Legea nr. 213/2020 pentru modificarea si completarea Codului muncii a adus o noutate importanta! Astfel, prin aceasta lege s-a reglementat concilierea, o procedura menita sa incerce solutionarea pe cale amiabila a diferendelor dintre angajatori si angajati, scopul fiind degrevarea instantelor de judecata de o parte din procesele legate de conflictele de munca.
Concret, Legea nr. 213/2020 spune ca puteti introduce in contractele individuale de munca ale salariatilor (inclusiv prin acte aditionale) o clauza prin care se stabileste ca orice conflict individual de munca se solutioneaza pe cale amiabila, prin procedura concilierii, aceasta procedura urmand sa fie inclusa obligatoriu si in Regulamentul Intern.
Profitati acum de lucrarea de ultima ora a Grupului Rentrop & Straton – Procedura concilierii conflictelor de munca.

Diurna legala in Romania si in strainatate

Orele suplimentare si munca in zi de repaus

Instruire si testare SSM 5 modele de teste si instructiuni proprii SSM
Lucrarea este una completa si abordeaza o paleta larga de subiecte, inclusiv gestionarea conflictelor colective de munca si a grevelor, oferind totodata informatii foarte utile despre proceduri inrudite ca scop, cum ar fi medierea si arbitrajul.
“Procedura de conciliere a conflictelor de munca”
I. Reglementarea modalitatilor de solutionare a conflictelor de munca
1. Conflictele individuale de munca
- Rolul consultantului extern specializat in legislatia muncii
- Deschiderea procedurii de conciliere
- intelegerea partilor (dezbatere, solutie, acord)
- inchiderea procedurii de conciliere
2. Conflicte colective de munca
- Situatii care le pot declansa
- Revendicarile angajatilor, motivarea acestora si propunerile de solutionare
- Declansarea conflictului colectiv
3. Concilierea conflictelor colective de munca
- Sesizarea pentru concilierea conflictului colectiv de munca
- Procedura de conciliere
- Rolul reprezentantilor angajatilor sau al sindicatelor reprezentative
- Rezultatele concilierii
II. Medierea si arbitrajul
III. Greva
- Procedura de declansare a grevei
- Greva de avertisment
- Greva de solidaritate
- Suspendarea contractului individual de munca
- Suspendarea grevei
- Cererea de incetare a grevei
IV. Procedura de solutionare a cererilor sau a reclamatiilor individuale ale salariatilor, clauza obligatorie in Regulamentul intern
V. Sanctiuni
Procedura de conciliere este obligatorie. Daca nu este epuizata aceasta etapa, partile nu vor putea trece mai departe in solutionarea conflictului colectiv, iar orice greva este exclusa. Si medierea si arbitrajul sunt obligatorii daca partile, de comun acord, au decis acest lucru inainte de declansarea grevei ori pe parcursul acesteia. Iin ultima instanta, daca nicio modalitate de solutionare a conflictelor nu a avut succes, salariatii, cu indeplinirea unor conditii speciale, vor putea declansa greva.
ATENTIE la sanctiuni:
- se sanctioneaza cu amenda de pana la 3.000 de lei neinregistrarea sesizarii formulata de organizatiile sindicale reprezentative sau reprezentantii angajatilor;
- se sanctioneaza cu amenda de pana la 10.000 de lei impiedicarea conducerii unitatii sa isi desfasoara activitatea de catre angajatii aflati in greva sau de organizatorii acesteia;
- se sanctioneaza cu amenda de pana la 10.000 de lei impiedicarea in orice mod a accesului inspectorului de munca pentru constatarea eventualelor contraventii de catre oricare dintre partile aflate in conflict.