Pagube materiale cauzate de angajati la locul de munca. Cum pot proceda angajatorii, in cazul in care salariatii nu mai lucreaza pentru ei

pagube materiale angajatiraspundere patrimoniala angajatirecuperare pagube angajati
Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X
Reamintim angajatorilor ca, potrivit legislatiei in vigoare, salariatii raspund pentru pagubele materiale produse companiei din vina si in legatura cu munca lor.

 
 
Asadar, potrivit art. 254 din Codul muncii, acestia trebuie sa plateasca pentru faptele lor. In acest sens, angajatorul poate solicita salariatului, printr-o nota de constatare si evaluare a pagubei, recuperarea contravalorii acesteia, prin acordul partilor, intr-un termen care nu va putea fi mai mic de 30 de zile de la data comunicarii.

 
 
De asemenea, trebuie avut in vedere ca acea contravaloare a pagubei recuperate prin acordul partilor,nu poate fi mai mare decat echivalentul a 5 salarii minime brute pe economie.


 
 
In acest caz, vom analiza un caz concret cu care se confrunta unul dintre cititorii site-ului PortalCodulMuncii: "Unui salariat i-a expirat contractul pe perioada determinata in luna octombrie. Salariatul nu a mai asteptat parcurgerea procedurii de inchidere contract, a plecat in strainatate in ultima zi de lucru. Salariatul avand functie tehnica a utilizat si a plecat cu anumite echipamente apartinand companiei. Drepturile salariale pe care firma trebuie sa i le plateasca sunt usor mai mici decat valoarea echipamentelor nerecuperate. Ce anume putem face in situatia data? Putem compensa intr-un fel valoarea echipamentelor cu drepturile salariale? Sau pur si simplu va trebui sa suportam aceasta paguba?"
 


 
In vederea recuperarii pe cale amiabila a contravalorii prejudiciilor materiale cauzate de salariati din vina si in legatura cu munca acestora, trebuie intocmita, in primul rand, o nota de constatare si evaluare a pagubei.


 
 
Este demn de mentionat ca  potrivit art. 169 alin. (2) Codul muncii,  retinerile cu titlu de daune cauzate angajatorului nu pot fi efectuate decat in situatia in care datoria salariatului a fost constatata printr-o hotarare judecatoreasca definitiva si irevocabila. Astfel,  in lipsa intelegerii partilor, angajatorul nu poate efectua retineri din salariul angajatului in cauza. 

 
 
Data fiind situatia de mai sus, angajatorul nu poate, in lipsa acordului salariatului, sa recupereze eventuala paguba cauzata de salariat prin retinerea drepturilor salariale la care acesta este indreptatit, iar dispozitiile art. 38 Codul muncii nu permit salariatilor sa renunte la drepturile recunoscute de lege in favoarea lor.


 
 
Mai multe detalii poti citi pe PortalCodulMuncii
 


 

NOUTATI din Legislatie muncii

[Raluca Dimitriu] Webinar Probleme la incetarea CIM + modificari legislative


Legea nr. 360/2023 a adus noutati privind continuarea activitatii salariatilor pana la implinirea varstei de 70 de ani, iar Legea nr. 283/2022 a modificat substantial Codul muncii, introducand notiuni ca:

• zile libere platite pentru evenimente familiale deosebite;
• concediu de ingrijitor;
• absente de la locul de munca pentru situatii neprevazute.

Cum afecteaza aceste modificari legislative incetarea CIM?

Aflati raspunsul in cadrul Webinarului “Noi probleme practice privind incetarea CIM”.

...Vezi AICI detaliile complete <<

de Mara Dobrin


Citeste mai multe articole pe aceeasi tema:
pagube materiale angajatiraspundere patrimoniala angajatirecuperare pagube angajati

Data aparitiei: 04 Noiembrie 2016
Cat de utila va este aceasta informatie?
Noteaza folosind stelele
Rating:

Pagube materiale cauzate de angajati la locul de munca. Cum pot proceda angajatorii, in cazul in care salariatii nu mai lucreaza pentru ei Nota: 5 din 5 - 1 vot.
Urmareste-ne pe Google News

Sfaturi de la Experti - Intrebari si Raspunsuri

 
Acordarea deducerilor personaleIntrebare: Avem urmatoarea situatie, un angajat care are salariu de incadrare de 10257 si o persoana in intretinere copil de 1 an, ore lucrate in luna 96 in valoare de 4103 , CM neimpozabil cod boala 08 -64 ore in valoare de 5053, Tichete de masa 280 lei, Alte sume 156. Venit brut 9592. Intrebarea este daca aceasta persoana beneficiaza deducere? Daca ne raportam la venitul brut atunci persoana nu beneficiaza de deducere, daca ne raportam la Venitul brut impozabil atunci beneficiaza de deducere. La care...
vezi AICI raspunsul specialistilor <<
 
Angajare salvamar cu program de lucru de 16 ore urmat de 48 de ore libereIntrebare: La solicitarea salariatilor si cu acceptul acestora se poate accepta un program de lucru de 16 ore urmat de 48 de ore de sau minim 32 libere? motivatia este lipsa de personal calificat pe piata muncii - (salvamar)
vezi AICI raspunsul specialistilor <<


Descarca GRATUIT
“Noutati despre Regulamentul Intern si CCM in 2024 - Legislatie si studii de caz”

exclusiv abonatilor la newsletterul gratuit E-News LegislatiaMuncii.
Rentrop ∧ Straton

 

 

eNews Resurse Umane

Noutati privind Regulamentul Intern. TOP 3 Modele de Regulament Intern
Descarcati GRATUIT raportul special

"Noutati privind Regulamentul Intern. TOP 3 Modele de Regulament Intern"
 

 


 
Atentie la TELEMUNCA!
Cazuri practice, solutii si exemple

Descarcati acum GRATUIT Raportul Special

"Noutati privind Regulamentul Intern. TOP 3 Modele de Regulament Intern"

Da, vreau sa primesc revista de Resurse Umane
[x]