Acest site foloseste cookie-uri. Apasati butonul alaturat pentru o navigare cat mai usoara.
Daca folositi acest site, sunteti de acord cu utilizarea cookie-urilor.
X Acest site foloseste Cookies.
Continuarea navigarii implica acceptarea lor. Detalii aici
legislatiamuncii.ro cauta meniu

 

Hartuirea si hartuirea sexuala la locul de munca

In dreptul international al muncii, fenomenele de hartuire si de hartuire sexuala sunt percepute ca atentate severe la principiile fundamentale ale egalitatii de sanse si ale respectului pentru demnitate la locul de munca.

De asemenea, prevederile din legile statelor care interzic o astfel de conduita au fost asimilate la nivelul comportamental. S-a ajuns la situatii uneori greu de inteles de catre noi romanii, in care o simpla privire mai cu inteles poate fi receptata ca o hartuire sexuala si sanctionata ca atare.

In dreptul nostru, Legea nr. 202/2002 privind egalitatea de sanse intre femei si barbati a preluat standardele comunitare si a asigurat structurarea unui adevarat sistem juridic de promovare a egalitatii de sanse.

Actul normativ introduce pentru prima data in dreptul roman notiunea de hartuire sexuala la locul de munca, aceasta fiind apreciata ca o varianta de discriminare sexuala.

Incriminarea hartuirii sexuale in legea romana constituie un progres evident, ca si instituirea obligatiilor in sarcina angajatorilor privind includerea in regulamentele de ordine interioara a sanctiunilor disciplinare, menite sa inlature astfel de manifestari la locul de munca.

Conform art. 11 al Legii nr. 202/2002, constituie discriminare bazata pe criteriul de sex orice comportament nedorit, definit drept hartuire sau hartuire sexuala, avand ca scop sau ca efect:

a) faptul de a crea la locul de munca o atmosfera de intimidare, de ostilitate sau de descurajare pentru persoana afectata;
b) faptul de a influenta negativ situatia persoanei angajate in ceea ce priveste promovarea profesionala, remuneratia sau veniturile de orice natura ori accesul la formarea si perfectionarea profesionala, in cazul refuzului acesteia de a accepta un comportament nedorit, ce tine de viata sexuala.

Prin Legea nr. 202/2002, a fost infiintata Agentia Nationala pentru Egalitatea de Sanse intre Femei si Barbati (ANES), ca organ de specialitate al administratiei publice centrale, cu personalitate juridica, in subordinea Ministerului Muncii, Solidaritatii Sociale si Familiei. Printre alte atributii, ANES primeste reclamatii/plangeri privind incalcarea dispozitiilor normative referitoare la principiul egalitatii de sanse si de tratament intre femei si barbati si la interdictia discriminarii dupa criteriul de sex. ANES primeste sesizari atat de la persoane fizice, cat si de la persoane juridice sau institutii publice si private si le transmite institutiilor competente in vederea solutionarii si aplicarii sanctiunii.

De asemenea, angajatii au dreptul ca, in cazul in care se considera discriminati pe baza criteriului de sex, sa formuleze sesizari/reclamatii catre angajator sau impotriva lui, daca acesta este direct implicat, si sa solicite sprijinul organizatiei sindicale sau al reprezentantilor salariatilor din unitate pentru rezolvarea situatiei la locul de munca

In cazul in care aceasta sesizare/reclamatie nu a fost rezolvata la nivelul angajatorului prin mediere, persoana angajata care prezinta elemente de fapt ce conduc la prezumtia existentei unei discriminari directe sau indirecte bazate pe criteriul de sex, in domeniul muncii, are dreptul atat sa sesizeze institutia competenta, cat si sa introduca o cerere catre instanta judecatoreasca competenta.

Aceste norme trebuie insa asimilate mai intai la nivelul colectivitatii umane, prin cunoastere si prin comportament, astfel incat sa construiasca, in final, o noua mentalitate vis-a-vis de asemenea fenomene. De asemenea, este nevoie sa fie invinsa o anumita teama si chiar jena a victimelor hartuirii de a-si face cunoscuta situatia.


207 modele si formulare OBLIGATORII in HR
207 modele si formulare OBLIGATORII in HR

Vezi detalii

Evaluarea angajatilor in 8 pasi
Evaluarea angajatilor in 8 pasi

Vezi detalii

Cum sa operati eficient si fara greseli in Revisal
Cum sa operati eficient si fara greseli in Revisal

Vezi detalii



Realitatea "la zi" este aceea ca organismele de control sunt relativ inactive, iar instantele judecatoresti nu au fost sesizate cu astfel de cauze.

Si in acest domeniu, ca si in alte domenii ale raporturilor de munca, nu este suficienta preluarea normelor comunitare, ci este necesara concretizarea lor prin cunoastere si printr-un comportament adecvat.

Prof.univ.dr. Nicolae Voiculescu

Ti-a placut acest articol?
Da Like, Printeaza sau trimite pe Email!


Data aparitiei: 24 August 2007
Cat de utila va este aceasta informatie?
Noteaza folosind stelele


Rating:


Hartuirea si hartuirea sexuala la locul de munca Nota: 5 din 5 - 1 vot.
 

 
x
(cel putin 10 caractere)


Pentru a activa formularul, trebuie sa raspundeti corect la intrebare!
 

 

ClubLegislatiaMuncii.ro - intrebarea zilei

 
Data La Care Se Poate Pensiona Un Salariat Nscut La 20.10.1956Intrebare: La ce dată de poate pensiona un salariat născut la 20.10.1956 cu 39 ani stagiu de cotizare fără alte grupe de muncă?
 

Raspuns: La varsta de 65 de ani la limita de varsta<br />Oricand la pensie anticipata partiala avand in... citeste tot raspunsul aici


Descarca GRATUIT
“Codul Muncii: 5 modificari majore in 2018”
exclusiv abonatilor la newsletterul gratuit E-News LegislatiaMuncii.

 

Modificari majore in Codul Muncii 2018

- contributii sociale, noutati Revisal, concedii medicale -
 
Descarca GRATUIT raportul special
Codul Muncii: 5 modificari majore in 2018
 
Toate modificarile sunt explicate detaliat in raportul

Codul Muncii: 5 modificari majore in 2018

 

 


 
xx
Atentie la modificarile din Codul Muncii in 2018!
- Revisal, contributii, concedii + alte noutati -

Descarcati gratuit Raportul Special

"Codul Muncii: 5 modificari majore in 2018"

Da, vreau sa primesc newsletterul Legislatia Muncii