Acest site foloseste Cookie-uri, conform noului Regulament de Protectie a Datelor (GDPR), pentru a va asigura cea mai buna experienta online. In esenta, Cookie-urile ne ajuta sa imbunatatim continutul de pe site, oferindu-va dvs., cititorul, o experienta online personalizata si mult mai rapida. Ele sunt folosite doar de site-ul nostru si partenerii nostri de incredere. Click AICI pentru detalii despre politica de Cookie-uri.
Acest site foloseste Cookie-uri, conform noului Regulament de Protectie a Datelor (GDPR), pentru a va asigura cea mai buna experienta online. In esenta, Cookie-urile ne ajuta sa imbunatatim continutul de pe site, oferindu-va dvs., cititorul, o experienta online personalizata si mult mai rapida. Ele sunt folosite doar de site-ul nostru si partenerii nostri de incredere. Click AICI pentru detalii despre politica de Cookie-uri. Sunt de acord cu politica de cookie
legislatiamuncii.ro cauta meniu

 

Statul, bunul samaritean?

Potrivit celui mai recent studiu de specialitate realizat de Institutul National de Statistica, statul este cel mai generos angajator din Romania, salariile platite de acesta fiind cele mai mari din economie.

Cercetarea arata ca statul conduce in topul salariilor lunare in functie de forma de proprietate: angajatii companiilor cu actionariat majoritar de stat au remuneratii de circa 435 de euro brut (1.534 de lei) pe luna, mai mult decat cei care lucreaza in firme cu capital majoritar privat, care castiga lunar aproximativ 300 de euro brut (1.047 de lei).

Urmeaza in acest clasament companiile cu actionariat integral strain (297 de euro sau 1.044 de lei brut), actionariat integral de stat (269 de euro sau 946 de lei) si cele cu capital integral privat (213 euro sau 750 de lei).

Specialistii spun insa ca aceste cifre nu reflecta situatia reala din economie, deoarece angajatii de la stat primesc tot salariul pe cartea de munca, in timp ce firmele private incearca, de cele mai multe ori, sa isi plateasca salariatii prin alte metode, pentru a evita contributiile datorate bugetului de stat.

Din cauza contributiilor sociale foarte mari procentual si a bazei de calcul a acestora, neplafonata in cele mai multe cazuri, atat firmelor, cat si angajatilor le convine sa nu declare salariile si sa le mascheze sub alte forme de remunerare, in special contracte de prestari de servicii.

Pana in 2007, s-au folosit pentru acest lucru, in special, microintreprinderile, dar de anul acesta, din cauza prevederilor ce limiteaza folosirea microintreprinderilor pentru consultanta si management, apar tot mai mult persoanele fizice autorizate.

Unele date vehiculate de experti indica faptul ca, din cele aproximativ 200.000 de microintreprinderi cu un singur angajat, cel putin 50.000 sunt folosite pentru a plati salarii mari, fara a vira insa si contributiile datorate statului.

Chiar daca cele mai mari remuneratii sunt platite de stat doar in statistici, nu si in economia reala, anul trecut guvernul a fost unul dintre motoarele cresterii salariale.

Angajatii din administratia publica au fost in 2006 primii la majorari de salarii, cu un plus de 38% in euro. In invatamant si sanatate, salariile medii au crescut anul trecut cu peste 23%.

Toate aceste date ne indreptatesc sa tragem doua concluzii. Pe de o parte, este necesar ca, o data ce economia noastra se integreaza tot mai mult in cea europeana, sa fie adoptate acele decizii legislative menite sa scada mai rapid contributiile sociale pe care angajatorii trebuie sa le suporte cu forta de munca, astfel incat salariile reale platite in mediul privat sa "iasa la lumina".

Pe de alta parte, sectorul public trebuie organizat de asa natura incat cifra persoanelor angajate sa ramana in limitele eficientei si rezonabilitatii cerute de functionarea normala a sistemului. Poate se vor gasi totusi remedii pentru fenomene deja clasice cum sunt angajarea la stat pe alte criterii decat compententa sau "mulgerea" bugetelor institutiilor publice in interese private.

Asanarea sistemului public va trebui sa fie insotita de cresterea gradului de angajare pe piata muncii autohtone prin adoptarea de masuri stimulatorii in privinta numarului si calitatii locurilor de munca. In acest fel, se va putea diminua si presiunea fiscala aupra angajatorilor.

Specialistii spun insa ca aceste cifre nu reflecta situatia reala din economie, deoarece angajatii de la stat primesc tot salariul pe cartea de munca, in timp ce firmele private incearca, de cele mai multe ori, sa isi plateasca salariatii prin alte metode, pentru a evita contributiile daorate bugetului de stat.

"Este absurd sa credem ca cele mai mari salarii sunt la stat, situatia este inversa. Se stie insa ca in sectorul privat al economiei exista un apetit mult mai ridicat pentru sisteme alternative de remunerare a muncii dependente", afirma Gabriel Biris, avocat specializat in fiscalitate si partener la casa de avocatura Biris Goran.

Biris sustine ca, din cauza contributiilor sociale foarte mari procentual si a bazei de calcul a acestora neplafonate in cele mai multe cazuri, atat firmelor, cat si angajatilor le convine sa nu declare salariile si sa le mascheze sub alte forme de remunerare, in special contracte de prestari servicii.

"Pana in 2007 s-au folosit pentru acest lucru, in special, microintreprinderile, dar de anul acesta, din cauza prevederilor ce limiteaza folosirea microintreprinderilor pentru consultanta si management, incepem sa avem mai mult de a face cu persoane fizice autorizate", afirma el.

Biris sustine ca din cele aproximativ 200.000 de microintreprinderi cu un singur angajat, cel putin 50.000 sunt folosite pentru a plati salarii mari, fara a vira insa si contributiile datorate statului.

Chiar daca cele mai mari remuneratii sunt platite de stat doar in statistici, nu si in economia reala, anul trecut guvernul a fost unul dintre motoarele cresterii salariale.

Angajatii din administratia publica au fost in 2006 primii la majorari de salarii, cu un plus de 38% in euro. In invatamant si sanatate salariile medii au crescut anul trecut cu peste 23%.

Prof.univ.dr. Nicolae Voiculescu

Ti-a placut acest articol?
Da Like, Printeaza sau trimite prin WhatsApp si Email!


Data aparitiei: 07 August 2007
Cat de utila va este aceasta informatie?
Noteaza folosind stelele


Rating:


Statul, bunul samaritean? Nota: 5 din 5 - 1 vot.
 

 
x
(cel putin 10 caractere)


Pentru a activa formularul, trebuie sa raspundeti corect la intrebare!
 

 

ClubLegislatiaMuncii.ro - intrebarea zilei

 
Recalculare Pensie Prin Recalcularea Stagiului De CotizareIntrebare: Buna ziua Ma numesc Vesel Daniela, pensionata anticipat partial la 30.03.2010 si la limita de varsta in 2015..Am un stagiu total de cotizare realizat de 39 ani 6 luni 4 zile, din care ; -in conditii normale de munca 9 ani 10 zile -in gr. a ii-a (LG.3/1977) 20 ANI 8 LUNI 8 ZILE -stagiu aferent grupe/conditii de munca 5 ani -perioade asimilate 4 ani 6 luni. Specific ca am lucrat in ind. berii ca inginer. Va rog sa imi spuneti daca, in conditiile expuse mai sus, beneficiez de reducerea stagi
 

Raspuns: In opinia mea nu.Va rog sa parcurgeti cu atentie continutul deciziei de pensionare si vedeti daca vi... citeste tot raspunsul aici


Descarca GRATUIT
“SALARIZAREA: modificari majore in 2019 - 7 Cazuri Practice explicate de specialisti”

exclusiv abonatilor la newsletterul gratuit E-News LegislatiaMuncii.

 

Afla totul despre modificarile din SALARIZARE in 2019!

Cazuri practice si mod de calcul
 
Descarcati gratuit Raportul Special
"SALARIZAREA: modificari majore in 2019 - 7 Cazuri Practice explicate de specialisti"
SALARIZAREA: modificari majore in 2019 - 7 Cazuri Practice explicate de specialisti

Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentului UE 679/2016


 

 


 
Afla totul despre modificarile din SALARIZARE in 2019!
Cazuri practice si mod de calcul

Descarcati gratuit Raportul Special

"SALARIZAREA: modificari majore in 2019 - 7 Cazuri Practice explicate de specialisti"

Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentului UE 679/2016
[x]