Avizul de angajare este reglementat prin Ordonanta Guvernului nr. 25/2014 privind incadrarea in munca si detasarea strainilor pe teritoriul Romaniei si pentru modificarea si completarea unor acte normative privind regimul strainilor in Romania, publicata in Monitorul Oficial nr. 640 din 30 august 2014, modificata prin Ordonanta Guvernului nr. 25/2016 pentru modificarea si completarea unor acte normative in domeniul strainilor, publicata in Monitorul Oficial nr. 670 din 31 august 2016.
Avizul de angajare pentru straini
Potrivit acestor acte normative, avizul de angajare reprezinta documentul oficial eliberat de catre Inspectoratul General pentru Imigrari, care atesta dreptul unui angajator de a incadra in munca un strain pe o anumita functie.
Mai intai trebuie observat ca cererea pentru obtinerea avizului de angajare se depune de catre angajator, nu de catre lucratorul strain.
Astfel, angajatorul depune la Inspectoratul General pentru Imigrari o cerere insotita de:
a) copia documentului de trecere a frontierei, valabil, al strainului pe care intentioneaza sa il incadreze in munca si, dupa caz, copia permisului de sedere temporara in Romania al acestuia;
b) doua fotografii tip 3/4 ale strainului;
c) declaratia pe propria raspundere a strainului ca este apt din punct de vedere medical pentru
a fi incadrat in munca si ca are cunostinte minime de limba romana sau cunoaste o limba de circulatie internationala;
d) fisa postului pentru locul de munca vacant;
e) documentele care fac dovada indeplinirii conditiilor generale de angajare a strainului, anume:
– angajatorul persoana juridica, persoana fizica autorizata sau intreprindere individual desfasoara pe teritoriul Romaniei activitati compatibile cu functia pentru care solicita incadrarea in munca a strainului.
Ce documente trebuie sa detina angajatorul?
Observam ca aceasta conditie a fost modificata prin Ordonanta Guvernului nr. 25/2016; pana acum se cerea ca angajatorul sa desfasoare efectiv activitatea pentru care solicita incadrarea in munca a strainului.
Dovada indeplinirii acestei conditii se face prin prezentarea de catre angajatorul persoana juridica, persoana fizica autorizata sau intreprindere individuala a urmatoarelor documente:
– certificatul de inmatriculare sau inregistrare in registrul comertului ori certificatul de inscriere in Registrul asociatiilor si fundatiilor, in copie si in original;
– certificatul constatator din care sa rezulte ca in registrul comertului sau, dupa caz, in Registrul asociatiilor si fundatiilor nu au fost inregistrate mentiuni privind deschiderea procedurii falimentului;
– angajatorul are achitate obligatiile catre bugetul de stat pe ultimul trimestru, anterior depunerii cererii.
Dovada indeplinirii acestei conditii se face cu certificatul de atestare fiscala emis de administratia finantelor publice in a carei raza teritoriala isi are sediul social sau profesional ori, dupa caz, domiciliul angajatorul, privind achitarea obligatiilor catre bugetul de stat la sfarsitul trimestrului incheiat anterior depunerii cererii;
– angajatorul nu a fost condamnat definitiv pentru o infractiune prevazuta de Codul muncii ori pentru o infractiune contra persoanei savarsita cu intentie, prevazuta de Legea nr. 286/2009 privind Codul penal, cu modificarile si completarile ulterioare, denumita in continuare Codul penal.
Dovada indeplinirii acestei conditii se face prin prezentarea de catre angajator a cazierului judiciar;
f) documentele care fac dovada indeplinirii conditiilor speciale in functie de tipul de lucrator (la care ne vom referi in cele ce urmeaza)
In plus, Inspectoratul General pentru Imigrari va verifica si ca:
a) angajatorul nu a fost sanctionat:
– pentru primirea la munca a pana la 5 straini fara drept de munca pe teritoriul Romaniei;
– pentru netransmiterea registrului cu elementele contractului individual de munca cel tarziu in ziua lucratoare anterioara inceperii activitatii de catre salariatul in cauza in ultimii 3 ani anteriori depunerii cererii;
– pentru primirea la munca a pana la 5 persoane fara incheierea unui contract individual de munca;
b) contingentul anual pe tipuri de lucratori nouadmisi pe piata fortei de munca nu a fost epuizat. Epuizarea contingentului anual pe tipuri de lucratori nou-admisi pe piata fortei de munca constituie motive de refuz de eliberare a avizului de angajare;
c) strainul pe care angajatorul intentioneaza sa il incadreze in munca indeplineste conditiile Ordonantei de urgenta a Guvernului nr. 194/2002, republicate, cu modificarile si completarile ulterioare, cu privire la sederea legala in Romania.
Sfaturi de la Experti - Intrebari si Raspunsuri
Tichetele de masa se acorda la functia de bazaIntrebare: Va rog sa ma ajutati cu urmatoarea speta: daca in cadrul unei companii se acorda tichete de masa (este inclusa o prevedere in acest sens si in Regulamentul Intern), este posibil ca un angajat care va avea norma de 2h/zi sa nu beneficieze de aceste tichete, avand in vedere faptul ca nu are norma intreaga?
vezi AICI raspunsul specialistilor <<
Contract de mandat. Regim juridic si fiscalIntrebare: Perioada lucrata in baza unui contract de mandat este considerata vechime in munca la stabilirea pensiei? Care este regimul fiscal al veniturilor obtinute in baza unui contract de mandat?
vezi AICI raspunsul specialistilor <<