Plan de actiune
1. Realizati concordanta angajat-post
Unii angajati au un potential mai ridicat decat altii si prefera sa nu fie controlati prea mult. Altii au nevoie de sprijin.
Daca angajatul potrivit este pe postul potrivit, el va fi motivat sa-si indeplineasca sarcinile incredintate. Pentru aceasta:
• Formulati descrieri detaliate ale posturilor. Un angajat care stie ce trebuie sa faca este mai motivat in munca.
• Facilitati promovarea angajatilor performanti ai organizatiei.
2. Recunoasteti reusitele in munca
De exemplu: vechimea in munca poate fi recunoscuta prin diverse cadouri, bonusuri, premii, ceremonii sau banchete de sfarsit de an in onoarea “veteranilor” organizatiei. Sau, in alte situatii, ati putea organiza un concurs pentru numirea “performerului” lunii etc.
Codul Muncii republicat si actualizat la zi
Ghid complet Instructiuni proprii de securitate a muncii
Portal Codul Muncii
Utilizati potentialul de motivare al promovarilor. Pentru aceasta stabiliti criterii corecte de promovare, oferiti angajatilor perspective de promovare realiste (nu le faceti promisiuni care sa hraneasca false sperante de promovare), introduceti un sistem eficace de evaluare a performantelor, formulati impreuna cu angajatii planuri de dezvoltare a carierei lor.
3. Oferiti programe de instruire
Instruiti-i pe angajati astfel incat acestia sa aiba satisfactia reusitei in munca si sa se poata dezvolta profesional. Nu considerati programele de instruire ca un cost suplimentar, ci ca un potential beneficiu al organizatiei.
4. Oferiti personalului din subordine responsabilitati sporite si interesante
Incurajati delegarea unor activitati complexe, si nu doar a unor sarcini de rutina. Oferiti angajatilor sansa participarii la intalniri de afaceri cu clientii, la sedinte in organizatie etc.
5. Platiti salarii corespunzatoare
Asigurati-va ca acestea sunt percepute ca fiind corespunzatoare si de catre angajati.
Angajatii sunt motivati atunci cand perceptia lor este ca sunt recompensati adecvat. Ei compara ceea ce primesc de la organizatie cu ceea ce cred ca ofera.
In mod similar, compara situatia lor cu a colegilor de munca (cat lucreaza si cum sunt rasplatiti).
Din aceste comparatii, angajatii isi formeaza o imagine despre echitatea sistemului de recompensare al organizatiei.
6. Nu recompensati performantele slabe
7. Incercati sa va cunoasteti mai bine angajatii
Dezvoltarea unei atitudini empatice fata de fiecare dintre angajati presupune sa cunoasteti ce preocupari au, sa ii ascultati cu atentie, sa analizati limbajul lor non-verbal, sa aveti pregatite sfaturi utile pentru ei si sa fiti capabil sa dezvoltati relatii apropiate de munca. Numai astfel veti afla ce anume si cand ii motiveaza.
Nu va amestecati in viata personala a angajatilor dvs., dar asigurati-va ca ace stia sunt ajutati atunci cand au nevoie.
8. Dovediti flexibilitate in stabilirea politicilor firmei
Nu ezitati sa modificati acele politici ale organizatiei care sunt sursa unor probleme.
9. Rezolvati conflictele inca din faza incipienta, pentru a nu se dezvolta in situatii demotivante
10. Oferiti feedback pozitiv, spunandu-le angajatilor unde gresesc
11. Faceti cunoscute recompensele pentru performante in munca
12. Nu faceti promisiuni neintemeiate
13. Fiti un exemplu pentru angajati
Daca aveti obiceiul sa fiti ultimul venit la birou ( si primul care pleaca), este foarte probabil ca angajatii dvs. sa incerce sa procedeze la fel.
14. Proiectati un sistem flexibil de recompensare
Odata ce este acordata o rasplata, ea i si pierde potentialul de motivare, pentru ca devine pentru angajat o rasplata fireasca, pe care o a steapta.
Trebuie sa creati in permanenta diferite modalitati de a recompensa angajatii, care sa permita realizarea unei corelatii intre efortul depus si rasplata oferita.
15. Rasplatiti pe masura performantei
Un sistem complicat al platilor de merit nu are mari sanse sa duca la cresterea efortului angajatilor, deoarece acestia nu pot distinge clar relatia munca mai multa -salarii mai mari, chiar daca au loc totusi cresteri salariale.
16. Oferiti posturi interesante
Banii sunt, desigur, motivul pentru care cei mai multi dintre noi dorim si avem un loc de munca. Nu sunt insa in mod necesar si un stimulent de a munci mai mult si mai bine.
Cand nivelul salarial atinge si depaseste o limita peste care securitatea financiara este satisfacuta, banii inceteaza sa mai fie factorul-cheie motivational, in conditiile in care sunt oferite alte tipuri de recompense.
Dimpotriva, daca unica rasplata primita de angajati sunt banii (cand organizatia nu promoveaza sistematic performerii si nici nu se preocupa pentru a oferi angajatilor un climat adecvat de lucru sau o munca interesanta si variata), atunci angajatii vor dori salarii si mai mari, pentru a compensa lipsa celorlalte potentiale recompense.
17. Adaptati beneficiile la fiecare angajat
Acela si beneficiu nu motiveaza la fel doi angajati. Stabiliti mai multe variante de beneficii, din care angajatii sa isi poata alege ceea ce doresc.