Razvan Gabriel Cristescu in: " Expertul dvs. in... Legislatia muncii + Asigurari sociale + Resurse umane "
Temeiul legal In asteptarea unor vremuri mai bune pentru functionarii publici din institutiile statului, pentru a preveni declansarea unor noi conflicte colective de munca la acest nivel, Guvernul a elaborat O.G. nr. 6/2007. Ordonanta priveste unele masuri de reglementare a drepturilor salariale si aaltor drepturi ale functionarilor publici pana la intrarea in vigoare a legii privind sistemul unitar de
salarizare, aprobata cu modificari prin Legea nr. 232/2007.
Acest act normativ se aplica numai in cazul functionarilor publici numiti in temeiul Legii nr. 188/1999 privind statutul functionarilor publici, republicata – nu si in cazul personalului contractual care isi desfasoara activitatea profesionala in cadrul institutiilor si autoritatilor publice in conformitate cu prevederile Codului muncii.
Totodata, dispozitiile O.G. nr. 6/2007 se completeaza de drept cu prevederile Legii nr. 188/1999 si ale Legii nr. 7/2004 privind Codul de conduita al functionarilor publici, republicata – abrogand totodata in mod expres ori implicit o serie de prevederi ale H.G. nr. 250/1992 privind concediul de odihna si alte concedii ale salariatilor din administratia publica, republicata, respectiv O.G. nr. 2/2006 privind reglementarea drepturilor salariale si a altor drepturi ale functionarilor publici in cursul anului 2006.
Sfatul expertului
Desi, potrivit surselor oficiale, O.G. nr. 6/2007 urmeaza a avea o durata de aplicare relativ scurta, limitata la anul 2007, in realitate exista deja propuneri referitoare la permanentizarea aplicarii dispozitiilor acestui act normativ.
Iata noutatile pe care le aduce cu sine O.G. nr. 6/2007 cu privire la acordarea concediului de odihna al functionarilor publici:
Durata
Durata concediului de odihna platit variaza de la 21 de zile lucratoare – pentru functionarii publici cu vechime in munca de pana la 10 ani, la 25 de zile lucratoare – pentru functionarii publici care au peste 10 ani de vechime in munca.
Prin aceasta reglementare, preluata integral din H.G. nr. 250/1992, sunt respectate prevederile Contractului colectiv de munca unic la nivel national in vigoare, care prevad acordarea unui concediu de odihna platit cu o durata de minimum 21 de zile lucratoare.
Atentie
In cazul functionarilor publici incadrati cu fractiune de norma, raman aplicabile dispozitiile H.G. nr. 250/1992, care stabilesc ca acestia au dreptul la acordarea integrala a concediului de odihna, corespunzator vechimii in munca.
Procedura
Functionarii publici au obligatia de a efectua in fiecare an concediul de odihna, integral sau fractionat.
Similar cu situatia salariatilor care isi desfasoara activitatea in baza unui CIM, functionarii publici care efectueaza concediul de odihna in mai multe etape au obligatia de a efectua o fractiune de concediu neintrerupta de cel putin 15 zile lucratoare – insa O.G. nr. 6/2007 permite o exceptie in acest caz.
Exceptie
La solicitarea motivata a functionarului public, conducatorul institutiei/autoritatii publice poate aproba efectuarea unor fractiuni neintrerupte de concediu de odihna mai mici de 15 zile lucratoare.
Aceasta derogare nu este permisa si in cazul angajatilor supusi dispozitiilor Codului muncii – fiind totusi intalnita in practica, avand in vedere lipsa unor sanctiuni de natura contraventionala.
Procedura
Daca functionarul public, din motive justificate, nu poate efectua concediul de odihna, integral sau partial, intr-un an calendaristic, autoritatea/institutia publica are obligatia de acordare a concediului neefectuat pana la sfarsitul anului urmator – nefiind permisa compensarea in bani a concediului neefectuat decat la incetarea raporturilor de serviciu.
O situatie similara este reglementata de art. 141 alin. (3) din Codul muncii, care obliga angajatorii sa le acorde concediu de odihna pana la sfarsitul anului urmator tuturor salariatilor care nu au efectuat integral concediul la care aveau dreptul intr-un an calendaristic.
Cuantum
Functionarii publici au dreptul la o indemnizatie pentru concediul de odihna, calculata in functie de salariul de baza si de toate sporurile acordate in conditiile O.G. nr. 6/2007.
Salariatii titulari ai unui CIM beneficiaza in temeiul art. 145 alin. (1) din Codul muncii de o indemnizatie de concediu, care nu poate fi inferioara salariului de baza, indemnizatiilor si sporurilor cu caracter permanent prevazute in CIM, care i s-ar cuveni salariatului pentru perioada in care se acorda concediul de odihna.
Cuantum
Functionarii publici beneficiaza in afara indemnizatiei de concediu si de o prima de vacanta, al carei cuantum este egal cu salariul de baza brut din luna anterioara plecarii in concediu:
• in cazul efectuarii fractionate a concediului de odihna, prima de vacanta se acorda functionarilor publici odata cu incasarea indemnizatiei pentru fractiunea mai mare din concediu;
• prima de vacanta se acorda functionarilor proportional cu perioada din anul calendaristic lucrata in cadrul autoritatii/institutiei publice;
• in cazul salariatilor din sistemul privat, art. 59 alin. (3) din CCMUNN aplicabil prevede posibilitatea acordarii unei prime de vacanta, in raport cu posibilitatile financiare ale angajatorului.
Sfaturi de la Experti - Intrebari si Raspunsuri
Conditii efectuare concediu paternalIntrebare: Avem un coleg la care i+a nascut sotia in luna Noiembrie. Cat timp are acest coleg la dispozitie pentru a beneficia de concediul paternal si de concediul de puericultura deoarece a facut acest curs.
vezi AICI raspunsul specialistilor <<
Incadrare in munca persoana cu handicap cu norma de lucru mai mica de 8 ore pe zi. SalariuIntrebare: Va rugam sa ne ajutati urgent cu un raspuns la urmatoarea intrebare. Avem un angajat incadrat in grad de handicap mediu. Are recomandare de reducere a programului de lucru la 6 ore. Va rugam sa ne comunicati daca se poate reduce programul de lucru, cu mentinerea salariului.
vezi AICI raspunsul specialistilor <<