Stilul de conducere adoptat in organizatia dvs. trebuie ales in functie de factorii care-i motiveaza pe angajati. Conform teoriei “X-Y” (Douglas McGregor), atitudinea managerilor fata de angajatii din subordinea lor poate fi de doua tipuri:
1. Unii manageri cred ca angajatii lor sunt niste persoane dificile, care trebuie supravegheate (pentru ca altfel nu muncesc) si care lucreaza doar pentru bani. Ei cred ca “... masinile ar trebui sa lucreze, oamenii sa gandeasca. Masinile pot fi convinse mai usor”.
“Teoria X”, cum a fost denumita, porneste de la urmatoarele presupuneri referitoare la natura umana:
• Din nastere, oamenilor nu le place sa munceasca si evita sa faca acest lucru ori de cate ori e posibil.
• Angajatii nu au ambitii prea mari, nu i si asuma responsabilitati si tot ce doresc este sa li se spuna ce sa faca.
• Angajatii apreciaza in primul rand siguranta (a locului de munca, a zilei de maine). Ceea ce ii motiveaza sunt nevoile inferioare. De aceea, e necesar sa fie supravegheati cu atentie, obligati sa lucreze cum trebuie si sanctionati daca au rezultate nesatisfacatoare.
Daca ganditi astfel, considerati ca cel mai bun stil de conducere este stilul autoritar.
2. Alti manageri cred ca, dimpotriva, angajatii depun eforturi in munca, isi asuma mai multe responsabilitati decat li se atribuie in mod formal prin fisa postului si sunt motivati de mai multe lucruri (printre care si banii).
“Teoria Y” formuleaza urmatoarele presupuneri:
Diurna legala in Romania si in strainatate
Ghid practic privind munca desfasurata de cetatenii non-UE pe teritoriul Romaniei
Consilier - Codul Muncii abonament 12 actualizari
• Pentru cei mai multi dintre oameni, depunerea unui efort fizic sau psihic este la fel de naturala precum odihna sau recreerea.
• Efortul de a indeplini obiectivele stabilite este legat de recompensele asociate cu atingerea acestor obiective.
• Angajatii doresc sa detina controlul asupra muncii pe care o depun.
• Amenintarile sau masurile punitive nu sunt necesare decat in conditii extreme.
• In conditii normale, angajatii nu numai ca accepta responsabilitatile, dar chiar si le doresc.
• Multi dintre angajati dispun de resurse de creativitate, motivatie si efort nefolosite la potentialul lor maxim.
Daca ganditi astfel, sunteti adeptul stilului democratic de conducere.
Este o greseala sa abordati stilul democratic de conducere cand coordonati oameni slab calificati, numai pentru ca, in principiu, sunteti adeptul democratiei.
De asemenea, este total ineficient sa conduceti in-tr-un mod autoritar oameni competenti, care stiu foarte bine ce au de facut.