O.U.G. nr. 158/2005, privind concediile si indemnizatiile de asigurari sociale de sanatate, a fost aprobata cu modificari prin Legea nr. 399/2006, publicata in M.Of. nr. 901 din data de 06 noiembrie 2006. Modificarile aduse afecteaza insasi substanta vechii reglementari, nefiind vorba despre clasicele reformulari de texte!
In forma sa initiala, O.U.G. nr. 158/2005 reproducea la indigo dispozitiile Legii nr. 19/2000 privind sistemul public de pensii si alte drepturi de asigurari sociale cu privire la acordarea concediilor medicale si a indemnizatiilor aferente acestora. Schimbarea propriu-zisa o constituia inlocuirea bugetului asigurarilor sociale de stat cu Fondul national unic de asigurari sociale de sanatate in privinta sursei de plata a respectivelor indemnizatii. Adoptarea in regim de extrema urgenta a acestui act normativ nu a tinut cont de recomandarile europene, care stabileau un regim social de acordare a indemnizatiilor si implicit scurtarea stagiilor minime de cotizare. Pe de alta parte, nu exista o reglementare explicita a contributiilor sociale datorate pe durata acordarii indemnizatiilor de sanatate, existand contradictii cu prevederile Legii nr. 19/2000, respectiv cu cele ale Legii nr. 346/2002 privind asigurarea pentru accidente de munca si boli profesionale.
Legea nr. 399/2006 lasa inca multe intrebari fara raspuns, insa constituie un punct de plecare pentru o modificare edificatoare a Normelor metodologice de aplicare a O.U.G. nr. 158/2005, stabilite prin Ordinul M.S. nr. 60 din 27 ianuarie 2006.
Anumite aspecte controversate pot duce insa la o rectificare a acestui act normativ in viitorul apropiat. Va propunem o trecere in revista a principalelor modificari aduse regimului concediilor si indemnizatiilor de sanatate, urmand sa revenim cu detalii suplimentare si exemple pe masura ce se va cristaliza o practica unitara la nivelul C.N.A.S.
Noi categorii de beneficiari
Legea nr. 399/2006 aduce in discutie o noua categorie de asiguratI care pot beneficia de concedii si indemnizatii de asigurari sociale de sanatate. Este vorba despre persoanele care au incheiat contracte de asigurari sociale pentru concedii de maternitate, respectiv concedii si indemnizatii pentru ingrijirea copilului bolnav.
Conditia impusa acestor asigurati, pentru a putea beneficia de prevederile O.U.G. nr. 158/2005, este sa fi inceput stagiul de cotizare pana la data de 01 ianuarie 2006.
Consilier - Codul Muncii abonament 12 actualizari
Codul Muncii republicat si actualizat la zi
Procedura completa la angajare Caiet de lucru pentru angajatori si manageri de HR
O persoana nu poate incheia un contract facultativ de asigurare pentru concedii si indemnizatii de asigurari sociale de sanatate in conditiile O.U.G. nr. 158/2005.
Cu toate acestea, Ordinul M.S. nr. 60 din 27 ianuarie 2006, respectiv O.G. nr. 1/2006 asimileaza stagiului de cotizare pentru concedii si indemnizatii de sanatate perioadele in care o persoana a realizat, pana la 31 decembrie 2005, stagii de cotizare in sistemul public de pensii. Venind in completarea acestor reglementari, Legea nr. 399/2006 include, in categoria beneficiarilor concediilor si indemnizatiilor pentru maternitate, respectiv pentru ingrijirea copilului bolnav, persoanele care au incheiat anterior datei de 01 ianuarie 2006 contracte de asigurari sociale pentru aceste riscuri, in temeiul Legii nr. 19/2000.
Pentru a-si conserva drepturile, aceasta categorie de asigurati trebuie sa plateasca la FNUASS contributia stabilita de O.U.G. nr. 158/2006 asupra veniturilor declarate in contractele de asigurare sociala.
Modificarea cotei de contributie
Cea mai neplacuta surpriza adusa de Legea nr. 399/2006 o constituie modificarea cotei de contributie pentru concediile si indemnizatiile de asigurari sociale de sanatate.
Contributia se majoreaza la 0,85%, fiind aplicata asupra urmatoarelor categorii de venituri:
– fondul de salarii, compus din totalitatea sumelor utilizate pentru plata drepturilor salariale sau de natura salariala, in cazul persoanelor fizice sau juridice care au calitatea de angajator sau sunt asimilate angajatorului;
– indemnizatia de somaj, in cazul persoanelor care beneficiaza de acest drept in baza dispozitiilor Legii nr. 76/2002;
– veniturile supuse impozitului pe venit, pentru asociati/actionari, administratori sau prestatorii unor activitati autorizate in baza Legii nr. 300/2004;
– veniturile declarate in contractele de asigurare sociala, pentru titularii
contractelor de asigurari sociale pentru concedii si indemnizatii de maternitate, respectiv pentru ingrijirea copilului bolnav.
Surpriza este cu atat mai neplacuta cu cat data de la care se datoreaza cota majorata de 0,85% nu este 01 ianuarie 2007, asa cum era de asteptat, ci 01 ianuarie 2006!
Acordarea in exces a concediilor medicale a generat un deficit important la FNUASS, care a dus la majorarea retroactiva a cotei de contributie.
Este de remarcat si modificarea art. 4 alin. (6) din O.U.G. nr. 158/2005, care permite acoperirea deficitelor din bugetul de stat.
Legea nr. 399/2006, care prevede majorarea cotei de contributie pentru concedii si indemnizatii de asigurari sociale de sanatate, a intrat in vigoare la data de 10 noiembrie 2006.
In aceste conditii, pentru fondul de salarii aferent lunii octombrie, veti plati la FNUASS, pana la data de 25 noiembrie, cota de contributie de 0,85% pentru concedii si indemnizatii.
Intrebare: Va trebui sa faceti declaratii rectificative pentru toata perioada anterioara, tinand cont ca majorarea cotei se aplica de la 01 ianuarie 2006? Mai mult decat atat, declaratiile rectificative ar trebui intocmite atat pentru casele de asigurari de sanatate
(contributia pentru concedii si indemnizatii), cat si pentru casele de pensii (contributia datorata de angajator, care se diminueaza cu 0,85 puncte procentuale in acest caz).
Raspuns: In temeiul actualei reglementari, nu se impune acest lucru, avand in vedere principiul neretroactivitatii legii civile, consacrat de Constitutia Romaniei, respectiv de Codul Civil. Cu toate acestea, o surpriza poate aparea oricand in urma modificarii Normelor metodologice de aplicare a O.U.G. nr. 158/2005, caci scopul legiuitorului este acoperirea deficitului inregistrat si nu doar majorarea cotei de contributie pentru ultimele luni ale anului in curs. Va vom tine la curent, oricare ar fi interpretarea legii data in acest caz de C.N.A.S.!
Limitarea bazei de calcul a contributiei
O.U.G. nr. 158/2005, in forma sa initiala, nu a preluat reglementarea Legii nr. 19/2000, care limiteaza fondul de salarii pentru care se aplica contributia de asigurari sociale a angajatorului la produsul dintre numarul mediu al asiguratilor din luna in care se calculeaza contributia si valoarea corespunzatoare a 5 salarii medii brute pe economie.
S-a considerat, la momentul respectiv, ca aceasta limitare nu este necesara, avand in vedere cota redusa a contributiei pentru concedii sI indemnizatii de asigurari sociale de sanatate. |n urma intrarii in vigoare a Legii nr. 399/2006, baza lunara de calcul a contributiei pentru concedii si indemnizatii a fost limitata, dupa cum urmeaza:
a) Fondul lunar de salarii la care se aplica contributia de 0,85% nu poate fi mai mare decat produsul dintre numarul asiguratilor din luna pentru care se calculeaza contributia si valoarea corespunzatoare a 12 salarii minime brute pe tara.
Din fericire, Legea nr. 399/2006 nu obliga angajatorul la stabilirea numarului mediu al asiguratilor din luna in care se calculeaza contributia, dupa complicatul algoritm de calcul stabilit de Legea nr. 19/2000. Baza de calcul a contributiei de 0,85% se raporteaza pur sI simplu la numarul asiguratilor din unitate in luna pentru care se efectueaza calculul.
In privinta celor 12 salarii minime brute pe tara, la care se raporteaza baza de calcul, va fi luat ca etalon numai salariul minim stabilit prin hotarare a Guvernului, chiar daca prin contractul colectiv de munca aplicabil se prevede un cuantum superior al acestuia. In luna decembrie a anului 2006, unitatea RS cu 23 de angajati, are un fond de salarii insumand 93.245 de lei. Contributia lunara pentru concedii si indemnizatii de asigurari sociale de sanatate, in cota de 0,85%, calculata asupra fondului de salarii, se va aplica la o valoare de cel mult 23 x(12 x 330) = 91.080 de lei.
b) Veniturile impozabile realizate de persoanele care au calitatea de asociati, actionari, administratori ori prestatori ai unor activitati autorizate in baza legii nr. 300/2004, la care se aplica contributia de 0,85% pentru concedii si indemnizatii, nu pot depasi un plafon de 12 salarii minime brute pe tara.
Aceste categorii de asigurati vor plati contributia de 0,85% asupra unui venit lunar (administratori), trimestrial (persoanele fizice autorizate) ori anual (asociati/actionari) ce nu poate depasi 3.960 de lei in anul 2006.
Limitarea bazei de calcul se impunea cu precadere in cazul asociatilor ori actionarilor care au obligatia de plataa contributiei pentru concedii sI indemnizatii asupra venitului din dividende estimat a se realiza pe anul in curs.
Asociatii/actionarii care incaseaza dividendele aferente anului fiscal 2006 in cursul anului 2007 vor avea obligatia de plata a contributiei de 0,85% pana la data de 25 a lunii urmatoare celei in care se face plata dividendelor, contributie care se va aplica asupra unei sume plafonate la cel mult 3.960 de lei.