscal;
- pentru indemnizatia de somaj tehnic suportata de la bugetul asigurarilor pentru somaj nu se datoreaza contributie asiguratorie pentru munca conform prevederilor art. 220^5 din Codul fiscal;
- pentru calculul impozitului pe salarii se aplica algoritmul prevazut la art. 78 alin. (2) lit. b) din Codul fiscal, in mod asemanator situatiilor de calcul al impozitului pe salarii in afara functiei de baza;
- calculul, retinerea si plata impozitului pe salarii, a contributiei de asigurari sociale de stat si a contributiei de asigurari sociale de sanatate se realizeaza de catre angajator din indemnizatiile incasate din bugetul asigurarilor pentru somaj;
- declararea impozitului pe venit, a contributiei de asigurari sociale de stat si a contributiei de asigurari sociale de sanatate se realizeaza de angajator prin depunerea Declaratiei 112;
- termenul de plata si declarare a obligatiilor fiscale este data de 25, inclusiv, a lunii urmatoare celei in care se face plata din bugetul asigurarilor de somaj.
Prin urmare, in situatia in care salariatii au fost in somaj tehnic in luna aprilie, angajatorul care incaseaza in luna mai indemnizatiile de somaj tehnic pentru luna aprilie, va inscrie, in Declaratia 112 aferenta lunii mai, in anexa Asigurat pe care o completeaza pentru persoanele aflate in somaj tehnic, distinct de obligatiile curente corespunzatoare lunii mai (de exemplu pentru salariile aferente lunii mai), CAS si CASS aferent lunii aprilie corespunzatoare indemnizatiilor de somaj tehnic pentru luna aprilie.
In acest sens, urmeaza a fi aprobat un nou model al Declaratiei 112 in care vor fi evidentiate reglementarile legale aprobate in perioada starii de urgenta. Precizam ca in prezent un proiect de OMFP se afla in transparenta decizionala urmand a fi aprobat, astfel ca o serie de aspecte urmeaza a fi clarificate odata si cu publicarea noului ordin in Monitorul Oficial al Romaniei si cu publicarea noului model al Declaratiei 112 pe site-ul ANAF. Potrivit comunicatului MFP, acest artificiu in declararea obligatiilor fiscale se realizeaza tocmai pentru asigurarea continuitatii stagiului de cotizare pentru perioada din luna aprilie cand salariatul a fost pontat in somaj tehnic si pentru care se datoreaza CAS si CASS si impozit pe salarii. A fost astfel identificata solutia ca, in Declaratia 112 aferenta perioadei de raportare, sa se completeze in anexa Asigurat, pentru fiecare persoana care beneficiaza de indemnizatie, informatiile necesare stabilirii stagiului de cotizare pentru perioada de somaj tehnic, pentru fiecare luna in care persoana a beneficiat de indemnizatie.
Asadar, angajatorul va completa in Declaratia 112 aferenta lunii aprilie doar obligatiile fiscale, daca este cazul, pentru veniturile din salarii aferente orelor/zilor lucrate in luna aprilie si alte venituri din salarii si asimilate realizate de salariat in aprilie, conform regulilor obisnuite de completare a Declaratiei 112. Obligatiile fiscale aferente indemnizatiilor de somaj tehnic platite din bugetul asigurarilor pentru somaj angajatorului in luna mai pentru zilele suspendate din aprilie urmeaza a fi reflectate in Declaratia 112 aferenta lunii mai, alaturi de eventualele obligatii curente aferente veniturilor din salarii realizate in luna mai corespunzatoare ore/zile lucrate in luna mai.
Raspuns oferit de Dani Cucu, Consultant fiscal, director al societatii de consultanta. Global Tax Management S.R.L., pentru
PortalCodulMuncii.ro
Sfaturi de la Experti - Intrebari si Raspunsuri
Salariul de baza minim brut pe tara garantat in plataIntrebare: Salariul de baza minim brut pe tara garantat in plata va creste de la 3.700 lei la 4.050 lei incepand cu 01.01.2025, ceea ce inseamna 2.430 lei salariul net. Daca angajatorul da tichete de masa , taxele pe tichete (CASS si impozit) duc la scaderea salariului net. Obligatia de garantat in plata inseamna ca angajatorul este obligat si la net sa dea minim 2430 lei sau doar brutul este obligatoriu sa fie minim 4050 lei?
vezi AICI raspunsul specialistilor <<
Desfiintare locuri de munca. Dreptul la preavizIntrebare: In cazul unei societati comerciale care urmeaza sa isi inceteze activitatea de la 01.01.2025, angajatorul este obligat sa instiinteze angajatii de spre acest lucru inainte si sa respecte perioada de preaviz, care este un drept al angajatilor? Sau care este termenul in care angajatorul instiinteaza angajatii cu privire la incetarea activitatii?
vezi AICI raspunsul specialistilor <<