Reglementarile UE impun o noua serie de prevederi pentru emiterea actelor de identitate electronice. Astfel, termenul-limita pentru emiterea cartilor de identitate electronice este inclus in Regulamentul (UE) 2019/1157 si este 2 august 2021, data de la care se pot emite acte de identitate pentru persoanele care au implinit varsta de 12 ani.
Proiectul de act normativ este strict necesar intrucat va reprezenta baza legala pentru demararea procedurilor privind dezvoltarea SNIEP, inlocuirea completa a infrastructurii existente si adaptarea la necesitatile presupuse de emiterea unui nou format de document de identitate in contextul in care dezvoltarea infrastructurii tehnice si adaptarea aplicatiei, necesita, doar sub aspectul procedurilor de achizitie publica si al implementarii, un interval de timp de 18 luni.
In situatia in care Regulamentul (UE) 2019/1157 stabileste ca limita de emitere a cartilor de identitate electronice data de 2 august 2021, este imperios ca procedurile de achizitie publica sa fie initiate cel mai tarziu in cursul lunii februarie 2020 pentru a asigura respectarea obligatiilor Romaniei, in calitate de stat membru al Uniunii Europene, de asigurare a cadrului necesar aplicarii directe a dispozitiilor Regulamentului de referinta, se arata in Nota de fundamentare a proiectului.
Conform Ordonantei de urgenta a Guvernului nr. 97/2005, in prezent se pot elibera acte de identitate cetatenilor romani incepand cu varsta de 14 ani.
Conform proiectului, cetatenilor romani li se vor elibera acte de identitate:
a) incepand cu varsta de 14 ani, pana la data asigurarii infrastructurii tehnice necesare eliberarii cartii electronice de identitate;
b) incepand cu varsta de 12 ani, de la data asigurarii infrastructurii tehnice necesare eliberarii cartii electronice de identitate.
De asemenea, se arata in noile propuneri, optional, se poate elibera carte electronica de identitate inainte de implinirea varstei de 12 ani, la solicitarea unuia dintre parinti, a reprezentatului legal, a persoanei desemnate din cadrul serviciului social public sau al unui organism privat acreditat, destinat protectiei speciale a copilului, separat temporar sau definitiv de parinti, unde se afla minorul, sau a persoanei careia i-a fost dat in plasament copilul."
Cartea electronica de identitate, precum si cartile de identitate emise pana la data de 01 august 2021, aflate in termen de valabilitate, constituie document de calatorie in statele membre ale Uniunii Europene.
Cartea electronica de identitate permite titularului autentificarea in sisteme informatice ale Ministerului Afacerilor Interne si in sisteme informatice ale altor institutii publice sau private, precum si utilizarea semnaturii electronice, in conditiile legii.
In cazul minorului caruia nu i s-a eliberat primul act de identitate, dovada identitatii se face cu certificatul de nastere. Dovada cetateniei acestuia se face cu certificatul de nastere insotit de actul de identitate sau pasaportul unuia dintre parinti, se arata in proiect.
De asemenea, propunerile din noul proiect de OG mentioneaza:
"(2) Cartea de identitate simpla si cartea electronica de identitate se elibereaza:
a) cu valabilitate de 6 ani, pentru persoanele cu varsta cuprinsa intre 12 si 18 ani;
b) cu valabilitate de 10 ani, dupa implinirea varstei de 18 ani;
c) cu valabilitate nelimitata, dupa implinirea varstei de 70 de ani.
(3) De la data asigurarii infrastructurii tehnice necesare eliberarii cartii electronice de identitate, cetatenii romani pot opta pentru eliberarea:
a) unei carti electronice de identitate;
De la aparitia Legii 360/2023, primim solicitari de la angajati in care ne cere o adeverinta de vechime cu veniturile defalcate pe categorii: salariu de incadrare, regie, acord, sporuri diverse, prime, salariu brut, incasate incepand cu anul 1986 pana in 2001, din statele aflate in arhiva nu reusim sa identficam daca toate aceste venituri au fost supuse contributiei de pensie. Stim sigur ca societatea si-a achitat intotdeauna contributiile catre buget in conformitate cu legea in vigoare din...
Un angajat isi schimba locul de munca in cursul lunii, Astfel, pana in 10 aprilie lucreaza la angajatorul X si din 11 aprilie lucreaza la angajatorul Y. Poate beneficia de deducere in ambele locuri?