In Monitorul Oficial nr. 998 din 19 octombrie a fost publicat Ordinul nr. 1233 pentru aprobarea Procedurii de indrumare si asistenta a contribuabililor/platitorilor, acordate de catre Agentia Nationala de Administrare Fiscala, si de coordonare metodologica a activitatii de aplicare unitara a legislatiei fiscale si procedural fiscale desfasurate de structurile de asistenta contribuabili, precum si in domeniul tehnologiei informatiei
Incepand cu data intrarii in vigoare a prezentului ordin, orice alta dispozitie contrara privind indrumarea si asistenta contribuabililor acordate de catre organul fiscal central isi inceteaza aplicabilitatea.
De retinut! Solicitarile contribuabililor/platitorilor inregistrate anterior intrarii in vigoare a prezentului ordin se solutioneaza potrivit procedurii aplicabile la data inregistrarii.
Consultantul fiscal Ionut Jinga a prezentat, pentru PortalContabilitate.ro, PROCEDURA de indrumare si asistenta a contribuabililor/platitorilor, acordate de catre ANAF:
Dispozitii generale
1. Indrumarea si asistenta contribuabililor/ platitorilor se realizeaza de catre organul fiscal competent in administrarea creantelor, ale respectivului contribuabil/platitor, prin intermediul structurilor proprii cu atributii in domeniul asistentei contribuabililor/platitorilor.
2. Coordonarea metodologica a Agentiei Nationale de Administrare Fiscala, in legatura cu activitatea de aplicare unitara a legislatiei din domeniul fiscal, nefiscal, contabil, procedural fiscal, desfasurata de serviciile de asistenta contribuabili din cadrul ANAF, se realizeaza de Ministerul Finantelor, prin:
a) emiterea de opinii referitoare la punctele de vedere formulate de Directia Generala de Asistenta pentru Contribuabili, denumita in continuare DGAC, sau de alte structuri ale aparatului central al ANAF, cu informarea DGAC, in baza solicitarilor formulate de contribuabili/platitori sau din oficiu;
b) indrumarea, atunci cand situatia impune, in vederea aplicarii legislatiei fiscale, din oficiu sau la solicitarea ANAF, dupa caz.
3. Coordonarea structurilor din cadrul MF si ANAF privind indrumarea si asistenta contribuabililor/platitorilor in domeniul tehnologiei informatiei este realizata de catre Centrul National pentru Informatii Financiare, denumit in continuare CNIF.
Indrumarea si asistenta contribuabililor/platitorilor in domeniul tehnologiei informatiei se realizeaza de catre Centrul National pentru Informatii Financiare prin serviciul helpdesk si calitatea serviciilor TIC.
4. In sensul pct. 1, contribuabil/platitor reprezinta orice persoana care adreseaza cereri de indrumare si asistenta conform prezentei proceduri.
5. In scopul acordarii de catre organul fiscal de indrumare si asistenta, contribuabilii/platitorii prezinta in mod corect si complet situatia pentru care solicita indrumare si asistenta, raspunsul la solicitarile acestora producand efecte in limita si in conditiile stabilite de art. 6 din Codul de procedura fiscala.
6. Opinia emisa de organul fiscal competent se bazeaza exclusiv pe situatia de fapt descrisa de contribuabil/platitor, este aplicabila operatiunii descrise doar in masura in care aceasta este afectata realizarii unui scop licit si moral si poate produce efecte numai in cazul in care sunt respectate principiile generale de conduita in administrarea creantelor fiscale si de aplicare a prevederilor legislatiei fiscale.
(....)
Indrumarea si asistenta contribuabililor
1. Indrumarea si asistenta contribuabililor/ platitorilor constau in furnizarea de informatii cu caracter general in legatura cu modul in care acestia trebuie sa procedeze pentru a beneficia de un drept fiscal sau pentru a se conforma unei obligatii declarative/de plata si/sau fiscale/contabile.
2. Sfera activitatii de indrumare si asistenta a contribuabililor/ platitorilor cuprinde domeniul legislatiei fiscale, precum si domeniul tehnologiei informatiei. In cadrul domeniului fiscal, sfera activitatii de indrumare si asistenta a contribuabililor/platitorilor cuprinde impozitele, taxele, contributiile sociale si alte creante fiscale administrate de ANAF, prin structurile de specialitate cu atributii de administrare a creantelor fiscale, inclusiv structurile subordonate.
3. Indrumarea si asistenta oferite contribuabililor/platitorilor nu includ furnizarea de informatii care se incadreaza in una dintre categoriile urmatoare:
a) informatii de interes public solicitate in baza Legii nr. 544/2001 privind liberul acces la informatiile de interes public, cu modificarile si completarile ulterioare;
b) informatii prin care se sugereaza sau se prezinta modalitati de optimizare a sarcinii fiscale;
c) informatii care contravin secretului fiscal;
d) informatii solicitate in perioada in care contribuabilul este supus controlului fiscal si in legatura cu impozitele, taxele, contributiile si alte venituri ale bugetului general consolidat care fac obiectul controlului fiscal;
e) informatii in legatura cu solutionarea unor problematici care fac obiectul unor contestatii formulate impotriva actelor administrative fiscale;
f) informatii in legatura cu solutionarea unor problematici care fac obiectul litigiilor aflate pe rolul instantelor judecatoresti sau asupra carora se efectueaza cercetari penale sau disciplinare;
g) elaborarea de monografii contabile solicitate de operatorii economici; h) informatii care nu intra in sfera de competenta a MF si/sau ANAF;
i) materiale de presa sau pentru uz didactic, cum sunt, fara a se limita la, cele pentru lucrari de licenta, proiecte de cercetare, master, doctorat;
j) alte informatii a caror furnizare este interzisa, conform legislatiei in vigoare.
4. Cererile formulate de catre contribuabili/platitori in vederea acordarii indrumarii si asistentei includ in mod obligatoriu datele de identificare prevazute la art. 1 pct. 40 din Codul de procedura fiscala, respectiv numele si prenumele persoanei fizice sau denumirea persoanei juridice/entitatii fara personalitate juridica, dupa caz, domiciliul fiscal, precum si codul de identificare fiscala. In cazul nerezidentilor, cererile contin si numarul de identificare fiscala alocat in statul de rezidenta, adresa din statul de rezidenta si datele de identificare ale reprezentantului fiscal, daca exista un asemenea reprezentant.
Sfaturi de la Experti - Intrebari si Raspunsuri
Termenul pentru recuperarea indemnizatiilor medicale. PrescriptieIntrebare: Care este procedura legala ca un angajator sa recupereze banii din fondul FNUASS? cererile au fost depuse la Casa de Sanatate in anul 2022...In cat timp, se stinge/prescrie obligatia celor de la Casa de Sanatate de a a restutui banii catre angajator? Este vorba despre concedii medicale cu cod indemnizatie 08.
vezi AICI raspunsul specialistilor <<
Date incetare CIMIntrebare: Un angajat, dupa perioada maxima de concediu medical, ajunge la comisie medicala pentru pensionare anticipata. Cand se incheie contractul de munca? la momentul eliberarii deciziei de catre comisia medicala de pensionare anticipata sau la momentul eliberarii deciziei de pensionare pe caz de boala?
vezi AICI raspunsul specialistilor <<