5. Drepturi acordate potrivit O.U.G. nr. 148/2005

24 Noiembrie 2005
24 Noiembrie 2005
Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

1. Indemnizatia pentru cresterea copilului in varsta de pana la 2 ani

    In perioada 01.01.2006-01.01.2007, valoarea indemnizatiei este de 800 RON, iar 600 RON incepand cu data de 01.01.2007 acesta va avea valoarea de 600 RON.

    Indemnizatia se acorda sub conditia nerealizarii unor venituri profesionale. Reluarea activitatii si implicit realizarea de venituri profesionale va determina suspendarea acordarii indemnizatiei, dand titularului posibilitatea de a solicita stimulentul. Este exceptata acordarea sumelor, avantajelor salariale sau asimilate salariilor conform art. 12 alin. (3) din ordonanta (vezi C 56/005). 
    Suma se suporta din bugetul de stat si se vireaza titularului de catre directia teritoriala de munca prin mandat postal sau in cont curent personal.

    Din aceeasi sursa se va suporta si contributia de asigurari sociale de sanatate reprezentand 6,5% din valoarea a doua salarii minime brute pe tara, garantate in plata. Valoarea salariului minim brut pe tara garantat in plata este stabilit prin H.G. CASS nr. 1.766/2005 si este in valoare de 330 RON.

    CASS datorata pentru beneficiarii indemnizatiei pentru cresterea copilului se calculeaza si se plateste de catre directia teritoriala.

CASS = 6,5 % x (2 x 330) = 42,9 = 43 RON

    Calculul CASS se face de catre directia teritoriala care a solutionat cererea de acordare a indemnizatiei pentru cresterea copilului

2. Stimulentul

    Referitor la acordarea stimulentului O.U.G. nr. 44/2006 care modifica si completeaza O.U.G. nr. 148/2005 aduce o schimbare fundamentala de optica.

    Astfel, in forma initiala a legii acordarea stimulentului era conditionata de acordarea indemnizatiei, ceea ce presupunea ca parintele nu putea reveni practic la serviciu din a 43-a zi dupa nasterea copilului, fiind obligat sa solicite intai indemnizatia.

    In prezent, O.U.G. nr. 44/2006 reglementeaza vocatia la stimulent pentru persoanele indreptatite sa beneficieze de indemnizatie, ceea ce nu mai presupune acordarea, ci doar indeplinirea conditiilor in vederea acordarii.

     Din acest punct de vedere, dvs., ca angajatori, veti putea beneficia mai rapid de revenirea salariatilor in activitate.

     Totodata, pentru persoanele surprinse de tranzitia legislativa de la prevederile Legii nr. 19/2000 la O.U.G. nr. 148/2005, reglementarea imprecisa a generat dificultati in adaptarea sistemului la plata a stimulentului pentru anumite categorii de beneficiari.

      In prezent se consacra expres dreptul la acordarea stimulentului persoanelor care au beneficiat de prevederile privind indemnizatia pentru cresterea copilului in baza:

– Legii nr. 19/2000, privind sistemul public de pensii;
– Legii nr. 303/2004 privind statutul judecatorilor si procurorilor;
– O.U.G. nr. 221/2000 privind pensiile si alte drepturi de asigurari sociale ale
avocatilor.

      Stimulentul se acorda persoanei indreptatite la plata indemnizatiei pentru cresterea copilului, care a reluat activitatile din care realizeaza venituri impozabile potrivit Codului fiscal.

      Valoarea stimulentului este in cursul anului 2006 de 300 RON si, incepand cu data de 01.01.2007, este de 100 RON.

       Spre deosebire de indemnizatia pentru cresterea copilului, pe durata acordarii stimulentului nu se mai pune problema calculului CASS, potrivit regulilor instituite de art. 16 din O.U.G. nr. 148/2005.

        In cazul stimulentului, nu mai suntem in prezenta unei suspendari a contractului CASS individual de munca, intrucat beneficiarul presteaza activitate realizand venituri supuse contributiilor sociale. Din aceasta postura, CASS se va raporta la salariul asiguratului, respectiv la fondul de salarii al angajatorului. 
        Trebuie mentionat ca indemnizatia, respectiv stimulentul nu pot fi acordate concomitent, dar ambele pot fi cumulate cu alocatia de stat pentru copii, incepand cu data de 01.01.2007.


3. Alocatia de stat pentru copii

    Alocatia de stat pentru copii este un drept banesc ce se acorda in baza Legii nr. 61/1993, modificata si completata prin O.U.G. nr. 44/2006.

    Alocatia se acorda pentru minorii de pana la 18 ani, iar in cazul acelora care continua o forma de invatamant, pana la terminarea acesteia.

     Titularul alocatiei este copilul, dar plata se face catre unul dintre parinti, pe baza acordului acestora. Se excepteaza situatia minorului in varsta de 14 ani care are dreptul la plata alocatiei direct, cu incuviintarea reprezentantului legal.

      De asemenea, alocatia se poate plati urmatoarelor categorii de persoane asimilate parintilor:

– tutore;
– curator;
– persoana careia i s-a incredintat in plasament familial copilul;
– persoana careia i s-a incredintat spre crestere si educare copilul.

Alocatia se suporta din bugetul de stat si nu este impozabila.

    Cuantumul alocatiei de stat pentru copii este supus actualizarii, fiind in prezent in valoare de 24 RON, asa cum rezulta din H.G. nr. 1.767/2005 privind stabilirea cuantumului lunar al alocatiei de stat pentru copii.

     Incepand cu data de 01.01.2007, valoarea alocatiei acordate pentru copilul care are varsta pana in 2 ani, respectiv 3 ani, este 200 RON.

     Dupa implinirea varstei de 2/3 ani de catre copil, valoarea alocatiei va fi cea cuantum reglementata de Legea nr. 61/1993, in cuantum actualizat.

     Pana la implinirea de catre copil a varstei de 2 ani si pana la incadrarea intr-o forma de invatamant scolara, alocatia de stat pentru copii se acorda de Ministerul Muncii, Solidaritatii Sociale si Familiei, prin directiile teritoriale.

     Dupa incadrarea intr-o forma de invatamant scolara, plata alocatiei de stat pentru copii se acorda, in conditiile prevazute de Legea nr. 61/1993, republicata, prin unitatile scolare de catre Ministerul Educatiei si Cercetarii.

     Teoretic, la momentul 01.01.2007, cuantumul drepturilor banesti de care putem beneficia pentru copilul in varsta de pana la 2 ani poate varia intre 200 RON si 800 RON, in functie de tipurile de drepturi pe care le putem solicita.

4. Concediul fara plata indemnizatiei pentru cresterea copilului

      Un element de noutate in materia drepturilor prevazute de legislatia privind cresterea copilului este concediul fara plata indemnizatiei pentru cresterea copilului reglementat in prezent de prevederile art. 61 din O.U.G. nr. 148/2005, asa cum au fost modificate si completate de O.U.G. nr. 44/2006.

       Solicitarea poate fi facuta de fiecare parinte dupa primele 3 nasteri, daca sunt indeplinite conditiile art. 1 din ordonanta (referitoare la cele 12 luni in ultimul an necesare acordarii concediului si indemnizatiei pentru cresterea copilului).

       Concediul fara plata indemnizatiei se acorda integral, o singura data, pe o durata de 3 luni si poate fi solicitat oricand pana la indeplinirea varstei de 2 ani, respectiv 3 ani, de catre copil.


        Concediul fara plata indemnizatiei se acorda de catre angajator in baza cererii inregistrate a salariatului, fiind necesara prezentarea livretului de familie sau a certificatului de nastere a copilului.

         Prevederile ordonantei modificate confera acest drept fiecarui parinte, fara a conditiona acordarea CFI de producerea unei dovezi din care sa rezulte ca celalalt parinte nu a beneficiat niciodata de acelasi drept, fiecare dintre ei avand aceasta vocatie.

         Normele metodologice precizeaza ca fiecare dintre parinti are dreptul la CFI, timp de 3 luni, o singura data incepand cu cea de-a patra nastere.

         Parintii nu vor putea solicita insa concomitent acest drept, intrucat scopul concediului, respectiv asigurarea prezentei unuia dintre parinti nu s-ar mai realiza. De aceea recomandam angajatorului sa solicite o declaratie parintelui care solicita CFI din care sa rezulte ca celalalt parinte nu beneficiaza concomitent de acelasi drept.

          Perioada de acordare a concediului fara indemnizatie este calificata totodata drept perioada asimilata stagiului de cotizare util la obtinerea drepturilor reglementate de Legea nr. 19/2000, de O.U.G. nr. 158/2005, respectiv de Legea nr. 76/2002, modificate si completate.

NOUTATI din Legislatie muncii

Diurna LEGALA. Ce s-a modificat in 2024?


Atentie, au intrat in vigoare 3 acte normative noi! Modificarile sunt majore!

Descoperiti care sunt cele mai frecvente greseli care apar la acordarea diurnei!

Eplicatii detaliate din lucrarea: Totul despre Diurna. Legislatia actualizata la zi. Cazuri practice explicate.

Vedeti AICI Cazuri practice explicate >>


 

 

Atentie!

Descarcati raportul GRATUIT

"Noutati 2024: CCM, RI plus alte acte ce vizeaza legislatia muncii"
Noutati 2024: CCM, RI plus alte acte ce vizeaza legislatia muncii

Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentului UE 679/2016


 
Descarcati raportul GRATUIT
“Noutati 2024: CCM, RI plus alte acte ce vizeaza legislatia muncii”

exclusiv abonatilor la newsletterul gratuit E-News LegislatiaMuncii.


 
NOU in CODUL MUNCII
Descarcati raportul
GRATUIT
"Noutati 2024: CCM, RI plus alte acte ce vizeaza legislatia muncii"
Adauga mai jos adresa ta de email
si primesti Raportul Gratuit
Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentului UE 679/2016
[x]