Intrebare:
Avand in vedere prevederile art. 26 alin. (1) si (2) din Legea nr. 53/2003 – Codul muncii va rog sa-mi spuneti daca este legala introducerea in contractele individuale de munca a urmatorului paragraf:
"Salariatul se obliga fata de angajator sa respecte, pe toata durata contractului individual de munca precum si dupa incetarea acestuia, clauza de confidentialitate prevazuta de art. 26 din Legea nr. 53/2003 – Codul muncii.
In acest sens, partile convin ca, pe toata durata contractului individual de munca si dupa incetarea acestuia, sa nu transmita informatii de care au luat cunostinta in timpul executarii contractului cu privire la datele contabile, financiare, comerciale, precum si orice alte date privind activitatea unitatii sau care se refera la situatia personala a partilor contractului sau a altor salariati.
Nerespectarea de catre salariat a clauzei de confidentialitate poate atrage raspunderea disciplinara a acestuia si obligarea celui in culpa la plata de daune-interese echivalente cu contravaloarea a 12 (douasprezece) salarii lunare nete.
Sanctiunea disciplinara va fi stabilita in raport de gravitatea abaterii-indeosebi de consecintele acesteia – astfel ca angajatorul va putea trece chiar la desfacerea contractului individul de munca al salariatului vinovat.
Raspuns:
In legatura cu formularea clauzei de confidentialitate prezentata de dumneavoastra, dorim sa va atragem atentia asupra urmatoarelor probleme:
- mentionati expres intervalul de timp ulterior incetarii raporturilor de munca, in care salariatul are obligatia respectarii clauzei de confidentialitate;
- faceti precizari legate de datele ocrotite prin clauza de confidentialitate, informatiile inserate de dvs. in clauza avand interes prea general. Va trebui sa definiti secretul de serviciu, secretul de fabricatie, secretul comercial ocrotit prin clauza, sau cel putin sa precizati exhaustiv informatiile care fac obiectul clauzei (exemplu: date legate de sistemul de salarizare practicat de societate, informatii legate de clientii/beneficiarii/colaboratorii societatii etc.);
- adaptati clauza penala pe care ati stipulat-o in functie de gravitatea incalcarii clauzei de confidentialitate si consecintele produse in urma acestei incalcari – in conditiile date riscati sa fie anulata de instanta de judecata in cazul unui litigiu de munca;
- introduceti clauze privind exonerarea de raspundere a salariatului (ex. solicitarea acestor date in cadrul unui control de specialitate efctuat de organele abilitate ale statului);
- sa introduceti clauze privind modalitatea de constatare a incalcarii obligatiilor asumate prin clauza de confidentialitate (referat constatator, evaluare gravitate etc.), aspect care va va folosi si in cazul in care doriti aplicarea ulterioara a unor sanctiuni disciplinare.