Editorial, 15.08.2008 - Gabriela Chirazof
Alaturi de izvoarele interne de drept al muncii, dintre care amintesc Constitutia, Codul muncii, alte legi, actele adoptate de Guvern, respectiv hotarari, ordonante, si cele emise de ministri si celelalte organe centrale ale statului, contractele colective de munca, regulamentele interne, regulamente de organizare si functionare, un loc semnificativ il ocupa izvoarele internationale.
Astfel, Conventiile Organizatiei Internationale a Muncii ratificate de Romania constituie izvoare de drept al muncii.
O noutate care nu poate fi omisa din peisajul legislativ romanesc, publicata in Monitorul Oficial, Partea I nr. 576 din 30/07/2008, o constituie Legea nr. 140/2008 pentru ratificarea Conventiei Organizatiei Internationale a Muncii nr. 150/1978 privind administratia muncii: rol, functii si organizare, adoptata la Geneva la 7 iunie 1978, in cadrul celei de-a 64-a sesiuni a Conferintei generale a acesteia.
Ratificand aceasta conventie internationala, Romania s-a angajat sa asigure, bineinteles, in mod adecvat conditiilor nationale, organizarea si functionarea eficienta pe teritoriul sau a unui sistem de administratie a muncii, ale carui functii si responsabilitati sunt coordonate corespunzator.
Sistemul de administratie a muncii include toate organismele administratiei publice responsabile si/sau angajate in administrarea muncii - fie ca sunt departamente ministeriale sau agentii publice, inclusiv agentiile parastatale si regionale sau locale, organismele sau orice alta forma descentralizata de administratie -, precum si orice cadru institutional pentru coordonarea activitatilor acestor organisme si pentru asigurarea consultarii si participarii angajatorilor, lucratorilor si organizatiilor acestora.
Legis Plus Legislatia Muncii
Portal Codul Muncii
Hartuirea si discriminarea la locul de munca Legislatie explicata si studii de caz
Un alt aspect semnificativ statuat in aceasta conventie este ca statul care ratifica conventia in discutie are posibilitate, in conformitate cu reglementarile si practica nationala, sa delege ori sa incredinteze anumite activitati de administratie a muncii unor organizatii neguvernamentale, in special unor organizatii ale angajatorilor si lucratorilor sau, acolo unde este cazul, unor reprezentanti ai angajatorilor si lucratorilor.
De asemenea, orice stat membru care ratifica aceasta conventie trebuie sa asigure mecanismele corespunzatoare conditiilor nationale in vederea asigurarii, in cadrul sistemului de administratie a muncii, a consultarilor, cooperarii si negocierilor dintre autoritatile publice si organizatiile angajatorilor si lucratorilor cele mai reprezentative sau, acolo unde este cazul, reprezentantii angajatorilor si lucratorilor. in masura compatibilitatii cu legislatia, reglementarile si practicile nationale, aceste mecanisme se vor realiza la nivel national, regional si local, precum si la nivelul diferitelor sectoare de activitate economica.
___________________________________________________________________
Aveti acces rapid la informatii complete si profesionale despre legislatia muncii!
Cele 800 de pagini si 50 de capitole ale Consilierului – Codul muncii acopera toate aspectele relatiei angajat – angajator, pana in cele mai mici amanunte. Iar pentru cazurile atipice apelati gratuit la serviciul de consultanta de specialitate al Consilierului.
___________________________________________________________________