„Cum sa alegi anunturile la care raspundem”, „Cum sa faci un CV bun”, „Cum sa reusesti la un interviu de angajare”, „Cum sa redactezi o scrisoare de intentie” si „Cum sa-ti identifici abilitatile si calitatile” sunt principalele obiective ale proiectului „Campanie de comunicare privind serviciile SPO oferite tinerilor si angajatorilor”, lansat de Agentia Nationala pentru Ocuparea Fortei de Munca (ANOFM). Proiectul se indreapta spre un sector neocupat de pe piata muncii, cu o varsta cuprinsa intre 15 si 25 de ani, in aceasta categorie aflandu-se, potrivit statisticilor, peste107.000 de tineri.
Sub 10% rata de absorbtie
Nu mai putin de 4,3 miliarde de euro a pus la bataie Uniunea Europeana pentru implementarea si dezvoltarea Programului Operational Sectorial Dezvoltarea Resurselor Umane 2007 - 2013 (POS DRU), Axa 4 - „Modernizarea Serviciului Public de Ocupare” in tara noastra. Dupa mai bine de trei ani insa, Romania a reusit o rata de absorbtie a acestor fonduri de doar 8,5%. „Din pacate, nu am reusit sa absorbim sub 10% din totalul fondurilor alocate din Fondul Social European (FSE) si speram ca in viitor numarul unor astfel de proiecte va creste semnificativ”, a declarat consilierul ministrului Muncii, Sorin Ardelean. La randul sau, presedintele ANOFM, Silviu Bian, a spus ca „pe Axa 4 sunt alte 117 de proiecte in dezvoltare, dar multe altele au fost castigatoare, insa nu sunt contractate pentru a putea fi valorificate”. In ceea ce priveste noul proiect, acesta cuprinde o campanie de informare cu privire la facilitatile oferite de serviciul public de ocupare din Romania adresata atat angajatorilor cat si tinerilor, campanie realizata in baza rezultatelor a doua studii de piata calitative si cantitative. Prin folosirea de mijloace, canale infor-mationale si tactici care sa ofere un maxim de impact, potrivit managerului acestui proiect, Adina Croitoru, „campania urmareste stimularea unei abordari active a procesului de cautare a unui loc de munca si educarea deprinderilor necesare unui astfel de demers, dar si informarea angajatorilor cu privire la serviciile ANOFM oferite de cadrul legal in vigoare”. De asemenea, realizatorii proiectului considera ca „prin implementarea acestui proiect se vor crea o serie de materiale tiparite (pliante, afise, brosuri), video si audio care, prin distribuirea la nivelul agentiilor teritoriale pentru ocuparea fortei de munca, vor creste notorietatea SPO atat in mediul urban cat si in cel rural, contribuind astfel la atingerea obiectivului general al proiectului”.
In preambulul implementarii acestui proiect, realizatorii au construit doua cercetari de piata care au vizat atat tinerii aflati in cautarea unei slujbe, cat si angajatorii din punctul de vedere al perceptiilor si al asteptarilor, respectiv atitudini si comportamente. Potrivit studiului, doar 55% dintre tinerii cu varste cuprinse intre 15 si 25 de ani au apelat la Agentia Locala de Ocupare a Fortei de Munca, in timp ce 23,6% nu stiau de existenta sau de serviciile oferite de o astfel de institutie a statului. Mai mult, aproximativ 15% dintre tinerii intervievati au afirmat ca sunt dezinteresati sau ca nu-si doresc un loc de munca, 11,1% au sustinut ca nu au incredere in ANOFM, iar 13,8% au preferat sa-si gaseasca un job prin surse proprii. De asemenea, din totalul populatiei investigate, aproape doua treimi (65,2%) sunt neocupati de cel mult sase luni, iar 32% de peste sase luni (2,8% nu au raspuns). Cei mai multi repondenti provin din randurile absolventilor, ultima lor ocupatie fiind elev (34,8%) sau student (12,4%). In rest, ponderi mai semnificative se inregistreaza in categoriile angajat in servicii (19,6%) si muncitor (16%). Totodata, majoritatea repondentilor nu au mai lucrat (54,2%), aproape un sfert - 24,2% - au lucrat in sectorul Servicii, 8% in Constructii, 5% in Industrie si 4,6% in Agricultura/Silvicultura. La toate acestea se adauga inca trei sectoare cu ponderi mai scazute. Cercetarea de piata a mai scos la iveala si faptul ca perceptiile tinerilor sunt majoritar favorabile, avand o pondere cumulata de 52,2%: 46,6% au o parere „destul de buna” despre ANOFM, iar 5,6% au o parere chiar „foarte buna”. Perceptiile nefavorabile au o pondere cumulata de 28,4%: 23,2% au o parere „nu prea buna” despre ANOFM si 5,2% au o parere „deloc buna”. Un segment de 19,4% nu a raspuns la intrebare. Perceptiile nefavorabile sunt mai raspandite in subcategoria 20-25 de ani; in randurile celor cu un nivel superior de educatie; in mediul urban; in regiunile Bucuresti-Ilfov, Sud-Est si Nord-Est.
„Sa am un sef corect si salariu mare”
Contributii aferente veniturilor impozabile si neimpozabile in 2024
Instruire si testare SSM 5 modele de teste si instructiuni proprii SSM
Portal Codul Muncii
Codul Muncii republicat si actualizat la zi
In ceea ce priveste asteptarile tinerilor intre 15 si 25 de ani fata de un loc de munca, aproximativ 60% dintre acestia s-au raportat la doua coordonate majore. „Sa am un sef corect” este conditia a 60% dintre tineri, in timp ce 58,8% dintre ei pretind sa fie „bine platiti”. Pe de alta parte, din totalul tinerilor intervievati, 78,6% sustin ca nu au refuzat nicio oferta de serviciu pana acum, iar ceilalti 21,4% au refuzat cel putin una (in medie, doua oferte).
Sursa: Financiarul