Editorial, 28.10.2008 - Gabriela Chirazof
Reglementari referitoare la reprezentantii salariatilor intalnim in doua acte normative esentiale in derularea raporturilor de munca in Romania si anume Codul muncii si Legea nr. 130/1996 privind contractul colectiv de munca.
Desi ambele legi folosesc aceeasi sintagma, reprezentanti ai salariatilor, din parcurgerea lor observam diferentele care ne fundamenteaza concluzia potrivit careia reprezentantii salariatilor desemnati pentru negocierea contractului colectiv de munca la nivel de unitate int temeiul dispozitiilor art. 20 din Legea nr. 130/1996 nu sunt totuna cu cei alesi pentru promovarea si apararea intereselor salariatilor conform art. 224 si urmatoarele din Codul muncii.
In ceea ce priveste sfera atributiilor pe care le au reprezentantii salariatilor in derularea raporturilor de munca, din cele doua acte normative reiese cu claritate ca in timp ce reprezentantii desemnati potrivit Legii nr. 130/1996 vor participa la negocierea contractului colectiv de munca la nivel de unitate, cei desemnati in temeiul Codului muncii vor avea, conform art. 226, urmatoarele atributii principale:
- sa urmareasca respectarea drepturilor salariatilor, in conformitate cu legislatia in vigoare, cu contractul colectiv de munca aplicabil, cu contractele individuale de munca si cu regulamentul intern;
- sa participe la elaborarea regulamentului intern;
- sa promoveze interesele salariatilor referitoare la salariu, conditii de munca, timp de munca si timp de odihna, stabilitate in munca, precum si orice alte interese profesionale, economice si sociale legate de relatiile de munca;
- sa sesizeze inspectoratul de munca cu privire la nerespectarea dispozitiilor legale si ale contractului colectiv de munca aplicabil.
Consilier Ghid complet de Salarizare ReviSal si Contributii sociale
Noua lege a pensiilor Ghid practic
Contractul de Munca 160 de formulare EDITABILE obligatorii prin lege
40 Modele de Regulament Intern
Ceea ce consider ca este important si care constituie de fapt si motivul pentru care am inceput discutia pe aceasta tema sunt dispozitiile art. 14 lit. b) din Legea nr. 130/1996 si cele ale art. 224 din Codul muncii, reglementari care delimiteaza sfera persoanelor chemate sa apere si sa promoveze interesele salariatilor.
Astfel, in timp ce Legea nr. 130/1996 prevede ca salariatii sunt reprezentati la nivel de unitate de catre organizatiile sindicale reprezentantive si daca nu este constituit un sindicat reprezentativ, prin reprezentantii alesi ai salariatilor, ignorandu-se astfel organizatia sindicala care nu este reprezentativa in raport de dispozitiile Legii 130/1996, art. 224 din Codul muncii mentioneaza ca la angajatorii la care sunt incadrati mai mult de 20 de salariati si daca nici unul nu este membru de sindicat, interesele acestora pot fi promovate si aparate de reprezentantii lor, alesi si mandatati special in acest scop. In acest al doilea caz, legiuitorul se refera la organizatiile sindicale legal constituite, dar care nu si-au dobandit reprezentativitatea, astfel incat doar daca nu exista membri de sindicat in unitate se vor alege reprezentanti ai salariatilor care vor promova si apara interesele salariatilor.
___________________________________________________________________
Aveti acces rapid la informatii complete si profesionale despre legislatia muncii!
Cele 800 de pagini si 50 de capitole ale Consilierului – Codul muncii acopera toate aspectele relatiei angajat – angajator, pana in cele mai mici amanunte. Iar pentru cazurile atipice apelati gratuit la serviciul de consultanta de specialitate al Consilierului.
___________________________________________________________________