Deviza CNAS: Birocratia salveaza Romania!
Razvan Gabriel Cristescu in: " Expertul dvs. in... Legislatia muncii + Asigurari sociale + Resurse umane "
Presedintele Casei Nationale de Asigurari de Sanatate, domnul Cristian Vladescu, a venit cu o idee intens mediatizata in ultima perioada: obligarea tuturor categoriilor de angajatori sa-si asume, prin incheierea unui contract, obligatiile deja stabilite prin Legea nr. 95/2006 privind reforma in domeniul sanatatii, respectiv O.U.G. nr. 158/2005 privind concediile si indemnizatiile de asigurari sociale de sanatate.
Daca ar fi ramas la stadiul de initiativa legislativa, ne-am f amuzat doar, insa Domnia-sa a mers mai departe si surpriza...cand am deschis M.Of. nr. 720 am descoperit Ordinul CNAS nr. 345/2006 privind aprobarea modelului contractului de asigurari sociale de sanatate! Va convine sau nu, legea e lege! Iata aspectele pe care ar trebui sa le cunoasteti in legatura cu acest contract, pe care ii vetI avea obligatia sa il incheiati alaturi de angajatii societatii dumneavoastra cu casele de asigurari de sanatate:
1) In termen de 12 luni de la data intrarii in vigoare a Ordinului CNAS nr. 345/2006, deci pana cel mai tarziu la data de 28 august 2007, casele de asigurari de sanatate care ii au in evidenta pe angajatii societatii dvs. va vor solicita semnarea alaturi de fiecare angajat in parte a contractului de asigurari sociale de sanatate.
Nu va avea nici o relevanta statutul angajatilor in cadrul societatii dvs.! Nu conteaza daca acestia lucreaza cu norma intreaga ori fractiune de norma, pe perioada determinata ori nedeterminata, respectiv daca au semnat contracte de ucenicie la locul de munca potrivit Legii nr. 279/2005.
Avem in vedere faptul ca aveti obligatia de plata a CASS in cuantum de 7%, respectiv a contributiei la FNUASS in cuantum de 0,75% raportate la fondul de salarii pentru toate aceste categorii de angajati.
NU va trebui sa semnati contractul alaturi de salariatii temporari din unitate – in acceptiunea H.G. nr. 938/2004, avand in vedere faptul ca, inacest caz, nu utilizatorul, ci agentul de munca temporara are calitatea de angajator .
2) Contractul va avea ca obiect acordarea catre asiguratii ce au statutul de angajat potrivit Codului muncii, respectiv functionar public in acceptiunea Legii nr. 188/1999, a pachetului de servicii medicale de baza stabilit anual de CNAS, respectiv a indemnizatiilor pentru concedii medicale, potrivit O.U.G. nr. 158/2005.
Specialistii CNAS nu au pierdut foarte mult timp pentru elaborarea contractului de asigurari sociale de sanatate, preluand literal prevederile Legii nr. 95/2006, combinate cu dispozitiile O.U.G. nr. 158/2005.
Apararea Impotriva Incendiilor - Ghid Practic
Hartuirea si discriminarea la locul de munca Legislatie explicata si studii de caz
Contributii aferente veniturilor impozabile si neimpozabile in 2024
Momentan, consideram acest contract drept o mare farsa, angajatorul asumandu-si contractual obligatia respectarii legii. Sa facem o paralela, este similara situatia soferului care semneaza un contract prin care isi asuma obligatia ca va respecta culoarea rosie a semaforului, obligatie prevazuta deja in Codul rutier.
3) Incetarea contractului de asigurari sociale de sanatate se va produce alternativ, in urmatoarele situatii:
In legatura cu ultima situatie de incetare, contractul preia una dintre cele mai controversate dispozitii ale Legii nr. 95/2006, legate de plata in cazul lucratorilor migranti.
Astfel, lucratorii cu domiciliul sau resedinta in Romania care isi desfasoara activitatea profesionala in afara granitelor tarii, in temeiul unor contracte de munca incheiate cu angajatori straini intermediate de OMFM ori agenti de plasare din sfera privata, platesc CASS de 6,5% prin raportare la veniturile obtinute in baza contractului incheiat cu angajatorul strain.
In concluzie, pe langa contributia obligatorie la asigurarile de sanatate din statul in care isi desfasoara activitatea, lucratorul migrant plateste asigurari de sanatate si in Romania. Putinele exceptii sunt date de statele semnatare a unor acorduri cu Romania in domeniul asigurarilor sociale.
Prin aceasta dispozitie abuziva au fost inlocuite prevederile O.U.G. nr. 150/2002, potrivit carora lucratorii migranti care isi mentineau domiciliul sau resedinta in Romania aveau obligatia de plata a contributiei individuale de 6,5% prin raportare la veniturile impozabile realizate in Romania (chirii, dobanzi, dividende).
In cazul nerealizarii in tara a acestor categorii de venituri, CASS se raporta doar la valoarea unui salariu de baza minim pe tara.
4) Contractul de asigurari sociale de sanatate se suspenda de drept dupa 3 luni de la ultima plata a contributiei, pe durata suspendarii fiind acordat numai pachetul de servicii minimal (urgente, boli contagioase, sarcina si lauzie).
In aceasta categorie intra situatia in care asiguratul inceteaza raporturile de munca ori serviciu cu un angajator sau, dupa caz, angajatorul nu isi indeplineste obligatiile de plata a CASS.
5) In urma schimbarii locului de munca al asiguratului, contractul de asigurari sociale de sanatate se transfera la noul angajator, care va avea obligatia semnarii acestuia.