Studiu de caz: Comisiile paritare in sistemul privat si conventia partilor

CCMUN pe anii 2007-2010comisie paritaracomisii paritare
Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

In ceea ce priveste comisia paritara, exista mai multe intrebari la care studiul de fata isi propune sa raspunda. Pentru o mai buna ilustrare a explicatiilor, se da ca exemplu o societate care desfasoara negocierea cu reprezentantii salariatilor in vederea incheierii unui nou contract colectiv la nivel de societate. La inregistrarea acestuia la ITM, pe langa adresa de inaintare, una din cerinte este ca societatea sa adauge in anexa comisia paritara. In consecinta, reprezentantii legali ai societatii ar trebui sa cunoasca in ce consta o comisie paritara, care ii sunt atributiile, precum si ce ar trebui sa cuprinda anexa ceruta de ITM.

Mai intai, trebuie retinut ca notiunea de comisie paritara este folosita de lege numai in ceea ce priveste dialogul social in sistemul public, si nu privat. Astfel, prin HG 833/2007 au fost aprobate normele de organizare si functionare a comisiilor paritare si incheierea acordurilor colective, act normativ ce vizeaza modul de constituire, componenta, atributiile si procedura de lucru ale comisiilor paritare, precum si normele referitoare la incheierea acordurilor colective in cadrul autoritatilor si institutiilor publice. Acest act normativ nu se aplica in sistemul privat, ci numai la nivelul autoritatilor si institutiilor publice.

Fara sa aiba vreo legatura cu aceste comisii paritare constituite la nivelul autoritatilor si institutiilor publice, la nivel conventional, Contractul colectiv de munca unic la nivel national pe anii 2007-2010 prevedea existenta unei astfel de comisii paritare, cunoscuta si sub denumirea de comisie de aplicare si monitorizare a Contractului colectiv de munca unic la nivel national, al carui Regulament de organizare si functionare facea obiectul Anexei nr. 1 din acest contract, ce prevedea componenta, atributiile si alte dispozitii pentru functionarea comisiei.

Comisia paritara in sistemul privat este, prin urmare, o creatie conventionala compusa din reprezentanti ai patronatelor/angajatorilor si ai organizatiilor sindicale, nefiind prevazuta existenta acestei comisii prin acte normative. Astfel, art. 7 alin. (1) din CCMUN pe anii 2007-2010 prevedea faptul ca, pentru rezolvarea problemelor ce apar in aplicarea prevederilor prezentului contract precum si pentru monitorizarea aplicarii lui, partile convin sa instituie o comisie de aplicare si monitorizare a Contractului colectiv de munca unic la nivel national.

Conform alin. (2) din acelasi articol, competenta, componenta, organizarea si functionarea comisiei prevazute la alin. (1) sunt stabilite prin regulamentul din anexa nr. 1 la prezentul contract.
Potrivit pct. 6 din Anexa nr. 1 la CCMUN pe anii 2007-2010, Comisia este imputernicita sa formuleze interpretari ale prevederilor contractului colectiv de munca, in functie de conditiile concrete si de posibilitatile unitatilor, la solicitarea uneia dintre parti, precum si sa analizeze modul in care se aplica si este respectat Contractul colectiv de munca unic la nivel national si sa adopte masuri corespunzatoare in acest sens.

Asadar, la nivel national, comisia paritara era compusa din cate un reprezentant al fiecarei confederatii sindicale semnatare si un reprezentant al fiecarei organizatii patronale semnatare a CCMUN si avea atributia de a interpreta prevederile contractelor colective de munca, in functie de conditiile concrete si de posibilitatile unitatilor, la solicitarea uneia dintre parti, de a analiza modul in care se aplica si este respectat Contractul colectiv de munca unic la nivel national si de a adopta masuri corespunzatoare in acest sens.
Astfel de comisii paritare erau prevazute de a fi constituite si la nivelul ramurilor de activitate sau grup de unitati. Un exemplu in acest sens este prevederea art. 9 din Contractul colectiv de munca - unic la nivelul grupului de operatori din serviciile publice de alimentare cu apa Si de canalizare pe anul 2011 inregistrat la Ministerul Muncii, Familiei si Protectiei Sociale sub nr. 626/14/07.01.2011, potrivit careia:
(1)Pentru solutionarea pe cale amiabila a litigiilor intervenite cu ocazia executarii, modificarii/completarii, suspendarii sau incetarii Contractului colectiv de munca, precum Si pentru monitorizarea modului de aplicare a prevederilor prezentului contract, partile convin sa instituie o Comisie paritara.
(2)Componenta, competenta, organizarea Si functionarea Comisiei paritare sunt stabilite prin regulamentul din Anexa nr. 3 la prezentul contract.
(3)Adoptarea unei hotarari de catre Comisia paritara in conditiile prevazute in regulamentul propriu impiedica sesizarea instantei, iar, daca sesizarea a avut loc deja, actiunea inceteaza.

Conform pct. 6 din Anexa 3 din acest CCM la nivelul grupului de operatori din serviciile publice de alimentare cu apa si de canalizare, Comisia este imputernicita sa formuleze interpretari ale prevederilor contractului colectiv de munca in functie de conditiile concrete si de posibilitatile unitatilor, la solicitarea uneia dintre parti, precum si sa analizeze modul in care se aplica si este respectat Contractul colectiv de munca unic la nivelul grupului de operatori din serviciile publice de alimentare cu apa Si de canalizare si sa adopte masuri corespunzatoare in acest sens.

Pct. 7 din aceeasi anexa prevede ca la cererea organizatiei patronale, a angajatilor sau a organizatiilor sindicale, Comisia poate verifica masura in care clauzele contractuale incheiate la nivelul unitatilor sunt in concordanta cu prevederile Contractului colectiv de munca unic la nivelul grupului de operatori din serviciile publice de alimentare cu apa si de canalizare. Sunt insa stabilite comisii paritare si la nivel de unitate, izvorul acestor comisii paritare fiind contractele colective de munca aplicabile de nivel superior. De exemplu, CCM la nivelul ramurii cercetare-proiectare nr. 614/13 din 4 ianuarie 2011 pe anii 2010-2015, inregistrat la Ministerul Muncii, Familiei Si Protectiei Sociale cu numarul 614/13/4.01.2011, cuprinde in Anexa Nr. 1 Regulamentul de organizare si functionare al Comisiei Paritare la nivel de Ramura, iar in Anexa Nr. 2 Regulamentul-cadru de organizare Si functionare al Comisiei Paritare la nivel de Unitate, pe care il redam in continuare ca exemplu de anexa la CCM:

ANEXA Nr. 2: REGULAMENT-CADRU de organizare si functionare al Comisiei Paritare la nivel de Unitate
Art. 1. Comisia Paritara la nivelul Unitatii va fi compusa din 5 reprezentanti ai sindicatului afiliat la FSLCPR si 5 reprezentanti ai patronului.
Art. 2. Membrii Comisiei Paritare vor fi desemnati in acest scop, in termen de 10 zile de la data intrarii in vigoare a Contractului Colectiv de Munca la nivel de Unitate, de catre sindicatul afiliat la FSLCPR Si respectiv de catre patron.
Art. 3. Comisia se va intruni la cererea patronului sau sindicatului, dupa ce au fost epuizate toate posibilitatile de conciliere intre factorii interesati (salariatii Si liderii sindicali, respectiv conducatorii ierarhici corespunzatori), in termen de maximum 5 (cinci) zile lucratoare de la formularea cererii si va adopta hotarari valabile cu participarea unui numar egal de membri de fiecare parte si care nu va fi mai mic de 4.
Art. 4. Hotararile se adopta cu cel mult un vot, respectiv, doua impotriva, in cazul a cate 4, respectiv 5 participanti de fiecare parte.
Art. 5. Comisia va fi prezidata, prin rotatie, de cate un reprezentant al fiecarei parti, ales in sedinta respectiva.
Art. 6. Problemele in litigiu, punctele de vedere exprimate si hotararea comisiei vor fi consemnate intr-un proces-verbal pe care il vor semna toti membrii prezenti ai comisiei.
Art. 7. Hotararea adoptata conform pct. 3 si redactata in cel putin 2 (doua) exemplare, cu valoare identica, are putere obligatorie pentru partile contractante.
Art. 8. Secretariatul comisiei va fi asigurat de patron.

In concluzie, un caz pertinent in ceea ce priveste componenta si atributiile unei comisii paritare constituite la nivel de unitate este dat de Contractul colectiv de munca 13 august 2009 al Cooperatiei de consum pe anii 2009-2012, inregistrat la Ministerul Muncii, Familiei si Egalitatii de Sanse sub nr. 506/7/13.08.2009, care prevede in art. 119 alin. (5) ca in situatia in care apar divergente in legatura cu executarea prevederilor contractelor colective de munca, unitatile si sindicatele vor incerca solutionarea acestora mai intai in comisiile paritare la nivel de unitate, iar pentru rezolvarea problemelor ramase in divergenta se vor adresa comisiei paritare la nivel de ramura.

NOUTATI din Legislatia muncii

NOU! S-a modificat legislatia privind acordarea diurnei in 2024!


Principala modificare a fost introdusa prin OG 16!

Este o modificare care creeaza neclaritati majore in situatii practice care privesc:
1) incadrarea deplasarii salariatului in delegare sau in deplasare la locul de munca
2) stabilirea plafonului neimpozabil in functie de incadrarea deplasarii pentru toti salariatii
3) stabilirea plafonului neimpozabil al indemnizatiilor cuvenite soferilor

Descoperiti alte noutati in Diurna legala in Romania si in strainatate.

...Vezi AICI detalii complete <<

de Legislatia Muncii


Citeste mai multe articole pe aceeasi tema:
CCMUN pe anii 2007-2010comisie paritaracomisii paritare

Data aparitiei: 05 August 2011
Cat de utila va este aceasta informatie?
Noteaza folosind stelele
Rating:

Studiu de caz: Comisiile paritare in sistemul privat si conventia partilor Nota: 5 din 5 - 1 vot.
Urmareste-ne pe Google News

Sfaturi de la Experti - Intrebari si Raspunsuri

 
Fisa postului pentru Inginer-sef piscicultura si vanatoareIntrebare: Caut Fisa post pentru Inginer sef piscicultura si vanatoare 131202 inginer-sef piscicultura si vanatoare
vezi AICI raspunsul specialistilor <<
 
Campul data la care produce efecte. Data inceperii activitatiiIntrebare: Va rog sa ma ajutati cu urmatoarea speta privind data de consemnare care se transmite in Revisal pentru noile contracte. Ca si exemplu, daca avem un angajat care incepe activitatea pe data de 19.04, iar contractul il semneaza pe data de 15.04 si tot pe 15.04 il declaram in Revisal, care este data de consemnare corecta care trebuie transmisa in Revisal, 15.04 cand a semnat si am declarat contractul in Revisal sau 19.04 cand angajatul isi incepe activitatea?
vezi AICI raspunsul specialistilor <<


Descarca GRATUIT
“Noutati despre Regulamentul Intern si CCM in 2024 - Legislatie si studii de caz”

exclusiv abonatilor la newsletterul gratuit E-News LegislatiaMuncii.
Rentrop ∧ Straton

 

 

eNews Resurse Umane

Noutati privind Regulamentul Intern. TOP 3 Modele de Regulament Intern
Descarcati GRATUIT raportul special

"Noutati privind Regulamentul Intern. TOP 3 Modele de Regulament Intern"
 

 


 
Atentie la TELEMUNCA!
Cazuri practice, solutii si exemple

Descarcati acum GRATUIT Raportul Special

"Noutati privind Regulamentul Intern. TOP 3 Modele de Regulament Intern"

Da, vreau sa primesc revista de Resurse Umane
[x]