Regulile legate de principiul egalitatii la locul de munca sunt fundamentale, asa ca salariatii trebuie tratati in mod egal, indiferent de situatie.
Asadar, in cadrul relatiilor de munca functioneaza principiul egalitatii de tratament fata de toti salariatii. Orice discriminare directa sau indirecta fata de un salariat, bazata pe criterii de sex, orientare sexuala, caracteristici genetice, varsta, apartenenta nationala, rasa, culoare, etnie, religie, optiune politica, origine sociala, handicap, situatie sau responsabilitate familiala, apartenenta ori activitate sindicala este interzisa.
Ce constituie discriminare directa la locul de munca?
Constituie discriminare directa actele si faptele de excludere, deosebire, restrictie sau preferinta, intemeiate pe unul sau mai multe dintre criteriile prevazute la art. 5, alin. (2) din Codul Muncii, care au ca scop sau ca efect neacordarea, restrangerea ori inlaturarea recunoasterii, folosintei sau exercitarii drepturilor prevazute in legislatia muncii.
Constituie discriminare indirecta actele si faptele intemeiate in mod aparent pe alte criterii decat cele prevazute la alin. (2), dar care produc efectele unei discriminari directe.
Orice salariat care presteaza o munca beneficiaza de conditii de munca adecvate activitatii desfasurate, de protectie sociala, de securitate si sanatate in munca, precum si de respectarea demnitatii si a constiintei sale, fara nicio discriminare.
Plata egala pentru munca egala
Tuturor salariatilor care presteaza o munca le sunt recunoscute dreptul la plata egala pentru munca egala, dreptul la negocieri colective, dreptul la protectia datelor cu caracter personal, precum si dreptul la protectie impotriva concedierilor nelegale.
Este interzisa discriminarea prin utilizarea de catre angajator a unor practici care dezavantajeaza persoanele de un anumit sex, in legatura cu relatiile de munca, referitoare la:
a) anuntarea, organizarea concursurilor sau examenelor si
selectia candidatilor pentru ocuparea posturilor vacante;
b) incheierea, suspendarea, modificarea si/sau incetarea raportului juridic de munca ori de serviciu;
c) stabilirea sau modificarea atributiilor din fisa postului;
d) stabilirea remuneratiei;
e) beneficii, altele decat cele de natura salariala si masuri de protectie si asigurari sociale;
f) informare si consiliere profesionala, programe de initiere, calificare, perfectionare, specializare si
recalificare profesionala;
g) evaluarea performantelor profesionale individuale;
h) promovarea profesionala;
i) aplicarea masurilor disciplinare;
j) dreptul de aderare la sindicat si accesul la facilitatile acordate de acesta;
k) orice alte conditii de prestare a muncii, potrivit legislatiei in vigoare
Va readucem aminte ca
art.5 din Codul Muncii reglementeaza situatiile citate mai sus.
Sfaturi de la Experti - Intrebari si Raspunsuri
Tichetele de masa se acorda la functia de bazaIntrebare: Va rog sa ma ajutati cu urmatoarea speta: daca in cadrul unei companii se acorda tichete de masa (este inclusa o prevedere in acest sens si in Regulamentul Intern), este posibil ca un angajat care va avea norma de 2h/zi sa nu beneficieze de aceste tichete, avand in vedere faptul ca nu are norma intreaga?
vezi AICI raspunsul specialistilor <<
Contract de mandat. Regim juridic si fiscalIntrebare: Perioada lucrata in baza unui contract de mandat este considerata vechime in munca la stabilirea pensiei? Care este regimul fiscal al veniturilor obtinute in baza unui contract de mandat?
vezi AICI raspunsul specialistilor <<