Scalele de evaluare reprezinta un popular sistem de evaluare a angajatilor. Sarcina celui care face aprecierea este sa estimeze gradul in care un individ poseda o anumita calitate. Principiul de baza consta in evaluarea subiectilor separat, la fiecare criteriu care surprinde insusirile specifice unei anumite profesii. Exemplu de criterii: cantitatea muncii, calitatea muncii, disciplina, comportamentul in echipa . Independent, se poate face si o apreciere a competentei profesionale.
Scalele de evaluare pot fi de mai multe tipuri, dar, indiferent de forma pe care o iau, ele se bazeaza pe atribuirea de calificative conform unor standarde prestabilite. Fiecare individ va fi apreciat independent, nu in raport cu grupul din care face parte.
1. Scalele de evaluare grafice
Pe un segment de dreapta sunt reprezentate mai multe repere care desemneaza niveluri de competenta , acestea fiind dispuse de la polul “de nedorit” (negativ) la polul “de dorit” (pozitiv). Evaluatorul trebuie sa marcheze, pe segmentul de dreapta respectiv, pozitia unde considera ca se incadreaza mai bine persoana evaluata .
2. Scalele de evaluare cu pasi multipli
Acest sistem de evaluare consta in alcatuirea unei liste de criterii, fiecare detaliat pe cateva etape (cativa pasi), de obicei intre 5 si 9. Sarcina evaluatorului consta in a marca, pentru fiecare aspect, casuta care corespunde cel mai bine comportamentului celui evaluat. Aceste scale de evaluare sunt frecvent utilizate in organizatii, datorita faptului ca ofera o imagine analitica a ceea ce se evalueaza si dau o descriere succinta atat a calitatii-criteriu evaluate, cat si a nivelurilor pe care se face evaluarea. Cre te astfel gradul de exactitate, de obiectivitate al evaluarilor.
Scale de evaluare grafice
Calitatea muncii
40 Modele de Regulament Intern
Instruire si testare SSM 5 modele de teste si instructiuni proprii SSM
Consilier Ghid complet de Salarizare ReviSal si Contributii sociale
250 Modele Fise de Post
Calitatea muncii
Factori de performanta | Niveluri de performanata | |||
| Excelent | Uneori superior | Mediu | Nesatis- facator |
Calitatea muncii - precizie - economie - ordine | ( _ ) ( _ ) ( _ ) | ( _ ) ( _ ) ( _ ) | ( _ ) ( _ ) ( _ ) | ( _ ) ( _ ) ( _ ) |