Anunt de la presedintele Romaniei: Se suspenda controalele ITM

Ioana Pavel
Ioana Pavel
16 Martie 2020
16 Martie 2020
Ioana Pavel
Ioana Pavel
decret stare de urgentase supenda controalele itmcontroale itm coronavirus
Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X
Presedintele Klaus Iohannis a facut luni, 16 martie a.c., o declaratie de presa privind decretarea starii de urgenta in contextul pandemiei de coronavirus. Au fost astfel prezentate masurile principale din decretul care instituie starea de urgenta, iar o decizie principala din domeniul muncii si protectiei sociale se refera la faptul ca se suspenda controalele ITM la angajator in aceasta perioada.
 
De asemenea, decontarea concediilor medicale acordate persoanelor aflate in carantina pentru COVID-19 va fi realizata cu prioritate prin asigurarea de sume suplimentare in bugetul FNUASS la nivelul necesar.
 
In plus, conform decretului, daca va fi nevoie, se pot plafona preturile la medicamente, alimente de stricta necesitate, servicii de utilitate publica, gaze, carburanti, electricitate in limita pretului mediu din ultimele trei luni.
 
De asemenea, angajatorii si angajatii afectati vor fi sprijiniti prin derogari de la prevederile legale, iar angajatii vor beneficia de protectie sociala.
 
Prevederile legii privind acordarea unor zile libere pentru parinti nu se aplica angajatilor sistemului de Aparare, unitati sanitare si alte categorii. Presedintele Klaus Iohannis a precizat, totodata, ca aceste categorii au dreptul la majorarea salariului in situatia in care celalalt parinte nu beneficiaza de drepturile reglementate in aceasta lege.
 
In plus, conform declaratiilor facute, nu mai este necesara deplasarea la sediul institutiilor pentru depuneri de cereri pentru alocare de prestatii sociale, pot fi depuse electronic.
 
Regasiti mai jos prevederile decretului in aria muncii si protectiei sociale:
 
Avand in vedere propunerea Guvernului de instituire a starii de urgenta, in temeiul prevederilor art. 93 alin. (1), ale art. 100 din Constitutia Romaniei, republicata si ale art. 3 si art. 10 din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 1/1999 privind regimul starii de asediu si regimul starii de urgenta, aprobata cu modificari si completari prin Legea nr. 453/2004, cu modificarile si completarile ulterioare,
Presedintele Romaniei decreteaza: 
 
Capitolul IV - Domeniul muncii si protectiei sociale
 
Art. 30 - Guvernul poate sprijini angajatorii si angajatii afectati de efectele crizei COVID-19, prin derogari de la prevederile legale in vigoare.

Art. 31 - Prin ordin al ministrului muncii si protectiei sociale se stabilesc masuri de protectie sociala pentru angajati si familiile acestora din sectoarele economice a caror activitate este afectata sau oprita total sau partial prin decizii ale autoritatilor publice, pe perioada starii de urgenta.

Art. 32 - (1) Pe perioada starii de urgenta, prevederile Legii nr. 19/2020 privind acordarea unor zile libere parintilor pentru supravegherea copiilor, in situatia inchiderii temporare a unitatilor de invatamant, nu se aplica angajatilor sistemului national de aparare, angajatilor din penitenciare, personalului din unitatile sanitare publice si altor categorii stabilite prin ordin al ministrului afacerilor interne, al ministrului economiei si al ministrului transporturilor, dupa caz.
 
(2) Personalul prevazut la alin. (1) are dreptul la o majorare a salariului in cuantumul prevazut la art. 3 alin. (1) din Legea nr. 19/2020, in situatia in care celalalt parinte nu beneficiaza de drepturile reglementate in aceasta lege.

Art. 33 - Institutiile si autoritatile publice centrale si locale, autoritatile administrative autonome, regiile autonome, societatile si companiile nationale si societatile la care statul ori o unitate administrativ- teritoriala este actionar unic sau majoritar, societatile cu capital privat, introduc, acolo unde este posibil, pe perioada starii de urgenta, munca la domiciliu sau in regim de telemunca, prin act unilateral al angajatorului.

Art. 34 - Pe durata starii de urgenta, are loc suspendarea efectuarii controalelor la angajatori, de catre Inspectoratele Teritoriale de Munca, cu exceptia controalelor dispuse de catre Ministrul Muncii si Protectiei Sociale, a celor dispuse de Inspectia Muncii pentru punerea in aplicare a hotararilor Comitetului National pentru Situatii Speciale de Urgenta, a celor necesare pentru a da curs sesizarilor prin care se reclama savarsirea unor fapte cu un grad ridicat de pericol social si pentru cercetarea accidentelor de munca.

Art. 35 - Se mentine valabilitatea contractelor colective de munca si a acordurilor colective pe perioada starii de urgenta.

Art. 36 - Pe perioada starii de urgenta se interzice declararea, declansarea sau desfasurarea conflictelor colective de munca in unitatile sistemului energetic national, din unitatile operative de la sectoarele nucleare, din unitatile cu foc continuu, din unitatile sanitare si de asistenta sociala, de telecomunicatii, ale radioului si televiziunii publice, din transporturile pe caile ferate, din unitatile care asigura transportul in comun si salubrizarea localitatilor, precum si aprovizionarea populatiei cu gaze, energie electrica, caldura si apa.

Art. 37 - Prin exceptie de la prevederile Ordonantei de urgenta a Guvernului nr. 111/2010 privind concediul si indemnizatia lunara pentru cresterea copiilor, persoana indreptatita isi pastreaza stimulentul de insertie, in situatia pierderii locului de munca ca urmare a efectelor epidemiei COVID-19.
 
Art. 38 - Cererile pentru acordarea beneficiilor si prestatiilor sociale pot fi depuse inclusiv pe cale electronica.

Art. 39 - Certificatele de incadrare a copilului intr-un grad de handicap si atestatele de asistent maternal eliberate de comisia pentru protectia copilului, precum si certificatele de incadrare in grad si tip de handicap eliberate de comisia de evaluare a persoanelor adulte cu handicap a caror valabilitate expira in perioada de urgenta declarata, isi prelungesc valabilitatea pana la incetarea starii de urgenta.

Art. 40 - Certificatele de acreditare a furnizorilor de servicii sociale si licentele serviciilor sociale, provizorii si de functionare, a caror valabilitate expira in perioada de urgenta declarata, isi prelungesc valabilitatea pana la incetarea starii de urgenta.
 
Decretul semnat de presedintele Klaus Iohannis trebuie aprobat de Parlament in termen de 5 zile de la emitere.

Decretul integral (40 pagini) poate fi consultat AICI. Aflati ce drepturi se restrang si care sunt masurile impuse in starea de urgenta!

 
 


 

 

Atentie!

Descarcati raportul GRATUIT

"Noutati 2024: CCM, RI plus alte acte ce vizeaza legislatia muncii"
Noutati 2024: CCM, RI plus alte acte ce vizeaza legislatia muncii

Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentului UE 679/2016


 
Descarcati raportul GRATUIT
“Noutati 2024: CCM, RI plus alte acte ce vizeaza legislatia muncii”

exclusiv abonatilor la newsletterul gratuit E-News LegislatiaMuncii.


 
Atentie la TELEMUNCA!
Cazuri practice, solutii si exemple

Descarcati acum GRATUIT Raportul Special

"Noutati privind Regulamentul Intern. TOP 3 Modele de Regulament Intern"

Da, vreau sa primesc revista de Resurse Umane
[x]