Concentrati-va asupra acelor trasaturi care sunt cu adevarat esentiale pentru indeplinirea sarcinilor postului, iar pentru celelalte acceptati un oarecare nivel de toleranta.
In general, pentru fiecare post, aveti nevoie de angajati calificati, cu experienta, motivati, cu aptitudini si calitati adecvate si care sa se poata adapta echipei si organizatiei in care lucreaza. De aceea, criteriile de alegere a candidatului potrivit unui post pot fi grupate in urmatoarele patru categorii:
1. Experienta si cunostinte
Lipsa cunostintelor si a experientei profesionale va impune cheltuieli suplimentare legate de instruirea angajatilor si o perioada de timp necesara formarii noilor deprinderi.
Daca postul vacant se refera la o pozitie de conducere, trebuie avute in vedere “istoria” (ruta) profesionala a candidatului (cresterea responsabilitatilor si a salariilor pe posturile ocupate anterior), disponibilitatea si abilitatile manageriale ale acestuia, nivelul minim de experienta si cunostinte profesionale (atestate prin diplome sau certificate) cerut de conditiile postului.
2. Aptitudini si calitati
Fiecare situatie de munca presupune anumite cerinte ce trebuie satisfacute: munca in conditii de stres, in ritm accelerat, un program de lucru inegal, cu perioade de varf si/sau cu perioade de stagnare, contacte cu publicul, comunicare cu colegii, supraveghere atenta, restrictii de protectie a muncii. Alte elemente demne de luat in seama sunt: infatisarea fizica, manierele, tinuta, cultura generala, capacitatea de decizie, dexteritatea, cunoasterea unor limbi straine.
3. Motivare
Este bine sa existe o concordanta intre asteptarile candidatului si interesul sau fata de post, pe de o parte, si conditiile postului, pe de alta parte. Daca sansele unei promovari si dezvoltari profesionale sunt minime, iar conditiile de munca sunt dificile, este mai intelept sa angajati o persoana cu aspiratii nu foarte inalte si potential mai redus. Aceasta deoarece, in conditiile amintite, exista sanse minime sa puteti atrage si mai ales mentine in firma un performer.
Pentru unele posturi, lipsa oportunitatilor de promovare sau monotonia muncii fac din salariu singura modalitate de motivare a angajatilor; alte posturi ofera insa ocazia manifestarii creativitatii si a dezvoltarii profesionale. Luati in considerare principalii factori care determina motivarea angajatilor: interesul fata de profesie, adecvarea nevoilor candidatului la valorile firmei, recompensele oferite.
Consilier Ghid complet de Salarizare ReviSal si Contributii sociale
Orele suplimentare si munca in zi de repaus
Ghidul angajatului Codul muncii in interesul tau
4. Capacitate de adaptare
Capacitatea de adaptare si integrare a angajatului depinde de:
• abilitatile de comunicare - posturile care implica multe contacte sociale au nevoie de persoane agreabile, fiind nepotrivite pentru angajati morocanosi sau ostili;
• rezistenta la stres si comportamentul in situatii dificile;
• capacitatea de a-i influenta pe ceilalti (abilitati manageriale);
• atitudinea pozitiva fata de munca in echipa;
• adaptarea la conditiile si programul de lucru.
Pentru fiecare post selectati, din cadrul fiecarei categorii, criteriile cele mai relevante. Impartiti aceste cerinte in “esentiale” si “de dorit” si precizati minimul cerut pentru fiecare dintre ele. Asigurati-va ca persoanele selectate satisfac macar in proportie de 75% calitatile “de dorit” si in cea mai mare parte pe cele “esentiale”.