Documentatia necesara obtinerii drepturilor prevazute de O.U.G. nr. 148/2005 este diversa, tinand cont de variatele situatii practice ce pot fi intalnite. Prin urmare, pentru a avea o vedere de ansamblu asupra actelor necesare, trebuie sa tinem cont de prevederile art. 8 din ordonanta, asa cum a fost concretizat in normele metodologice la art. 6, art. 11, respectiv art. 13.
Daca sunteti in postura unui angajator al carui salariat solicita acordarea drepturilor prevazute de O.U.G. nr. 148/2005, trebuie sa cunoasteti urmatoarele aspecte legate de documentatia necesara:
Pentru concediu si indemnizatie pentru cresterea copilului sunt necesare:
– cerere;
– copia actului de identitate al solicitantului;
– certificatul de nastere al copilului pentru care se solicita dreptul ori, dupa caz, de livretul de familie.
Copiile documentelor de stare civila amintite trebuie certificate pentru conformitate cu originalul;
– certificatele de nastere ale tuturor copiilor nascuti dupa data de 1 ianuarie 2006 sau pentru care mama beneficiaza de concediu de maternitate anterior datei de 31 decembrie 2005, urmand sa solicite concediu pentru cresterea copilului dupa 01.01.2006;
40 Modele de Regulament Intern
Consilier Ghid complet de Salarizare ReviSal si Contributii sociale
Contributii aferente veniturilor impozabile si neimpozabile in 2024
Portal Codul Muncii
– dovada eliberata de angajator, din care sa rezulte ca persoana indreptatita a realizat venituri cu caracter salarial;
– dovada eliberata de angajatori sau, dupa caz, declaratia pe propria raspundere, din care sa rezulte data de la care solicitantul se afla in concediu pentru cresterea copilului;
– dovada eliberata de angajatori sau, dupa caz, declaratia pe propria raspundere, din care sa rezulte incetarea concediului de maternitate;
– declaratie pe propria raspundere din care sa rezulte ca celalalt parinte firesc sau, dupa caz, o alta persoana nu beneficiaza de indemnizatie sau stimulent.
Stimulentul se acorda pe baza urmatoarelor acte:
– cerere, semnata de persoana indreptatita;
– dovada eliberata de angajator sau, dupa caz, declaratie pe propria raspundere, din care sa rezulte ca aceasta realizeaza venituri profesionale supuse impozitului pe venit potrivit prevederilor Codului fiscal;
– celelalte acte doveditoare necesare pentru obtinerea indemnizatiei pentru
cresterea copilului.
Documentele, odata depuse pentru obtinerea indemnizatei, nu se mai depun si la solicitarea stimulentului.
Alocatia se acorda pe baza urmatoarelor documente:
– cerere;
– actul de identitate al solicitantului;
– certificatul de nastere al copilului pentru care se solicita dreptul.
Documentele se depun in original si in copie, certificate pentru conformitate cu originalul, si insotesc documentele prevazute la art. 6 alin. (2) din H.G. nr. 1.025/2006.
Concediul fara plata indemnizatiei pentru cresterea copilului
Acest drept se acorda fiecaruia dintre parinti, ca urmare a cererilor pe care acestia le adreseaza angajatorului propriu. Prevederile ordonantei modificate confera acest drept fiecarui parinte, fara a conditiona acordarea CFI de producerea unei dovezi din care sa rezulte ca celalalt parinte nu beneficiaza de acelasi drept, fiecare dintre ei avand aceasta vocatie.
Fiind un drept legal, apreciem ca solicitarea parintelui nu poate fi refuzata in mod absolut, fiind insa necesar ca angajatorul sa verifice daca parintele indeplineste conditiile art. 1 din ordonanta (referitoare la cele 12 luni in ultimul an necesare acordarii drepturilor).
Cererea va fi insotita de livretul de familie sau de certificatul de nastere al copilului.
Drepturile puse in plata anterior datei de 31 decembrie 2005
Prevederile ordonantei de urgenta se aplica si persoanelor care, la data de
31 decembrie 2005, se afla in plata indemnizatiei pentru cresterea copilului, reglementata in baza Legii nr. 19/2000. |n acest caz, conditia legata de perioada de 12 luni de realizare a veniturilor supuse impozitului se considera a fi indeplinita.
Pentru cererile privind acordarea indemnizatiei pentru cresterea copilului,
nesolutionate pana la data de 31 decembrie 2005 inclusiv, conditia celor 12 luni in ultimul an se considera indeplinita.
Termenele de solutionare a cererilor sunt reglementate de art. 10 alin. (1) si art. 24 din ordonanta.
Iata setul de documente necesar, potrivit solicitarilor directiilor teritoriale, pe care le depunea angajatorul in vederea acordarii dreptului cu indeplinirea conditiilor Legii nr. 19/2000:
1. cererea de acordare a drepturilor inregistrata la angajator;
2. certificatul de nastere al copilului si, dupa caz, livretul de familie – onform cu originalul;
3. BI/CI – conform cu originalul;
4. declaratia pe proprie raspundere a beneficiarului, din care sa reiasa ca este unicul beneficiar al indemnizatiei si nu realizeaza venituri impozabile, altele decat cele declarate;
5. declaratie de la celalalt parinte ca nu beneficiaza de indemnizatie;
6. adeverinta tip eliberata de angajator (anexa 4 la normele metodologice).
documente
De asemenea, solicitantul completa anexa 1 la normele metodologice, care se depune la primaria de la domiciliu/resedinta.