6. Plata contributiilor la fondul national unic de asigurari sociale de sanatate

13 Aprilie 2006
13 Aprilie 2006
Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

Termen de plata

1. Contributia la asigurarile sociale de sanatate

    Pentru veniturile din salarii si asimilate salariilor care se supun impozitului pe venit, obligatia virarii contributiei la Fondul national unic de asigurari sociale de sanatate revine angajatorilor pana la data de 25 a lunii urmatoare celei pentru care se face plata drepturilor salariale.

IMPORTANT!

Termenele de plata a contributiilor la Fondul national unic de asigurari sociale de sanatate sunt stabilite, in cazul angajatorilor, pana la data de 25 a lunii urmatoare celei pentru care se datoreaza plata drepturilor salariale lunare.

     In cazul platilor in numerar efectuate de persoanele fizice, obligatia la Fondul national unic de asigurari sociale de sanatate se considera platita la data inscrisa in documentul de plata eliberat de organele sau persoanele abilitate ale caselor de asigurari.

    Contributia la asigurarile sociale de sanatate se plateste de asigurati potrivit urmatoarelor termene de plata:

• pentru asiguratii care realizeaza venituri din agricultura si silvicultura, stabilite potrivit normelor de venit, plata se va face trimestrial (in cota de 6,5% asupra acestor venituri, stabilite pe baza normelor de venit, aprobate de directiile generale ale finantelor publice teritoriale ale Ministerului Finantelor Publice);

• pentru persoanele care realizeaza venituri din cedarea folosintei bunurilor, contributia se achita anual, pana la data de 25 ianuarie a anului urmator celui pentru care se face plata;

• pentru persoanele care obtin venituri din dividende, contributia se vireaza pana la data de 25 a lunii urmatoare celei in care s-a facut plata dividendelor;

• pentru persoanele care realizeaza venituri impozabile realizate din dobanzi si din transferul titlurilor de valoare, contributia in cota de 6,5% se vireaza anual, pana la data de 25 a lunii ianuarie a anului urmator celui in care se face calculul dobanzii;

• pentru persoanele care realizeaza, venituri considerate aalte venituriŇ, contributia se vireaza anual, pana la data de 25 a lunii ianuarie a anului urmator celui in care se face plata acestor venituri.

    Acest termen de plata se refera la venituri din jocuri de noroc, sub forma de castiguri din transferul dreptului de proprietate asupra valorilor mobiliare si partilor sociale, din vanzarea bunurilor in regim de consignatie, din activitati desfasurate in baza contractelor de agent, comision sau mandat comercial, din activitati desfasurate in baza contractelor/conventiilor civile incheiate potrivit Codului civil, din activitatea de expertiza contabila si tehnica, judiciara si extrajudiciara, dintr-o asociere cu o persoana juridica contribuabil, potrivit titlului II din Legea
nr. 571/2003, cu modificarile si completarile ulterioare, care nu genereaza o persoana juridica, din drepturi de proprietate intelectuala

2. Contributia pentru concedii si indemnizatii

Termenele de plata a contributiilor pentru concedii si indemnizatii sunt:

• pana la data de 25 a lunii urmatoare celei pentru care se datoreaza plata, in cazul angajatorilor;

IMPORTANT!

Pentru neachitarea la termenul de scadenta de catre angajatorii, asimilatii acestora si asiguratii care au obligatia platii contributiei pentru concedii si indemnizatii, acestia datoreaza dupa acest termen majorari de intarziere, potrivit prevederilor art. 116 din Ordonanta de urgenta a Guvernului
nr. 92/2003 privind Codul de procedura fiscala.

- pana la data de 25 a lunii urmatoare celei pentru care se datoreaza plata, in cazul asociatilor, comanditarilor sau actionarilor, administratorilor sau managerilor care au incheiat contract de management sau de administrare
(art. 1 alin. (2) lit. a) si b) din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 158/200);

- pana la data de 15 a ultimei luni din fiecare trimestru, pentru persoanele autorizate sa desfasoare activitati independente, individual sau in asociere (art. 1 alin. (2) lit. c) si d) din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 158/2005).

     Diferentele ramase de achitat, calculate in raport cu decizia de impunere anuala, se platesc in termen de cel mult 60 de zile de la data comunicarii deciziei de impunere, perioada pentru care nu se calculeaza si nu se datoreaza majorari de intarziere.

     La expirarea termenului de 60 de zile, pentru sumele datorate si ramase neachitate se vor percepe majorari de intarziere conform procedurii instituite prin Ordonanta Guvernului nr. 92/2003 privind Codul de procedura fiscala, republicata, cu modificarile si completarile ulterioare.

     In situatia in care contributia calculata la venitul estimat este mai mare decat cea calculata in raport cu decizia de impunere anuala, casele de asigurari de sanatate vor proceda conform prevederilor legale in materie de colectare a creantelor fiscale.

Plata sumelor reprezentand contributia pentru concedii si indemnizatii se poate face:

• prin virament;
• direct la casieriile caselor de asigurari de sanatate.

Declaratii

1. Contributia la asigurarile sociale de sanatate

     Angajatorii, care au obligatia de plata a contributiei la asigurarile sociale de sanatate catre Fondul national unic de asigurari sociale de sanatate, declara aceste obligatii la organele fiscale teritoriale la care sunt luate in evidenta ca platitori de impozite si taxe.

     Listele nominale cu salariatii se depun la casele de asigurari de sanatate la care acestia au optat sau unde figureaza inscrise punctele de lucru stabile, filialele sau sucursalele persoanelor juridice.

     Listele privind evidenta nominala a asiguratilor si a obligatiilor de plata catre Fondul national unic de asigurari sociale de sanatate se depun pe suport electronic si pe suport hartie (listate la imprimanta, semnate si stampilate), insotite de dovada platii contributiilor.

      Listele in format electronic se transmit pe suport tip discheta 3,5'' Microsoft DOS sau CD-ROM, in dublu exemplar. Suportul electronic va contine 3 fisiere tip DBF (inregistrari de lungime fixa) pentru fiecare tip de declaratie, care vor avea in mod obligatoriu urmatoarele denumiri:
• anexa nr. 3 a);
• anexa nr. 3 b);
• anexa nr. 3 c).

Anexa nr. 3 a) contine datele aferente asiguratilor.
anexa nr. 3c) contine datele aferente angajatorului.

Facem urmatoarele precizari referitoare la raportarea concediilor:

• in cazul concediului de odihna, nu se raporteaza intrarea si/sau iesirea in/din concediul de odihna;
• in cazul concediului medical, nu se raporteaza intrarea si/sau iesirea in/sau din concediu medical;
• in cazul concediului pentru cresterea copilului pana la doi ani, in momentul intrarii salariatului din concediul de crestere a copilului se raporteaza ca lichidat din societate;
• in cazul concediului pentru cresterea copilului pana la doi ani, in momentul intoarcerii salariatului din concediul de crestere a copilului se raporteaza ca intrat in societate;
• in cazul concediului de maternitate, nu se raporteaza intrarea si/iesirea in/din concediu de maternitate, insa obligatiile pentru zilele de concediu de maternitate sunt raportate cu 0;
• pentru concediul fara plata, nu se raporteaza intrarea si/iesirea in/din concediul fara plata, insa obligatiile pentru zilele de concediu fara plata sunt raportate cu 0.

Anexa nr. 4 contine Lista nominala cuprinzand personalul care intra in activitate, respectiv care iese din activitate.

    Persoanele fizice asigurate pe baza de declaratie de asigurare de sanatate declara obligatiile catre Fondul national unic de asigurari sociale de sanatate.
    Declaratiile privind obligatiile la Fondul national unic de asigurari sociale de sanatate se depun la casele de asigurari de sanatate pentru care acestia au optat.

2. Contributia pentru concedii si indemnizatii

A. Declaratia privind obligatiile de plata catre bugetul Fondului national unic de asigurari sociale de sanatate privind contributia pentru concedii si indemnizatii

Angajatorii au obligatia depunerii urmatoarelor declaratii:

• declaratia privind evidenta obligatiilor de plata catre bugetul Fondului national unic de asigurari sociale de sanatate pentru concedii si indemnizatii;

IMPORTANT!

Angajatorii au obligatia depunerii lunare pana la data de 25 a lunii urmatoare celei pentru care se datoreaza contributia pentru concedii si indemnizatii.

     Evidenta obligatiilor de plata catre bugetul Fondului national unic de asigurari sociale de sanatate se realizeaza pe baza Declaratiei privind evidenta obligatiilor de plata catre bugetul Fondului national unic de asigurari sociale de sanatate pentru concedii si indemnizatii (anexa nr. 1 la Normele de aplicare a Ordonantei de urgenta a Guvernului nr. 158/2005).

      Daca aveti sucursale si/sau puncte de lucru, veti depune declaratia privind obligatiile de plata, cumulat, atat pentru activitatea proprie, cat si pentru activitatea sucursalelor si/sau a punctelor de lucru.

Exemplu

S.C. AB S.R.L., cu sediul in Bucuresti, are 4 salariati angajati cu contract individual de munca. |n continuare va prezentam statul de salarii pe luna ianuarie 2006 si modul de completare a anexei nr. 1 la Normele de aplicare a Ordonantei de urgenta a Guvernului nr. 158/2005, respectiv Declaratia privind evidenta obligatiilor de plata catre bugetul fondului national unic de asigurari sociale de sanatate pentru concedii si indemnizatii pentru luna 01 anul 2006.
Avand in vedere dispozitiile in vigoare, obligatia depunerii acestei declaratii era data de 25 februarie 2006. Cu toate acestea, CASMB a prelungit termenul de depunere a declaratiilor pentru luna ianuarie 2006.
Semnificatia acestei masuri administrative reflecta constatarea de catre casa de sanatate a unor impedimente de natura obiectiva care au condus la imposibilitatea indeplinirii obligatiilor declarative de catre contribuabili inlaturandu-se astfel raspunderea contraventionala pentru neindeplinirea acestora.
Pentru a indeplini aceasta obligatie, angajatorul a descarcat de pe site-ul casei de sanatate programul de "Raportare FNUASS angajatori", introducand informatiile solicitate de program urmand instructiunile manualului de utilizare.

Nr. Crt.

Numele si prenumele

Salariu de baza

Alte drepturi salariale

Venit brut realizat

CAS 
angajati
(9.5 %) 

Contrib. pentru somaj (1%)

CASS (6.5%)

Venit net

0

1

2

3

4

5

6

7

8

1

ANDREESCU MARIA

550

 

550

52

6

36

456.00

2
CODREANU
NICOLETA
700
 
700
67
7
46
580.00
3
DUMITRESCU
LUCIA

330

100

430

41

3

28

358.00

4

MIRESCU
LUCA

450

 

450

43

5

29

373.00

TOTAL

2.030

100

2.130

203

21

139

1.767.00

 

Nr. de pers. in intrtinere
de baza
Venit baza de calcul Impozit calculat si retinuti Salariul net

Alte retineri

Total de plata Semnatura

9

10

12

13

14

16

17

18

0

250,00

206,00

33

423,00

0,00

423,00

Andreescu

1

350,00

230,00

37

543,00

0,00

543,00

Codreanu

1

350,00

8,00

1

357,00

0,00

357,00

Dumitrescu

0

250,00

123,00

20

353,00

0,00

353,00

Mirescu

1.200,00

567,00

91

1.676,00

0,00

1.676,00

Angajatorul are obligatia calculului, retinerii si virarii urmatoarelor obligatii aferente salariilor platite in luna ianuarie 2006:

 

CAS angajator 22% 469
CAS angajat 9,5% 202
Accidente munca 1,007% 21
CASS angajator 7% 149
CASS angajat 6,5% 139
Somaj angajator 3% 64
Somaj angajat 1% 21
Impozit pe salarii 16,00% 91
Comision ITM 0,75% 16
CCIAS 0,75% 16

• declaratia privind evidenta nominala a asiguratilor care au beneficiat de concedii si indemnizatii reglementate de Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 158/2005 privind concediile si indemnizatiile de asigurari sociale de sanatate

Aceasta declaratie si exemplarul 2 al certificatelor de concedii medicale vor insoti declaratia privind obligatiile de plata (anexa nr. 2 la Normele de aplicare a Ordonantei de urgenta a Guvernului nr. 158/2005).

Exemplu

Daca presupunem ca unul din salariatii S.C. AB S.R.L. a beneficiat de concediu pentru incapacitate temporara de munca de cinci zile in perioada 16-20 ianuarie 2006, Declaratia privind evidenta nominala a asiguratilor care au beneficiat de concedii si indemnizatii reglementate de Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 158/2005 se va completa dupa modelul de mai jos.

Potrivit prevederilor in vigoare, indemnizatia pentru incapacitate temporara de munca se suporta de catre angajator, din prima zi pana in a 7-a zi de incapacitate temporara de munca. Implicit si declaratia anterioara privind evidenta obligatiilor de plata catre bugetul fondului national unic de asigurari sociale de sanatate pentru concedii si indemnizatii pentru luna 01 anul 2006 va include modificarile corelate cu aceasta situatie.

In acest context, sectiunile E. Total fond salarii brute realizate, F. Total contributii datorate pentru concedii si indemnizatii, G1. Indemnizatii pentru incapacitate temporara de munca se vor modifica incluzand noile valori rezultate din statul de salarii, respectiv din calculul indemnizatiei pentru incapacitate temporara de munca.

    Declaratiile se depun pe suport hartie (dublu exemplar, din care unul va fi returnat angajatorului cu stampila de confirmare), cu semnaturile persoanelor autorizate si cu stampila angajatorului, si in format electronic, la casa de asigurari de sanatate pe raza careia se afla sediul social sau domiciliul angajatorului.

    In urma verificarii si validarii informatiilor declarate si a constatarii neconcordantelor care implica rectificarea datelor si/sau a sumelor cuprinse in declaratiile initiale, casele de asigurari de sanatate vor transmite o notificare.

    Transmiterea la casele de asigurari de sanatate a declaratiilor rectificative se va face in termen de maximum 5 zile lucratoare de la data confirmarii de primire a notificarii. Declaratiile rectificative pot fi depuse si din initiativa angajatorilor, pentru situatiile care implica rectificarea datelor si/sau a sumelor cuprinse in declaratiile initiale.

B. Declaratia de asigurare pentru concedii si indemnizatii

     Declaratia de asigurare pentru concedii si indemnizatii se depune de catre asociati, comanditari sau actionari, administratori sau manageri care au incheiat contract de administrare ori de management, persoane fizice autorizate sa desfasoare activitati independente, in mod individual sau in asociere, la casa de asigurari de sanatate la care acestia sunt luati in evidenta ca platitori de contributie de asigurari sociale de sanatate.

     Declaratia de asigurare pentru concedii si indemnizatii se intocmeste in forma scrisa, conform modelului prezentat in (anexa nr. 4 la Normele de aplicare a Ordonantei de urgenta a Guvernului nr. 158/2005) si se depune personal sau de catre persoana imputernicita de titularul declaratiei.

      Persoanele asigurate au obligatia sa comunice modificarea oricaror elemente care au stat la baza declaratiei de asigurare pentru concedii si indemnizatii prin depunerea formularului de Comunicare de modificare a acesteia, in termen de maximum 30 de zile de la aparitia modificarii respective (anexa nr. 5 la Normele de aplicare a Ordonantei de urgenta a Guvernului nr. 158/2005).

       Persoanele fizice asigurate pe baza de declaratie de asigurare pot solicita retragerea declaratiei de asigurare pentru concedii si indemnizatii. |n acest sens, vor depune la casele de asigurari de sanatate formularul-tip al solicitarii de retragere a declaratiei de asigurare pentru concedii si indemnizatii (anexa nr. 6 la Normele de aplicare a Ordonantei de urgenta a Guvernului nr. 158/2005). 
       Nedepunerea formularului-tip de retragere a declaratiei de asigurare pentru concedii si indemnizatii nu exonereaza asiguratul de obligatiile asumate prin declaratia de asigurare pentru concedii si indemnizatii.

NOUTATI din Legislatia muncii

Cum sa te distingi pe piata muncii?


Incepe acum transformarea companiei tale!
Acceseaza ghidul Brandul de angajator in era digitala

Afli din ghid:
• Strategii de construire a brandului de angajator
• Tehnici de comunicare interna si externa
• Rolul inteligentei artificiale in HR
• Studii de caz si exemple practice

...Vezi AICI detalii complete <<


 

 

Atentie!

Descarcati raportul GRATUIT

"Noutati 2024: CCM, RI plus alte acte ce vizeaza legislatia muncii"
Noutati 2024: CCM, RI plus alte acte ce vizeaza legislatia muncii

Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentului UE 679/2016


 
Descarcati raportul GRATUIT
“Noutati 2024: CCM, RI plus alte acte ce vizeaza legislatia muncii”

exclusiv abonatilor la newsletterul gratuit E-News LegislatiaMuncii.


 
NOU in CODUL MUNCII
Descarcati raportul
GRATUIT
"Noutati 2024: CCM, RI plus alte acte ce vizeaza legislatia muncii"
Adauga mai jos adresa ta de email
si primesti Raportul Gratuit
Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentului UE 679/2016
[x]