Reglementarile privind starea de alerta, adoptate la jumatatea saptamanii, stabilesc obligatia angajatorilor de a asigura pentru salariati existenta unui interval de o ora la inceperea si la terminarea programului de munca astfel incat sa fie decalata sosirea si plecarea acestora de la serviciu.
Ce obligatii au angajatorii in starea de alerta?
In concret, pe durata starii de alerta, prin derogare de la prevederile art.118 alin.(1) din Legea nr.53/2003 - Codul Muncii, angajatorii din sistemul privat, autoritatile si institutiile publice centrale si locale, indiferent de modul de finantare si subordonare, precum si regiile autonome, societatile nationale, companiile nationale si societatile la care capitalul social este detinut integral sau majoritar de stat ori de o unitate administrativ-teritoriala, cu un numar mai mare de 50 de salariati, pot stabili programe individualizate de munca, fara acordul salariatului, astfel incât intre salariati sa se asigure existenta unui interval de o ora la inceperea si la terminarea programului de munca, intr-o perioada de 3 ore, informeaza Mediafax. Un exemplu in acest sens il reprezinta faptul ca angajatorul poate stabili trei ore diferite de incepere a programului (8:00, 9:00 si 10:00 pentru trei grupe distincte de salariati).
Ce obligatii au institutiile publice in starea de alerta?
De asemenea, conform documentului modificat si adoptat, pe durata starii de alerta, pentru angajatii din sistemul public, angajatorul poate stabili, cu acordul acestora, executarea unor lucrari sau sarcini de serviciu urgente, in legatura cu prevenirea si combaterea situatiei care a generat starea de alerta, indiferent de natura atributiilor de serviciu, cu asigurarea masurilor de protectie a angajatului.
Ce sanctiuni se aplica pentru nerespectarea regulilor din starea de alerta la locul de munca? Totodata, pe durata starii de alerta, pentru neindeplinirea grava a atributiilor de serviciu legate de instituirea si aplicarea masurilor prevazute de prezenta lege, persoanele din institutiile publice care au in atributii prevenirea contaminarii si combaterii efectelor COVID-19, pot fi suspendate din functie, potrivit normei proprii de organizare si functionare a institutiei sau autoritatii publice, dupa caz. Suspendarea inceteaza de drept la data incetarii starii de alerta.
In plus, se stabileste ca pe durata starii de alerta, prin ordin comun al ministrului sanatatii si ministrului afacerilor interne se poate institui obligativitatea purtarii mastii de protectiei in spatiile publice inclusiv dar fara a se limita la spatiile comerciale, mijloacele de transport in comun si la locul de munca.
Sfaturi de la Experti - Intrebari si Raspunsuri
Varsta de pensionare. Data incetare CIMIntrebare: Salariata nascuta in 23 iulie 1962, indeplineste conditiile de pensionare limita de varsta luna aceasta, octombrie 2024. Va rog, sa-mi spuneti, cu ce data trebuie sa incetez CIM, avand in vedere ca la femei varsta de pensionare este diferita?
vezi AICI raspunsul specialistilor <<
Concediu de odihna in functie de vechimeIntrebare: Ma puteti ajuta cu o nelamurire privind acordarea zilelor concediu pt angajati, in functie de vechimea in munca? Este aceasta o posibilitate sau o obligativitate pentru angajatori? Vechimea in munca Durata minima a concediului de odihna normal (in zile lucratoare) pana la 5 ani 21 zile de la 5 la 10 ani 22 zile de la 10 la 15 ani 23 zile de la 15 la 20 ani 24 zile peste 20 ani 25 zile
vezi AICI raspunsul specialistilor <<