Ordinul nr. 1.493/2.788/149 din 31 august 2020 al ministrului sanatatii, al ministrului economiei, energiei si mediului de afaceri si al presedintelui ANSVSA pentru aprobarea Normei privind stabilirea masurilor specifice de prevenire a raspandirii virusului SARS-CoV-2 pentru activitatile de preparare, comercializare si consum al produselor alimentare si/sau bauturilor alcoolice si nealcoolice in unitatile de alimentatie publica de tipul restaurantelor si cafenelelor din interiorul cladirilor, precum si in spatiile special amenajate din exteriorul cladirilor a fost publicat in Monitorul Oficial nr. 802 din 1 septembrie 2020.
Operatorii economici din sectorul alimentatiei publice, inainte de reluarea activitatilor de preparare, servire si consum al produselor alimentare, bauturilor alcoolice si nealcoolice, au urmatoarele obligatii:
[...] f) reinstruirea sub semnatura a personalului lucrator cu privire la regulile generale de igiena ce trebuie respectate la nivelul unitatilor de alimentatie publica necesare pentru obtinerea unor produse alimentare sigure consumului uman, inclusiv asupra masurilor suplimentare in ceea ce priveste prevenirea raspandirii virusului SARS-CoV-2;
g) triajul observational al angajatilor la intrarea in unitatea de alimentatie publica in conformitate cu prevederile Ordinului ministrului sanatatii si al ministrului afacerilor interne nr. 874/81/2020 privind instituirea obligativitatii purtarii mastii de protectie, a triajului epidemiologic si dezinfectarea obligatorie a mainilor pentru prevenirea contaminarii cu virusul SARS-CoV-2 pe durata starii de alerta si nepermiterea accesului la locul de munca al personalului care prezinta simptomatologie de infectie respiratorie (tuse, stranut, rinoree, febra, stare generala alterata);
h) asigurarea supravegherii starii de sanatate a lucratorilor conform prevederilor H.G. nr. 355/2007 privind supravegherea sanatatii lucratorilor, cu modificarile si completarile ulterioare, prin incheierea de catre medicul de medicina muncii a fiselor de aptitudini pentru personalul lucrator si interzicerea manipularii alimentelor de catre persoane ce nu detin aceste documente;
i) revizuirea circuitelor functionale de productie si livrare, acolo unde este necesar, astfel incat sa se respecte masurile de protectie sanitara pentru a impiedica posibila infectie cu virusul SARS-CoV-2 a personalului lucrator, dar care sa nu afecteze siguranta alimentelor;
j) intocmirea unui plan de prevenire a imbolnavirii cu virusul SARS-CoV-2 care sa cuprinda o evaluare completa a riscurilor ce pot aparea pe circuitul functional de la depozitarea alimentelor si pana la consumul acestora prin raportare la masurile dispuse prin prezenta norma, precum si desemnarea unei persoane care sa implementeze acest plan;
k) monitorizarea permanenta a starii de sanatate a personalului lucrator si interzicerea accesului in unitatea de alimentatie publica al persoanelor care prezinta simptome respiratorii specifice unor boli pulmonare sau semne specifice altor boli transmisibile, precum si trimiterea la domiciliu a personalului la care in timpul programului de lucru apar simptome respiratorii specifice; [...]
m) asigurarea distantarii fizice in randul angajatilor, iar, in cazul in care spatiile de preparare a alimentelor ingreuneaza mentinerea masurilor de distantare, trebuie sa fie instituite masuri alternative de protectie a lucratorilor (limitarea numarului de lucratori angajati in acelasi timp la o zona de preparare a alimentelor, distantarea statiilor de lucru, organizarea personalului in grupuri de lucru pentru a reduce interactiunile dintre grupuri, asigurarea echipamentului de protectie); in locurile in care amplasarea echipamentelor de productie nu permite distantarea fizica, dotarea angajatilor cu echipamente de protectie precum masti, viziere, combinezoane/halate si realizarea de proceduri repetate de igienizare si dezinfectie;
n) asigurarea ca personalul lucrator are efectuate cursurile privind insusirea notiunilor fundamentale de igiena, conform prevederilor Ordinului ministrului sanatatii si al ministrului educatiei, cercetarii si tineretului nr. 1.225/5.031/2003 privind aprobarea Metodologiei pentru organizarea si certificarea instruirii profesionale a personalului privind insusirea notiunilor fundamentale de igiena, cu modificarile si completarile ulterioare.
Dupa reluarea activitatii de preparare, servire si consum al produselor alimentare, bauturilor alcoolice si nealcoolice in cadrul unitatilor de alimentatie publica, in conformitate cu prevederile art. 4 alin. (1) si (2), operatorii economici trebuie sa realizeze:
[...] c) monitorizarea permanenta a starii de sanatate a personalului lucrator si interzicerea accesului in unitatea de alimentatie publica a persoanelor care prezinta simptome respiratorii specifice unor boli pulmonare sau semne specifice altor boli transmisibile;
d) instruirea si informarea personalului cu privire la masurile de prevenire a raspandirii virusului SARS-CoV-2 si in special la necesitatea mentinerii permanente a regulilor adecvate de igiena si de protectie sanitara, cum ar fi igiena mainilor, distantarea fizica, evitarea atingerii ochilor, nasului si a gurii, respectarea igienei respiratorii si respectarea recomandarilor de a ramane acasa si de a solicita asistenta medicala, daca prezinta simptome respiratorii specifice bolii (tuse, stranut, rinoree, febra, stare generala alterata);
e) limitarea numarului de persoane care lucreaza pe circuitul functional de productie si servire; [...]
h) aplicarea masurilor de igienizare corespunzatoare a spatiului de lucru, in cazul in care un angajat a fost depistat pozitiv la COVID-19, conform normelor in vigoare.
Sfaturi de la Experti - Intrebari si Raspunsuri
Conditii efectuare concediu paternalIntrebare: Avem un coleg la care i+a nascut sotia in luna Noiembrie. Cat timp are acest coleg la dispozitie pentru a beneficia de concediul paternal si de concediul de puericultura deoarece a facut acest curs.
vezi AICI raspunsul specialistilor <<
Incadrare in munca persoana cu handicap cu norma de lucru mai mica de 8 ore pe zi. SalariuIntrebare: Va rugam sa ne ajutati urgent cu un raspuns la urmatoarea intrebare. Avem un angajat incadrat in grad de handicap mediu. Are recomandare de reducere a programului de lucru la 6 ore. Va rugam sa ne comunicati daca se poate reduce programul de lucru, cu mentinerea salariului.
vezi AICI raspunsul specialistilor <<