Directiva 79/7/CEE, privind implementarea progresiva a principiului egalitatii de tratament intre barbati si femei in domeniul securitatii sociale, a reprezentat extinderea principiului egalitatii de tratament in domeniul securitatii sociale. Ea li se aplica lucratorilor – categorie inteleasa in sens larg, care cuprinde salariatii si independentii, bolnavii si accidentatii, somerii involuntari aflati in cautarea unui loc de munca, pensionarii si invalizii.
Principiul egalitatii de tratament se aplica, conform Directivei 79/7 (art.3(1)):
a) regimurilor legale de protectie sociala in caz de boala, invaliditate, batranete, accidente de munca sau boli profesionale si somaj;
b) ajutoarelor sociale menite sa le suplimenteze pe primele.
Exceptii:
In schimb, sunt excluse prestatiile familiale si cele in beneficiul supravietuitorilor.
Principiul nediscriminarii:
Articolul 4(1) al directivei stabileste principiul nediscriminarii, atat in materie de cotizare, cat si in ceea ce priveste prestatiile, dispunand ca nu va fi admisa discriminarea, de orice fel ar fi ea, pe temeiul sexului, atat direct cat si indirect, prin referire la statutul marital sau familial, in special in ceea ce priveste:
• domeniul sistemelor de securitate sociala si conditiile de acces la acestea;
Ghid practic de Securitate si Sanatate in Munca
Consilier Ghid complet de Salarizare ReviSal si Contributii sociale
Orele suplimentare si munca in zi de repaus
• obligatia de a contribui si calculul contributiilor;
• calculul beneficiilor, inclusiv al sporurilor datorate pentru sot(ie) si membrii de familie;
• conditiile care guverneaza neacordarea beneficiilor.
Cazul Ruzius-Wilbrink:
Referitor la art. 4(1), ni se pare ilustrativ cazul Ruzius-Wilbrink (Nr.102/88), prin care Curtea de Justitie a decis ca principiul tratamentului egal in domeniul securitatii sociale poate fi aplicat si lucratorilor cu timp partial.
De asemenea, Directiva 79/7/CEE recunoaste oricarei persoane care se considera a fi victima unei discriminari dreptul de actiune in fata tribunalelor.
Exceptii:
Totusi, se acorda statelor membre, in articolul 7, dreptul de a exclude unele domenii din campul de aplicare a directivei. Acestea sunt:
- determinarea varstei pensionabile pentru batranete, ca si a pensiei si a beneficiilor rezultand din acestea;
- beneficii acordate persoanelor care au crescut copii;
- drepturi acordate sotiilor;
- sporuri acordate sotului dependent legate de invaliditate pe termen lung, batranete, accidente de munca sau boli profesionale.
Ulterior, Directiva 86/378/CEE, privind aplicarea principiului egalitatii de tratament intre barbati si femei in regimurile profesionale de securitate sociala, care este complementara Directivei 79/7, a introdus principiul egalitatii de tratament in domeniul sistemului de pensii profesionale, existent pe langa cel legal.
Cu cateva exceptii, Directiva 86/378/CEE este elaborata in termeni aproape identici cu cei folositi in Directiva 79/7/CEE.
Ea se aplica sistemelor profesionale "care nu sunt guvernate de Directiva 79/7CEE, scopul sau fiind sa le ofere lucratorilor beneficii suplimentare celor oferite de sistemele legale de securitate sociala sau sa le inlocuiasca" (art. 2).
Ea se aplica acelorasi categorii de persoane (art. 3), cu privire la aceleasi riscuri (art. 4).
Directiva 86/378 nu prevede, totusi, excluderea prestatiilor familiale si a celor in beneficiul supravietuitorilor.
Articolul 6 contine o serie de exemple de prevederi contrare principiului egalitatii de tratament. Se aminteste, astfel, fixarea varstelor diferite de pensionare pentru barbati si femei (art. 6(f)) sau stabilirea de standarde diferite ori de standarde aplicabile numai unui sex anume (art. 6 (j)).
Articolul 6 (h) interzice stabilirea unor niveluri diferite ale prestatiilor, exceptie facandu-se in masura in care este necesar a se lua in considerare factorii de calcul ai asigurarii, care difera in functie de sex. In mod similar, desi sunt interzise niveluri diferite de contributie a angajatilor, acestea pot fi stabilite luand in considerare diversitatea factorilor de calcul al asigurarii.
Intocmai ca si articolul 7 al Directivei 79/7/CEE, articolul 9 permite statelor membre sa deroge de la principiul egalitatii de tratament in domeniul determinarii varstei pensionabile, pentru acordarea pensiei de batranete si a altor prestatii legate de aceasta.
Modificare legislativa:
Prin Directiva 96/97/CE, din 20 decembrie 1996, Directiva 86/378/CEE a fost modificata, avandu-se in vedere jurisprudenta Curtii de Justitie a Uniunii Europene.
Directiva modifica o serie de articole ale Directivei 86/378/CEE, invocand o serie de decizii ale Curtii de Justitie, prin care se statua ca discriminarile intre barbati si femei in regimurile de securitate sociala sunt interzise intr-o maniera generala, si nu numai atunci cand este vorba despre fixarea varstei de pensionare sau atunci cand o pensie profesionala este acordata cu titlu de compensatie cu ocazia unei concedieri pentru cauze economice.
Transpunerea in dreptul intern:
Pentru a raspunde atentionarilor formulate de Comisia Europeana, prin care se atragea atentia ca legislatia romana privind pensiile de serviciu incalca principiile Directivei 86/378/CEE, precum si criteriile stabilite de Curtea Europeana de Justitie, a fost adoptata recent Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 67/27 iunie 2007, privind aplicarea principiului egalitatii de tratament intre barbati si femei in cadrul schemelor profesionale de securitate sociala, care transpune in dreptul intern directiva comunitara.
Ea prevede necesitatea modificarii pana la data de 30 septembrie 2007 a unor acte normative specifice, astfel incat sa se asigure aplicarea efectiva a principiului egalitatii de tratament, cel mai tarziu la data de 31 decembrie 2008. Printre legile avute in vedere sunt Legea nr. 80/1995 privind statutul cadrelor militare, Legea nr. 179/2004 privind pensiile de stat si alte drepturi de asigurari sociale ale politistilor, Legea nr. 303/2004 privind statutul judecatorilor si procurorilor s.a.