Angajarea pensionarilor o afacere incalcita!

16 Iulie 2007
16 Iulie 2007
Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

Cristina Cristescu:

Pensionarii – o categorie socio-profesionala controversata... Ei sunt persoanele care au sustinut sistemele de asigurari sociale in perioada copilariei noastre si tot ei, astazi, par sa le impovareze prin numarul lor coplesitor (raportat la un numar din ce in ce mai mic de angajati), creand dezechilibre intre populatia activa si cea neocupata.
Exista totusi angajatori si pensionari care inca isi mai aduc impreuna tributul la produsul intern brut. Este vorba despre pensionarii care aleg sa isi continue activitatea profesionala.

Atentie
Numai anumite categorii de pensionari pot presta activitate in munca, realizand venituri din activitati profesionale, in timp ce beneficiaza de una dintre pensiile sistemului public, dupa cum urmeaza:

I) Pensionari cu gradul III de invaliditate

Obligatie
Pensionarii incadrati in gradul III de invaliditate pot fi incadrati in munca in baza oricarui tip de CIM, singura restrictie vizand timpul de munca.
Aceasta categorie de pensionari nu va putea presta activitate in baza unui CIM avand timpul de munca stabilit la mai mult de 4 ore/zi – capacitatea de munca fiind diminuata la jumatate, aspect care rezulta din prevederile Legii nr. 19/2000, privind sistemul public de pensii si alte drepturi de asigurari sociale.

Atentie


Pensionarii cu grad de invaliditate I si II se considera ca si-au pierdut intreaga capacitate de munca. Din acest punct de vedere, legiuitorul prezuma absolut ca nu mai este posibila prestarea unei activitati profesionale, indiferent de durata ori de complexitatea acesteia.

Procedura in cazul persoanelor pensionate pe motiv de invaliditate, revizuirea medicala este obligatorie la intervale de 6-12 luni, putand duce, dupa caz, la mentinerea gradului de invaliditate, incadrarea in alt grad de invaliditate sau chiar la redobandirea capacitatii de munca, cu consecintele care decurg de aici.

II) Beneficiarii pensiei de urmas

Cuantum
Pensia de urmas poate fi cumulata cu venituri din activitati profesionale, numai daca acestea sunt mai mici de ¼ din valoarea salariului mediu brut pe economie – in prezent in valoare de 1.270 de lei.
De aici rezulta ca angajatorul fie contracteaza cu beneficiarul pensiei de urmas, in limita venitului salarial maxim admis de lege, fie contracteaza indiferent de salariu, urmand ca beneficiarul sa notifice Casa de pensii in vedere suspendarii pensiei.

Nu exista restrictii in ceea ce priveste nivelul veniturilor realizate, in cazul urmatoarelor categorii de beneficiari ai pensiei de urmas:

- copiii orfani de ambii parinti, pe perioada scolarizarii, fara a depasi insa varsta de 26 de ani;
- persoanele nevazatoare.

III) Beneficiarii pensiilor anticipate

Obligatie
Acesti pensionari au capacitate deplina de munca, insa reducerea varstei de pensionare ca urmare a realizarii unui stagiu de cotizare indelungat reprezinta un favor pe care legiuitorul il acorda conditionat, ei neputand beneficia concomitent si de venituri din activitati profesionale.

Sfatul expertului Atragem atentia, in acest context, asupra sferei de cuprindere a notiunii de venituri din activitati profesionale, care, raportata la sistemul public de pensii, se concentreaza asupra persoanelor care, prin natura activitatii, nu au obligatia de plata a CAS.
Aceasta interpretare le deschide doritorilor o gama de solutii interesante de realizare de venituri, pentru care nu se datoreaza CAS, in baza contractelor de cesiune a drepturilor de autor sau a altor drepturi de proprietate intelectuala, precum si a contractelor de natura civila.

IV) Pensionarii pentru limita de varsta

La incadrarea in munca a acestei categorii de pensionari, se poate opta pentru orice categorie de CIM.

Sfatul expertului
Art. 81 lit. d3) din Codul muncii prevede, ca o masura de stimulare, incadrarea pensionarilor prin incheierea de contracte individuale de munca pe durata determinata.
 
De asemenea, se poate opta pentru orice tipuri de contracte cu timp partial de munca, stagiile de cotizare realizate dupa pensionare in baza acestora nefiind supuse regulii proportionalitatii cu timpul efectiv lucrat, asa cum rezulta in urma abrogarii exprese a art. 103 alin. (3) din Codul muncii.
Mai mult, in baza CIM, pensionarii redevin contribuabili in sistemul public de pensii, avand dreptul la recalcularea pensiei.

Cum se face recalcularea pensiei

Decizie
In aceasta materie, surprinzator prin simplitatea argumentatiei, dar si prin intarzierea cu care instantele au luat act de o prevedere neconstitutionala notorie, recent a fost supusa dezbaterii exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 95 alin. (1) din Legea nr. 19/2000, exceptie ridicata din oficiu de Tribunalul Mures - Sectia civila.
in motivarea exceptiei, tribunalul arata ca este neconstitutionala conditionarea recalcularii pensiei de realizarea, dupa pensionare, a unui stagiu de cotizare de minimum 12 luni, considerand ca, prin aceasta, persoana care dupa pensionare a realizat un stagiu de cotizare inferior perioadei de 12 luni este eliminata in mod arbitrar si abuziv de la dreptul la recalcularea pensiei.

S-a considerat ca aceasta prevedere legala este, in primul rand, discriminatorie, contrara principiului constitutional al egalitatii in drepturi, iar, in al doilea rand, incalca dreptul constitutional de proprietate asupra veniturilor dobandite licit, din moment ce persoana este obligata sa plateasca lunar contributii la asigurarile sociale, fara a beneficia de o contraprestatie.

De asemenea, in opinia instantei, sunt incalcate dreptul constitutional la pensie, obligatia statului de a lua masuri de protectie sociala, precum si caracterul de stat social al Romaniei.

Sfatul expertului Pentru o vedere de ansamblu asupra mecanismelor de interpretare folosite de Curtea Constitutionala (CC), trebuie sa avem in vedere textul de lege de la care s-a plecat, respectiv prevederile art. 95 alin. (1) din Legea nr. 19/2000, modificata si completata.

"Beneficiarii pensiei pentru limita de varsta pot solicita recalcularea pensiei dupa realizarea fiecarui stagiu de cotizare de minimum 12 luni".
Examinand exceptia de neconstitutionalitate, Curtea a retinut ca exercitarea drepturilor de asigurari sociale trebuie sa reflecte intreaga activitate desfasurata si intreaga perioada de cotizare, inclusiv perioadele necontributive asimilate stagiului de cotizare.

In virtutea acestui principiu, pentru fiecare an din stagiul de cotizare se stabileste un punctaj, iar pentru intreaga perioada a stagiului de cotizare se determina punctajul mediu, care constituie baza de calcul la stabilirea cuantumului pensiei.

Temeiul legal Iata si dispozitiile constitutionale invocate de instanta care sesizeaza CC, dispozitii care nu au fost luate in considerare in totalitate de CC, prin prisma faptului ca nu fac obiectul sesizarii:

- art. 16 alin. (1) din Constitutie - Cetatenii sunt egali in fata legii si a autoritatilor publice, fara privilegii si fara discriminari.

Sfatul expertului
Conditionarea dreptului la recalcularea pensiei de realizarea unui stagiu suplimentar de cotizare de minimum 12 luni este contrara principiului egalitatii in drepturi a cetatenilor si instituie o discriminare intre cetatenii care se afla, in realitate, in situatii identice.

Astfel, marimea stagiului suplimentar de cotizare nu este un criteriu obiectiv si nici rezonabil pentru a considera ca cetatenii se afla in situatii diferite, aspect care ar justifica tratamentul juridic diferentiat.

- art. 1 alin. (3) din Constitutie - Romania este stat de drept, democratic si social, in care demnitatea omului, drepturile si libertatile cetatenilor, libera dezvoltare a personalitatii umane, dreptatea si pluralismul politic reprezinta valori supreme (…) si sunt garantate.

CC a considerat ca acestui principiu constitutional nu i s-a adus atingere prin prevederile art. 95 alin. (1) din Legea nr. 19/2000, modificata si completata.

- art. 44 alin. (1), (2) si (8) art. 136 alin. (5) din Constitutie, referitoare la dreptul de proprietate - Dreptul de proprietate, precum si creantele asupra statului, sunt garantate. Continutul si limitele acestor drepturi sunt stabilite de lege. Proprietatea privata este garantata si ocrotita in mod egal de lege, indiferent de titular.

- art. 56 alin. (2) si (3) din Constitutie, referitoare la contributiile financiare - Sistemul legal de impuneri trebuie sa asigure asezarea justa a sarcinilor fiscale. Orice alte prestatii sunt interzise, in afara celor stabilite prin lege, in situatii exceptionale.

In ceea ce priveste dispozitiile constitutionale sus mentionate, CC apreciaza ca acestea nu sunt incalcate prin dispozitia art. 95 alin. (1) din Legea nr. 19/2000, modificata si completata.
In acest sens, asa cum s-a aratat in numeroase randuri in jurisprudenta CC, contributia la asigurarile sociale nu constituie un depozit, ci este datorata pe baza principiilor subsidiaritatii si solidaritatii sociale.

- art. 47 din Constitutie privind nivelul de trai – Statul este obligat sa ia masuri de dezvoltare economica si de protectie sociala, de natura sa le asigure cetatenilor un nivel de trai decent. Cetatenii au dreptul la pensie, la concediu de maternitate platit, la asistenta medicala in unitatile sanitare de stat, la ajutor de somaj si la alte forme de asigurari sociale publice sau private, prevazute de lege. Cetatenii au dreptul si la masuri de asistenta sociala, potrivit legii.

CC considera ca modul de calcul si de stabilire a pensiei, in conditiile art. 95 alin. (1) din Legea nr. 19/2000, nu aduce atingere dreptului fundamental la pensie, avand in vedere dispozitiile art. 47 alin. (2) din Constitutie, care prevad ca toate conditiile si criteriile de acordare a pensiei, modul de calcul al cuantumului acesteia, inclusiv recalcularea se stabilesc prin lege.

Concluziile Curtii Constitutionale
Persoana care, dupa pensionare, continua sa desfasoare o activitate aducatoare de venituri este obligata prin lege sa plateasca contributia la asigurarile sociale, in raport cu nivelul veniturilor realizate.
Valorificarea acestui stagiu suplimentar de cotizare se poate face prin recalcularea pensiei.
Punctajul anual pentru acest stagiu suplimentar de cotizare se poate calcula chiar daca nu reprezinta un an intreg. Adaugandu-se acest punctaj la cel luat in calcul initial, se modifica punctajul mediu si, in mod corespunzator, creste cuantumul pensiei.

Concluziile Expertului
Consideram ca expertii CNPAS ar trebui sa perfecteze o metoda de recalculare a pensiei in timp real, pe masura ce sunt transmise declaratiile nominale de catre angajatori, avand in vedere ca beneficiarii sunt deja persoane ajunse la varsta pensionarii, pentru care termenul de 12 luni poate reprezenta un interval de timp uneori prea lung.

NOUTATI din Legislatie muncii

Diurna LEGALA. Ce s-a modificat in 2024?


Atentie, au intrat in vigoare 3 acte normative noi! Modificarile sunt majore!

Descoperiti care sunt cele mai frecvente greseli care apar la acordarea diurnei!

Eplicatii detaliate din lucrarea: Totul despre Diurna. Legislatia actualizata la zi. Cazuri practice explicate.

Vedeti AICI Cazuri practice explicate >>


 

 

Atentie!

Descarcati raportul GRATUIT

"CCM, RI plus alte acte ce vizeaza legislatia muncii"
CCM, RI plus alte acte ce vizeaza legislatia muncii

Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentului UE 679/2016


 
Descarcati raportul GRATUIT
“CCM, RI plus alte acte ce vizeaza legislatia muncii”

exclusiv abonatilor la newsletterul gratuit E-News LegislatiaMuncii.


 
NOU in CODUL MUNCII
Descarcati raportul
GRATUIT
"CCM, RI plus alte acte ce vizeaza legislatia muncii"
Adauga mai jos adresa ta de email
si primesti Raportul Gratuit
Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentului UE 679/2016
[x]