Dani Cucu, consultant fiscal, in Salarizarea de la A la Z
In contextul actual, in care in tot mai multe cazuri Adunarile generale ale asociatilor sau actionarilor dicteaza masuri de austeritate inclusiv in zona salariala, sunt necesare solutii prompte de realizare a obiectivului. Prezentarea succinta a acestora are rolul de a sublinia avantajele unor masuri mai putin formale si care nu produc efecte in mod ireversibil intr-o perioada scurta.
Asadar, in vederea realizarii unui obiectiv de reducere a fondului de salarii anual cu un procent situat in jurul cifrei de 5% pot fi avute in vedere trei variante permise de lege si anume:
1. Modificarea salariului prin acordul partilor
Modificarea contractului individual de munca este reglementata de art. 41-48 din Codul muncii, cu completarile si modificarile ulterioare si implica obligatoriu acordul salariatului. Conform dispozitiilor art. 41 alin. (3) lit. e) din Codul muncii, cu completarile si modificarile ulterioare: "modificarea contractului individual de munca se refera la oricare dintre urmatoarele elemente: e) salariul".
Potrivit dispozitiilor art. 17 alin. (1) din Codul muncii, cu modificarile ulterioare, "anterior incheierii sau modificarii contractului individual de munca, angajatorul are obligatia de a informa persoana selectata in vederea angajarii ori, dupa caz, salariatul, cu privire la clauzele esentiale pe care intentioneaza sa le inscrie in contract sau sa le modifice".
Potrivit dispozitiilor art. 17 alin. (4) din Codul muncii, orice modificare a unuia dintre elementele prevazute la alin. (2) in timpul executarii contractului individual de munca impune incheierea unui act aditional la contract, intr-un termen de 15 zile de la data incunostintarii in scris a salariatului, cu exceptia situatiilor in care o asemenea modificare rezulta ca posibila din lege sau din contractul colectiv de munca aplicabil.
Actul aditional se inregistreaza la Inspectoratul teritorial de munca. Masura se detaseaza ca fiind cea mai complexa, cu o derulare pe o perioada mai intinsa si produce efecte ce vor mai putea fi indreptate prin parcurgerea unei noi proceduri similare.
2. Acordarea unilaterala de catre angajator a unui concediu fara plata pentru toti salariatii pentru cel mult 15 zile pe an, in temeiul art. 43 alin. (5) din Contractul colectiv de munca la nivel national pe anii 2007-2010. Procedura se poate realiza in cazul in care, din motive obiective, este necesara reducerea sau intreruperea temporara a activitatii si presupune totodata si consultarea reprezentantilor salariatilor.
Hartuirea si discriminarea la locul de munca Legislatie explicata si studii de caz
Legis Plus Legislatia Muncii
Procedura completa la angajare Caiet de lucru pentru angajatori si manageri de HR
3. Solicitarea individuala de catre toti salariatii a unui concediu fara plata pentru motive personale
Temeiul legal este reprezentat de art. 148 din Codul muncii, precum si de Regulamentul intern. Esential ca avantaj al acestei masuri este caracterul temporar al masurii, spre deosebire de modificarea contractului de munca care produce efecte pe o perioada nedeterminata si are caracter oficial, producand efecte in raport cu tertii (banci, alti creditori etc.). Din aceasta perspectiva, masura este de preferat pentru salariati deoarece sunt evitate consecintele juridice ce decurg din eventualele contracte de credit.
Desigur ca dintre masurile enumerate se disting avantajele masurii acordarii in cuprinsul anului a catorva zile de concediu fara plata pentru motive personale. Aceasta insa, in afara numarului maxim de 15 zile anual, se poate realiza numai cu acordul salariatilor esential in acest caz.
Cu toate acestea, trebuie avut in vedere si dezavantajul major si anume ca, pentru perioada respectiva, nu sunt platite nici contributiile sociale cu toate consecintele generate din acest fapt. Aceasta in conditiile in care, potrivit art. 54 din Codul muncii, contractul individual de munca poate fi suspendat, prin acordul partilor, in cazul concediilor fara plata pentru studii sau pentru interese personale.
Pentru articole de acest tip privind salarizarea, clic aici.