Chiar daca este o meserie banoasa, cu siguranta este si stresanta, un controlor de trafic aerian fiind practic raspunzator de vietile a mii de oameni.
Multa lume are senzatia ca acest job este unul minunat si complex, dar in spatele acestor aspecte se ascund sute de ore de concentrare si atentie, ture de 12 ore si multe sarbatori petrecute in fata ecranelor de dirijare.
Cosmarul oricarui controlor de trafic este sa auda in casti cuvintele Pan-Pan sau Mayday", semn ca ceva teribil este pe cale sa se intample.
Un alt aspect esential in aceasta meserie unica il reprezinta munca in echipa, aceasta fiind vitala, in contextul in care o clipa de neatentie poate si de multe ori, fatala.
Este de la sine inteles ca un controlor de trafic aerian are nevoie de ani de pregatire, insa aceasta nu se opreste la un moment dat. Sunt necesare anumite abilitati speciale, asa ca nu oricine poate deveni controlor de trafic aerian.
In Romania, ca sa devii controlor de trafic, studiile superioare nu sunt neaparat necesare, obligatoriu este sa detii o diploma de bacalaureat.
Desigur ca persoanele care aspira la un astfel de job sunt supuse unor teste medicale riguroase, teste de personalitate si psihologice, (unde nu se poate minti), teste de atentie distributiva, precum si teste de engleza.
Studiile arata ca de foarte multe ori cei care au doar studii medii reusesc sa treaca probele in cauza, spre deosebire de competitorii cu studii superioare.
Abilitatile se testeaza cu ajutorul unui soft special, iar cine trece de aceasta selectie minutioasa, este la un pas de a ajunge controlor de trafic aerian, dar nu inainte de a ajunge la Constanta, la Centrul de Excelenta, unde are loc pregatirea teoretica, informeaza Agerpres.
Doar la Otopeni lucreaza in jur de 50 de de controlori de turn, iar in Romania exista aproximativ 500 de controlori de trafic aerian.
Sfaturi de la Experti - Intrebari si Raspunsuri
Abonament pentru utilizarea facilitatilor sportive. Tratament fiscal in anul 2025Intrebare: Conform art. 76 lit. h) contravaloarea abonamentelor pentru utilizarea facilitatilor sportive in vederea practicarii sportului si educatiei fizice cu scop de intretinere, profilactic sau terapeutic oferite de furnizori ale caror activitati sunt incadrate la codurile CAEN 9311, 9312 sau 9313, precum si contravaloarea abonamentelor, oferite de acelasi furnizor care actioneaza in nume propriu sau in calitate de intermediar, ce includ atat servicii medicale, cat si dreptul de a utiliza facilitatile...
vezi AICI raspunsul specialistilor <<
Indemnizatie pentru folosirea masinii personale. Tratament fiscalIntrebare: Va rugam sa ne precizati ce obligatii fiscale are angajatul si angajatorul in urmatoarea situatie: Angajatorul doreste sa acorde o indemnizatie salariatilor care folosesc masina proprie in interes de servici (agenti de vanzari). Ce document se incheie cu acesta?
vezi AICI raspunsul specialistilor <<