Firmele anunta disponibilizari masive in 2018. Ce trebuie sa stii, daca ti se desfiinteaza postul

Legislatia Muncii
Legislatia Muncii
17 Noiembrie 2017
17 Noiembrie 2017
Legislatia Muncii
Legislatia Muncii
Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

Guvernul a anuntat recent ca salariul minim pe economie va fi majorat, anul viitor, de la 1.450 de lei la 1.900 de lei, insa aceasta masura va pune mari probleme intreprinderilor mici si mijlocii, in special celor din mediul rural.


Avertismentul a fost lansat de fostul ministru Florin Jianu, care spune ca multi patroni nu isi vor permite sa mareasca salariile, asa ca vor fi nevoiti sa recurga la masuri extreme: disponibilizari masive in randul angajatilor sau vor fi tentati sa angajeze oameni „la negru”, fara contracte. Florin Jianu, in prezent presedintele Consiliului National pentru Intreprinderi Mici si Mijlocii Private din Romania (CNIPMMR), spune ca aproximativ 83% dintre antreprenorii chestionati de CNIPMMR nu au resursele pentru a mari salariul minim pe economie, iar 60% dintre ei vor concedia o parte dintre angajati.


„Saptamana aceasta am aplicat un chestionar la care au raspuns in jur de 400 de intreprinzatori si datele arata ca 82,9% dintre ei spun ca nu au capacitatea de a mari salariul minim, 60% vor disponibiliza oameni ca urmare a acestei masuri si peste 90% au spus ca posibilitatea lor maxima de a mari salariul minim este de 100 de lei”, a anuntat Jianu, potrivit Digi24.


In acest caz, este de asteptat sa creasca simtitor numarul somerilor si analistii spun ca statul va cheltui mai multi bani astfel cu acordarea indemnizatiilor de somaj. Acest articol complet explica foarte bine cine sunt cei care pot beneficia de aceasta indemnizatie, cum se acorda aceasta, dar si cum este calculata suma care le revine celor care si-au pierdut locul de munca.  


In cazul angajatilor cu contract individual de munca, patronii vor trebui sa desfiinteze posturile, invocand motive care nu tin de angajatii care ocupa acele posturi. Iata care sunt drepturile unui angajat al carui post este desfiintat peste noapte si ce ar trebui sa stii astfel incat sa te protejezi de situatii neprevazute:


Concedierea pentru motive care nu tin de persoana salariatului reprezinta incetarea contractului individual de munca determinata de desfiintarea locului de munca ocupat de salariat, din unul sau mai multe motive fara legatura cu persoana acestuia, dupa cum precizeaza articolul 61, alineatul 1, din Codul Muncii.


De regula, restructurarile au la baza doua scenarii: compania are pierderi financiare semnificative, intampina dificultati economice si nu mai are resurse financiare pentru a-si pastra angajatii sau compania vrea sa isi eficientizeze operatiunile prin intermediul unei reorganizari a departamentelor.


Pentru ca disponibilizarea sa fie legala, iata care sunt conditiile care trebuie indeplinite:


  • Postul respectiv trebuie sa fie prevazut in organigrama companiei

  • Desfiintarea postului trebuie sa aiba o cauza intemeiata, reala si serioasa

  • Desfiintarea postului nu poate avea la baza un criteriu discriminatoriu, precum varsta, sex, religie, statutul marital, etnie etc.

  • Sa se specifice cu exactitate cauzele obiective care au dus la nevoia de a restructura postul

  • Cauza precizata trebuie sa poata fi dovedita si documentata cu acte care sa o ateste

  • Desfiintarea este considerata efectiva doar atunci cand postul este inlaturat si din organigrama companiei

  • Compania nu poate reinfiinta un alt post pentru acelasi loc de munca, la scurt timp dupa restructurare, si nici un alt post cu denumire diferita, dar atributii similare


Ce trebuie sa cuprinda decizia de concediere:


Intocmirea planului financiar care sa ateste problemele economice cu care se confrunta firma. Acesta trebuie sa fie bazat pe un studiu matematic din care sa reiasa cum sunt eficientizate costurile prin desfiintarea postului, potrivit Avocat.net.


  • Adoptarea unei decizii a Consiliului de Administratie al societatii, prin intermediul careia sa se hotarasca desfiintarea posturilor vizate, ratiunile economice pentru care se ia aceasta masura, aprobarea unei noi organigrame.

  • Modificarea organigramei, din care sa dispara posturile restructurate.

  • Informarea angajatului privind concedierea sa.

  • Emiterea deciziei efective de concediere.


Sursa foto: Shutterstock/Copyright: Antonio Guillem

NOUTATI din Legislatia muncii

NOUTATI privind CONCEDIILE aduse prin Legea 283


De ce trebuie sa acordati o atentie deosebita concediilor?

Pentru ca sunt nu mai putin de 17 tipuri de concedii prevazute in legislatie, fiecare cu propriile caracteristici, proceduri, capcane. Si, cand avem de-a face cu un domeniu atat de vast, este clar ca apar neclaritati si, implicit, greseli pe care inspectorii ITM de-abia le asteapta.

Vezi AICI cele 17 Tipuri de concedii. Regim juridic si fiscal >>


 

 

Atentie!

Descarcati raportul GRATUIT

"Noutati 2024: CCM, RI plus alte acte ce vizeaza legislatia muncii"
Noutati 2024: CCM, RI plus alte acte ce vizeaza legislatia muncii

Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentului UE 679/2016


 
Descarcati raportul GRATUIT
“Noutati 2024: CCM, RI plus alte acte ce vizeaza legislatia muncii”

exclusiv abonatilor la newsletterul gratuit E-News LegislatiaMuncii.


 
Atentie la TELEMUNCA!
Cazuri practice, solutii si exemple

Descarcati acum GRATUIT Raportul Special

"Noutati privind Regulamentul Intern. TOP 3 Modele de Regulament Intern"

Da, vreau sa primesc revista de Resurse Umane
[x]