Va reamintim ca potrivit art. 729 din Codul de procedura civila:
Art. 729: Limitele urmaririi veniturilor banesti
(1)Salariile si alte venituri periodice, pensiile acordate in cadrul asigurarilor sociale, precum si alte sume ce se platesc periodic debitorului si sunt destinate asigurarii mijloacelor de existenta ale acestuia pot fi urmarite:
a)pana la jumatate din venitul lunar net, pentru sumele datorate cu titlu de obligatie de intretinere sau alocatie pentru copii;
b)pana la o treime din venitul lunar net, pentru orice alte datorii.
(2)Daca sunt mai multe urmariri asupra aceleiasi sume, urmarirea nu poate depasi jumatate din venitul lunar net al debitorului, indiferent de natura creantelor, in afara de cazul in care legea prevede altfel.
(3)Veniturile din munca sau orice alte sume ce se platesc periodic debitorului si sunt destinate asigurarii mijloacelor de existenta ale acestuia, in cazul in care sunt mai mici decat cuantumul salariului minim net pe economie, pot fi urmarite numai asupra partii ce depaseste jumatate din acest cuantum.
(4)Ajutoarele pentru incapacitate temporara de munca, compensatia acordata salariatilor in caz de desfacere a contractului individual de munca pe baza oricaror dispozitii legale, precum si sumele cuvenite somerilor, potrivit legii, nu pot fi urmarite decat pentru sume datorate cu titlu de obligatie de intretinere si despagubiri pentru repararea daunelor cauzate prin moarte sau prin vatamari corporale, daca legea nu dispune altfel.
(5)Urmarirea drepturilor prevazute la alin. (4) se va putea face in limita a jumatate din cuantumul acestora.
Procedura completa la angajare Caiet de lucru pentru angajatori si manageri de HR
Hartuirea si discriminarea la locul de munca Legislatie explicata si studii de caz
Ghid practic de Securitate si Sanatate in Munca
(6)Sumele retinute potrivit prevederilor alin. (1)-(4) se elibereaza sau se distribuie potrivit art. 864 si urmatoarele.
(7)Alocatiile de stat si indemnizatiile pentru copii, ajutoarele pentru ingrijirea copilului bolnav, ajutoarele de maternitate, cele acordate in caz de deces, bursele de studii acordate de stat, diurnele, precum si orice alte asemenea indemnizatii cu destinatie speciala, stabilite potrivit legii, nu pot fi urmarite pentru niciun fel de datorii.
Astfel cum puteti observa la alin. (6) se prevede ca sumele retinute prin poprire se distribuie potrivit art. 864 si urmatoarele.
Iata un studiu de caz de la PortalCodulMuncii, in acest sens:
"Pentru 1 salariat pentru care aveam in curs retineri datorate unui concurs de popriri in cuantum de 1/2 din salariu (creante fiscale & credit bancar) primim inca o notificare de executare silita, pentru datorii legate de intretinere (pensie alimentara). Dubiul nostru (intrucat nu putem indisponibiliza mai mult decat cel 1/2 din venitul net realizat) este cum procedam cu retinerea: - viram integral suma indisponibilizata in contul debitului legat de intretinere, pana la stingerea datoriei, ulterior la ceilalti executori? - retinerea (suma) o impartim 1/2 in contul pensiei alimentare si cealalta 1/2 intre celelalte organe de executare silita? Cum ne sfatuiti, astfel incat sa procedam corect?"
Raspunsul specialistilor:
Potrivit Codului de procedura civila:
Art. 865: Rangul creantelor cu preferinta generala
(1)In cazul in care urmarirea silita a fost pornita de mai multi creditori sau cand, pana la eliberarea sau distribuirea sumei rezultate din executare, au depus si alti creditori titlurile lor, executorul judecatoresc procedeaza la distribuirea sumei potrivit urmatoarei ordini de preferinta, daca legea nu prevede altfel:
a)creantele reprezentand cheltuieli de judecata, pentru masuri asiguratorii sau de executare silita, pentru conservarea bunurilor al caror pret se distribuie, orice alte cheltuieli facute in interesul comun al creditorilor, precum si creantele nascute impotriva debitorului pentru cheltuielile efectuate cu ocazia indeplinirii conditiilor sau formalitatilor prevazute de lege pentru dobandirea dreptului asupra bunului adjudecat si inscrierea acestuia in registrul de publicitate;
b)cheltuielile de inmormantare a debitorului, in raport cu conditia si starea acestuia;
c)creantele reprezentand salarii si alte datorii asimilate acestora, pensiile, sumele cuvenite somerilor, potrivit legii, ajutoarele pentru intretinerea si ingrijirea copiilor, pentru maternitate, pentru incapacitate temporara de munca, prevenirea imbolnavirilor, refacerea sau intarirea sanatatii, ajutoarele de deces, acordate in cadrul asigurarilor sociale, precum si creantele reprezentand obligatia de reparare a pagubelor cauzate prin moarte, vatamarea integritatii corporale sau a sanatatii;
d)creantele rezultand din obligatia legala de intretinere, alocatii pentru copii sau obligatia de plata a altor sume periodice destinate asigurarii mijloacelor de existenta;
e)creantele fiscale provenite din impozite, taxe, contributii si din alte sume stabilite potrivit legii, datorate bugetului de stat, bugetului asigurarilor sociale de stat, bugetelor locale si bugetelor fondurilor speciale;
f)creantele rezultand din imprumuturi acordate de stat;
g)creantele reprezentand despagubiri pentru repararea pagubelor pricinuite proprietatii publice prin fapte ilicite;
h)creantele rezultand din imprumuturi bancare, din livrari de produse, prestari de servicii sau executari de lucrari, precum si din chirii sau arenzi;
i)creantele reprezentand amenzi cuvenite bugetului de stat sau bugetelor locale;
j)alte creante.
(2) Dispozitiile privind subrogatia legala raman aplicabile in folosul celui care achita oricare dintre creantele prevazute la alin. (1).
(3)In cazul creantelor care au aceeasi ordine de preferinta, daca legea nu prevede altfel, suma realizata se repartizeaza intre creditori proportional cu creanta fiecaruia
Conform acestei prevederi legale dintre datoriile salariatului, pensia de intretinere are prioritate conform lit.d) de mai sus. Urmatoarea datorie este datoria catre ANAF conform lit. e).
Spre exemplu, un salariat cu un salariu net net de 4000 lei are 3 popriri:
Modificarile din legislatie trebuie cunoscute! Cu totii am primit propriri pe salariul unui angajat
Folositi explicatiile specialistilor pentru a scapa de orice dubiu - Popririle din Salariu – noul Ghid Practic - Obligatii, Capcanele din lege + Greseli frecvente si Evitarea lor - Ghidul Practic va arata procedura corecta de urmat - Eliminati pericolul unor amenzi de pana la 10.000 de lei, detalii AICI >>>
- 1 poprire pensie alimentara 1/4 din venitul net
- 1 poprire ANAF 1/3 din venitul net
- 1 poprire catre un alt executor datorie banca in valoare de 5000 lei.
Jumatate din venitul net de 2000 lei.
Poprire pensie alimentara = 500 lei
Ramane suma de 1500 lei.
Poprire ANAF = 500 LEI
Poprire banca = 1000 lei.
Eu am inteles din intrebarea dvs. ca salariatul are 3 popriri, dupa cum urmeaza:
Pensie de intretinere (eu am luat in exemplul de mai sus cu 1/4, dvs. trebuie sa vedeti ce spune adresa de infiintare a popririi)
Datorie ANAF
Datorie banca.
Ordine este aceasta: 1. pensie intretinere, 2. ANAF, 3. banca si se aplica exemplul de mai sus.
In cazul in care celelalte doua popriri (pe langa pensia alimentara) sunt de acelasi rang spre exemplu sunt amandoua la banca, situatia raportat la exemplul de mai sus este urmatoarea:
Un salariat cu un salariu net net de 4000 lei are 3 popriri:
- 1 poprire pensie alimentara 1/4
- 1 poprire catre un executor datorie banca in valoare de 10.000 lei
- 1 poprire catre un alt executor datorie banca in valoare de 5000 lei
Jumatate din venitul net de 2000 lei.
Poprire pensie alimentara = 500 lei
Ramane suma de 1500 lei.
Total celelalte doua popriri = 15.000 lei
Poprire 1
1500 x 10.000 : 15.000 = 1.000 lei
Astfel poprire 1 = 1.000 lei.
Poprire 2
1.500 x 5000: 15.000 = 500 lei.
Daca nu puteti sa calculati conform exemplelor, puteti sa reveniti cu informatiile popririlor dvs. (creditorul, cuantumul fiecari popriri, cota prevazuta in adresa de poprire, venitul net al salariatului) si va explic pe sumele dvs.
Un raspuns oferit in octombrie 2024, de catre expertii de la PortalCodulMuncii. Da click aici pentru mai multe raspunsuri de la specialisti in legislatia muncii si administratie publica.