Acest site foloseste Cookie-uri, conform noului Regulament de Protectie a Datelor (GDPR), pentru a va asigura cea mai buna experienta online. In esenta, Cookie-urile ne ajuta sa imbunatatim continutul de pe site, oferindu-va dvs., cititorul, o experienta online personalizata si mult mai rapida. Ele sunt folosite doar de site-ul nostru si partenerii nostri de incredere. Click AICI pentru detalii despre politica de Cookie-uri.
Acest site foloseste Cookie-uri, conform noului Regulament de Protectie a Datelor (GDPR), pentru a va asigura cea mai buna experienta online. In esenta, Cookie-urile ne ajuta sa imbunatatim continutul de pe site, oferindu-va dvs., cititorul, o experienta online personalizata si mult mai rapida. Ele sunt folosite doar de site-ul nostru si partenerii nostri de incredere. Click AICI pentru detalii despre politica de Cookie-uri. Sunt de acord cu politica de cookie
legislatiamuncii.ro cauta meniu

 

Anunt de la presedintele Romaniei: Se suspenda controalele ITM

decret stare de urgentase supenda controalele itmcontroale itm coronavirus
Presedintele Klaus Iohannis a facut luni, 16 martie a.c., o declaratie de presa privind decretarea starii de urgenta in contextul pandemiei de coronavirus. Au fost astfel prezentate masurile principale din decretul care instituie starea de urgenta, iar o decizie principala din domeniul muncii si protectiei sociale se refera la faptul ca se suspenda controalele ITM la angajator in aceasta perioada.
 
De asemenea, decontarea concediilor medicale acordate persoanelor aflate in carantina pentru COVID-19 va fi realizata cu prioritate prin asigurarea de sume suplimentare in bugetul FNUASS la nivelul necesar.
 
In plus, conform decretului, daca va fi nevoie, se pot plafona preturile la medicamente, alimente de stricta necesitate, servicii de utilitate publica, gaze, carburanti, electricitate in limita pretului mediu din ultimele trei luni.
 
De asemenea, angajatorii si angajatii afectati vor fi sprijiniti prin derogari de la prevederile legale, iar angajatii vor beneficia de protectie sociala.
 
Prevederile legii privind acordarea unor zile libere pentru parinti nu se aplica angajatilor sistemului de Aparare, unitati sanitare si alte categorii. Presedintele Klaus Iohannis a precizat, totodata, ca aceste categorii au dreptul la majorarea salariului in situatia in care celalalt parinte nu beneficiaza de drepturile reglementate in aceasta lege.
 
In plus, conform declaratiilor facute, nu mai este necesara deplasarea la sediul institutiilor pentru depuneri de cereri pentru alocare de prestatii sociale, pot fi depuse electronic.
 
Regasiti mai jos prevederile decretului in aria muncii si protectiei sociale:
 
Avand in vedere propunerea Guvernului de instituire a starii de urgenta, in temeiul prevederilor art. 93 alin. (1), ale art. 100 din Constitutia Romaniei, republicata si ale art. 3 si art. 10 din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 1/1999 privind regimul starii de asediu si regimul starii de urgenta, aprobata cu modificari si completari prin Legea nr. 453/2004, cu modificarile si completarile ulterioare,
Presedintele Romaniei decreteaza: 
 
Capitolul IV - Domeniul muncii si protectiei sociale
 
Art. 30 - Guvernul poate sprijini angajatorii si angajatii afectati de efectele crizei COVID-19, prin derogari de la prevederile legale in vigoare.

Art. 31 - Prin ordin al ministrului muncii si protectiei sociale se stabilesc masuri de protectie sociala pentru angajati si familiile acestora din sectoarele economice a caror activitate este afectata sau oprita total sau partial prin decizii ale autoritatilor publice, pe perioada starii de urgenta.

Art. 32 - (1) Pe perioada starii de urgenta, prevederile Legii nr. 19/2020 privind acordarea unor zile libere parintilor pentru supravegherea copiilor, in situatia inchiderii temporare a unitatilor de invatamant, nu se aplica angajatilor sistemului national de aparare, angajatilor din penitenciare, personalului din unitatile sanitare publice si altor categorii stabilite prin ordin al ministrului afacerilor interne, al ministrului economiei si al ministrului transporturilor, dupa caz.
 
(2) Personalul prevazut la alin. (1) are dreptul la o majorare a salariului in cuantumul prevazut la art. 3 alin. (1) din Legea nr. 19/2020, in situatia in care celalalt parinte nu beneficiaza de drepturile reglementate in aceasta lege.

Art. 33 - Institutiile si autoritatile publice centrale si locale, autoritatile administrative autonome, regiile autonome, societatile si companiile nationale si societatile la care statul ori o unitate administrativ- teritoriala este actionar unic sau majoritar, societatile cu capital privat, introduc, acolo unde este posibil, pe perioada starii de urgenta, munca la domiciliu sau in regim de telemunca, prin act unilateral al angajatorului.

Art. 34 - Pe durata starii de urgenta, are loc suspendarea efectuarii controalelor la angajatori, de catre Inspectoratele Teritoriale de Munca, cu exceptia controalelor dispuse de catre Ministrul Muncii si Protectiei Sociale, a celor dispuse de Inspectia Muncii pentru punerea in aplicare a hotararilor Comitetului National pentru Situatii Speciale de Urgenta, a celor necesare pentru a da curs sesizarilor prin care se reclama savarsirea unor fapte cu un grad ridicat de pericol social si pentru cercetarea accidentelor de munca.

Art. 35 - Se mentine valabilitatea contractelor colective de munca si a acordurilor colective pe perioada starii de urgenta.

Art. 36 - Pe perioada starii de urgenta se interzice declararea, declansarea sau desfasurarea conflictelor colective de munca in unitatile sistemului energetic national, din unitatile operative de la sectoarele nucleare, din unitatile cu foc continuu, din unitatile sanitare si de asistenta sociala, de telecomunicatii, ale radioului si televiziunii publice, din transporturile pe caile ferate, din unitatile care asigura transportul in comun si salubrizarea localitatilor, precum si aprovizionarea populatiei cu gaze, energie electrica, caldura si apa.

Art. 37 - Prin exceptie de la prevederile Ordonantei de urgenta a Guvernului nr. 111/2010 privind concediul si indemnizatia lunara pentru cresterea copiilor, persoana indreptatita isi pastreaza stimulentul de insertie, in situatia pierderii locului de munca ca urmare a efectelor epidemiei COVID-19.
 
Art. 38 - Cererile pentru acordarea beneficiilor si prestatiilor sociale pot fi depuse inclusiv pe cale electronica.

Art. 39 - Certificatele de incadrare a copilului intr-un grad de handicap si atestatele de asistent maternal eliberate de comisia pentru protectia copilului, precum si certificatele de incadrare in grad si tip de handicap eliberate de comisia de evaluare a persoanelor adulte cu handicap a caror valabilitate expira in perioada de urgenta declarata, isi prelungesc valabilitatea pana la incetarea starii de urgenta.

Art. 40 - Certificatele de acreditare a furnizorilor de servicii sociale si licentele serviciilor sociale, provizorii si de functionare, a caror valabilitate expira in perioada de urgenta declarata, isi prelungesc valabilitatea pana la incetarea starii de urgenta.
 
Decretul semnat de presedintele Klaus Iohannis trebuie aprobat de Parlament in termen de 5 zile de la emitere.

Decretul integral (40 pagini) poate fi consultat AICI. Aflati ce drepturi se restrang si care sunt masurile impuse in starea de urgenta!

 
 

de Ioana Pavel


Citeste mai multe articole pe aceeasi tema:
decret stare de urgentase supenda controalele itmcontroale itm coronavirus

Ti-a placut acest articol?
Da Like, Printeaza sau trimite prin WhatsApp si Email!


Data aparitiei: 16 Martie 2020
Cat de utila va este aceasta informatie?
Noteaza folosind stelele


Rating:


Anunt de la presedintele Romaniei: Se suspenda controalele ITM Nota: 3.88 din 5 - 4 voturi.
 

 
x
(cel putin 10 caractere)


Pentru a activa formularul, trebuie sa raspundeti corect la intrebare!
 

 

Sfaturi de la Experti - Intrebari si Raspunsuri

 
Cerere pentru decontarea indemnizatiilor pentru zile libereIntrebare: Daca avem angajati care au solicitat zile libere in baza Legii 19/2020 in luna martie, pentru a respecta conditia cu dovada platii contributiilor si impozitelor impusa de legiuitor, pe luna martie trebuie sa facem calculul de state de plata, obligatii societate, sa depunem declaratia 112, viram salariile angajatilor si ulterior, achitam contributiile la bugetul de stat, cum ne sfatuiti sa procedam?
vezi AICI raspunsul specialistilor <<
 
Certificat de incadrare in grad de handicap. Data acordarii scutiriiIntrebare: Avem un salariat care prezinta certificat incadrare in grad de handicap accentuat cu valabilitate de 12 luni, ce expira in data de 11.03.2020. Va rog sa imi spuneti cum ar fi corect sa procedam in acest caz: angajatul mai poate beneficia de scutire de impozit pe venitul din salarii pe parcursul intregii luni, avand in vedere ca certificatul este valabil pana la data mentionata mai sus?
vezi AICI raspunsul specialistilor <<


Descarca GRATUIT
“CORONAVIRUS - Ghid de MASURI URGENTE pentru Angajatori. Reguli impuse pentru fiecare firma”

exclusiv abonatilor la newsletterul gratuit E-News LegislatiaMuncii.
Rentrop ∧ Straton

 

eNews Resurse Umane

Recrutarea si selectia angajatilor. Trucuri si sfaturi de la specialisti
Descarcati GRATUIT raportul special

"Recrutarea si selectia angajatilor. Trucuri si sfaturi de la specialisti"
 

 

 


 
Angajarea - pasii catre o recrutare de succes
Cazuri practice, solutii si exemple

Descarcati acum GRATUIT Raportul Special

"Recrutarea si selectia angajatilor. Trucuri si sfaturi de la specialisti"

Da, vreau sa primesc revista de Resurse Umane
[x]