Acest site foloseste Cookie-uri, conform noului Regulament de Protectie a Datelor (GDPR), pentru a va asigura cea mai buna experienta online. In esenta, Cookie-urile ne ajuta sa imbunatatim continutul de pe site, oferindu-va dvs., cititorul, o experienta online personalizata si mult mai rapida. Ele sunt folosite doar de site-ul nostru si partenerii nostri de incredere. Click AICI pentru detalii despre politica de Cookie-uri.
Acest site foloseste Cookie-uri, conform noului Regulament de Protectie a Datelor (GDPR), pentru a va asigura cea mai buna experienta online. In esenta, Cookie-urile ne ajuta sa imbunatatim continutul de pe site, oferindu-va dvs., cititorul, o experienta online personalizata si mult mai rapida. Ele sunt folosite doar de site-ul nostru si partenerii nostri de incredere. Click AICI pentru detalii despre politica de Cookie-uri. Sunt de acord cu politica de cookie
legislatiamuncii.ro cauta meniu

 

Care sunt particularitatile concediului de odihna efectuat de catre functionarii publici?

Razvan Gabriel Cristescu in: " Expertul dvs. in... Legislatia muncii + Asigurari sociale + Resurse umane "

Temeiul legal
In asteptarea unor vremuri mai bune pentru functionarii publici din institutiile statului, pentru a preveni declansarea unor noi conflicte colective de munca la acest nivel, Guvernul a elaborat O.G. nr. 6/2007. Ordonanta priveste unele masuri de reglementare a drepturilor salariale si aaltor drepturi ale functionarilor publici pana la intrarea in vigoare a legii privind sistemul unitar de salarizare, aprobata cu modificari prin Legea nr. 232/2007.
 
Acest act normativ se aplica numai in cazul functionarilor publici numiti in temeiul Legii nr. 188/1999 privind statutul functionarilor publici, republicata – nu si in cazul personalului contractual care isi desfasoara activitatea profesionala in cadrul institutiilor si autoritatilor publice in conformitate cu prevederile Codului muncii.
 
Totodata, dispozitiile O.G. nr. 6/2007 se completeaza de drept cu prevederile Legii nr. 188/1999 si ale Legii nr. 7/2004 privind Codul de conduita al functionarilor publici, republicata – abrogand totodata in mod expres ori implicit o serie de prevederi ale H.G. nr. 250/1992 privind concediul de odihna si alte concedii ale salariatilor din administratia publica, republicata, respectiv O.G. nr. 2/2006 privind reglementarea drepturilor salariale si a altor drepturi ale functionarilor publici in cursul anului 2006.
 
Sfatul expertului
Desi, potrivit surselor oficiale, O.G. nr. 6/2007 urmeaza a avea o durata de aplicare relativ scurta, limitata la anul 2007, in realitate exista deja propuneri referitoare la permanentizarea aplicarii dispozitiilor acestui act normativ.
Iata noutatile pe care le aduce cu sine O.G. nr. 6/2007 cu privire la acordarea concediului de odihna al functionarilor publici:
 
Durata
Durata concediului de odihna platit variaza de la 21 de zile lucratoare – pentru functionarii publici cu vechime in munca de pana la 10 ani, la 25 de zile lucratoare – pentru functionarii publici care au peste 10 ani de vechime in munca.
Prin aceasta reglementare, preluata integral din H.G. nr. 250/1992, sunt respectate prevederile Contractului colectiv de munca unic la nivel national in vigoare, care prevad acordarea unui concediu de odihna platit cu o durata de minimum 21 de zile lucratoare.
 
Atentie
In cazul functionarilor publici incadrati cu fractiune de norma, raman aplicabile dispozitiile H.G. nr. 250/1992, care stabilesc ca acestia au dreptul la acordarea integrala a concediului de odihna, corespunzator vechimii in munca.
 
Procedura
Functionarii publici au obligatia de a efectua in fiecare an concediul de odihna, integral sau fractionat.
Similar cu situatia salariatilor care isi desfasoara activitatea in baza unui CIM, functionarii publici care efectueaza concediul de odihna in mai multe etape au obligatia de a efectua o fractiune de concediu neintrerupta de cel putin 15 zile lucratoare – insa O.G. nr. 6/2007 permite o exceptie in acest caz.
 
Exceptie
La solicitarea motivata a functionarului public, conducatorul institutiei/autoritatii publice poate aproba efectuarea unor fractiuni neintrerupte de concediu de odihna mai mici de 15 zile lucratoare.

Aceasta derogare nu este permisa si in cazul angajatilor supusi dispozitiilor Codului muncii – fiind totusi intalnita in practica, avand in vedere lipsa unor sanctiuni de natura contraventionala.
 
Procedura
Daca functionarul public, din motive justificate, nu poate efectua concediul de odihna, integral sau partial, intr-un an calendaristic, autoritatea/institutia publica are obligatia de acordare a concediului neefectuat pana la sfarsitul anului urmator – nefiind permisa compensarea in bani a concediului neefectuat decat la incetarea raporturilor de serviciu.
O situatie similara este reglementata de art. 141 alin. (3) din Codul muncii, care obliga angajatorii sa le acorde concediu de odihna pana la sfarsitul anului urmator tuturor salariatilor care nu au efectuat integral concediul la care aveau dreptul intr-un an calendaristic.
 
Cuantum
Functionarii publici au dreptul la o indemnizatie pentru concediul de odihna, calculata in functie de salariul de baza si de toate sporurile acordate in conditiile O.G. nr. 6/2007.
Salariatii titulari ai unui CIM beneficiaza in temeiul art. 145 alin. (1) din Codul muncii de o indemnizatie de concediu, care nu poate fi inferioara salariului de baza, indemnizatiilor si sporurilor cu caracter permanent prevazute in CIM, care i s-ar cuveni salariatului pentru perioada in care se acorda concediul de odihna.
 
Cuantum
Functionarii publici beneficiaza in afara indemnizatiei de concediu si de o prima de vacanta, al carei cuantum este egal cu salariul de baza brut din luna anterioara plecarii in concediu:
 
• in cazul efectuarii fractionate a concediului de odihna, prima de vacanta se acorda functionarilor publici odata cu incasarea indemnizatiei pentru fractiunea mai mare din concediu;
• prima de vacanta se acorda functionarilor proportional cu perioada din anul calendaristic lucrata in cadrul autoritatii/institutiei publice;
• in cazul salariatilor din sistemul privat, art. 59 alin. (3) din CCMUNN aplicabil prevede posibilitatea acordarii unei prime de vacanta, in raport cu posibilitatile financiare ale angajatorului.


Ti-a placut acest articol?
Da Like, Printeaza sau trimite prin WhatsApp si Email!


Data aparitiei: 17 Septembrie 2007
Cat de utila va este aceasta informatie?
Noteaza folosind stelele


Rating:


Care sunt particularitatile concediului de odihna efectuat de catre functionarii publici? Nota: 3.33 din 5 - 3 voturi.
 

 
x
(cel putin 10 caractere)


Pentru a activa formularul, trebuie sa raspundeti corect la intrebare!
 

Comentarii (2)


peter gabriella
02-Sep-2015

daca sunt angajata la doua institutii de stat, la una cu norma intreaga, iar a doua cu jumatate de norma, pt jumatatea de norma cate zile de concediu imi revin ? multumesc anticipat

15-Ian-2012

buna seara! o intrebare. daca imi iau concediu 21 de zile si dupa ce ma intorc colega mea intra in cncediu asta inseamna ca raman eu sa lucrez 21 de zile. legal asta e concediu? multumesc

 

ClubLegislatiaMuncii.ro - intrebarea zilei

 
Care Este Data Cand Pot Iesi La Pensie?Intrebare: Sunt nascut pe data de 27 martie 1957 lucrez din iunie 1974 ,am lucrat 8 ani si 10 luni in grupa 2 100% ,am facut armata ,am o intrerupere de 1 an si 4 luni lucrez si in prezent
 

Raspuns: Stagiul de cotizare realizat<br />2019.01.16<br />1974.06.00<br /> 44.07.16-<... citeste tot raspunsul aici


Descarca GRATUIT
“SALARIZAREA: modificari majore in 2019 - 7 Cazuri Practice explicate de specialisti”

exclusiv abonatilor la newsletterul gratuit E-News LegislatiaMuncii.

 

Afla totul despre modificarile din SALARIZARE in 2019!

Cazuri practice si mod de calcul
 
Descarcati gratuit Raportul Special
"SALARIZAREA: modificari majore in 2019 - 7 Cazuri Practice explicate de specialisti"
SALARIZAREA: modificari majore in 2019 - 7 Cazuri Practice explicate de specialisti

Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentului UE 679/2016


 

 


 
Afla totul despre modificarile din SALARIZARE in 2019!
Cazuri practice si mod de calcul

Descarcati gratuit Raportul Special

"SALARIZAREA: modificari majore in 2019 - 7 Cazuri Practice explicate de specialisti"

Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentului UE 679/2016
[x]