Intrebare:
In primul rand fac precizarea ca este vorba despre o unitate de stat. Am un caz in care un salariat trebuia sa se pensioneze, la limita de varsta in anul 2004. Nu i s-a intocmit dosar de pensie deoarece conducerea considera persoana un foarte bun profesionist si indispensabil. Deci, este in continuare salariat fara a cumula pensia cu salariul. Daca intocmeam dosar de pensie, fiind unitate de stat, eram obligata sa scot postul la concurs. Intrebarea mea este – ce se intampla in acest caz – serviciul de resurse umane este vinovat? Ce se poate intampla?
Raspuns:
Pentru a raspunde intrebarii dvs., precizam ca vom evidentia aspectele pe care le consideram deficitare din perspectiva prevederilor Codului muncii, plecand de la premisa ca ne aflam in situatia unei persoane incadrate contractual, pentru care prevederile Legii nr. 53/2003, modificata si completata sunt aplicabile in ceea ce priveste temeiurile de incetarea raporturilor de munca. Sub aspectul procedurilor de vacantare si ocupare a potului, precizam ca veti tine cont de legile speciale care va guverneaza activitatea.
Din perspectiva evolutiei reglementarilor Codului muncii din anul 2003 pana in prezent, situatia pensionabililor si a pensionarilor a cunoscut reglementari diferite.
Daca ne pozitionam in timp la nivelul anului 2004, intrunirea conditiilor de pensionare genera incetarea de drept a contractului individual de munca, in conformitate cu prevederile art. 56 lit. d) din Codul muncii in vigoare la acea data.
Cu alte cuvinte, indiferent de intocmirea unui dosar de pensionare la acel moment, raportul de munca inceta de drept la data indeplinirii conditiilor de pensionare independent de vointa partilor.
Reglementarea posibilitatii angajatorului de a opta pentru mentinerea in activitate a salariatului pensionabil care nu a solicitat pensionarea s-a realizat in anul 2005, prin intrarea in vigoare a O.U.G. nr. 65/2005. Pana la acel moment, mentinerea in activitate nu se putea face in baza vechiului contract de munca, intrucat acesta inceta de drept.
Prestarea activitatii in continuare, nu a mai avut la baza vechiul contract de munca, intrucat acesta a incetat de drept. Pentru a continua activitatea in conditii legale, era necesara incheierea in forma scrisa a unui nou contract individual de munca, dupa indeplinirea conditiilor de pensionare.
Ghidul angajatului Codul muncii in interesul tau
Contractul de Munca 160 de formulare EDITABILE obligatorii prin lege
40 Modele de Regulament Intern
Asadar, apreciem ca dupa indeplinirea conditiilor de pensionare, postul in cauza a fost ocupat de catre salariatul pensionabil fara a avea la baza un act juridic incheiat in forma scrisa, raportul de munca derulandu-se in virtutea caracterului consensual al acestui tip de raport juridic. Din acest punct de vedere, obligatia de a scoate la concurs postul in cauza reprezinta o eroare subsecventa.