Va reamintim ca, nici Codul muncii, nici Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 96/2003 nu prevad expres ca pe parcursul concediului de risc maternal contractul de munca se suspenda.
Plecand de la o speta concreta, in care salariata a solicitat plata drepturilor salariale pe parcursul concediului de risc maternal, apreciind ca nu ar fi intervenit o suspendare a contractului de munca, Inalta Curte de Casatie si Justitie a fost sesizata cu o problema de drept, in vederea pronuntarii unei hotarari prealabile.
Concediul de risc maternal si suspendarea CIM
In esenta, problemele ce trebuie lamurite sunt, in ordine:
a) in ce masura concediul de risc maternal constituie un caz de suspendare a contractului individual de munca;
b) daca da, in ce masura aceasta suspendare intervine de drept si, in sfarsit,
c) daca intervine de drept, pe ce litera de la art. 50 din Codul muncii se intemeiaza suspendarea?
STOP!
Ce implicatii au ultimele modificari legislative asupra acordarii concediilor?Va oferim o lucrare cu 77 de probleme practice rezolvate despre concedii, in contextul trecerii la REGES si al schimbarilor recente privind: persoanele coasigurate, cuantumul indemnizatiilor si plata CASS pentru unele coduri ale certificatelor medicale, COMANDA ACUM <<<
Prima problema. Dupa cum am vazut, concediul de risc maternal se acorda atunci cand angajatorul, din motive obiective, nu poate asigura modificarea conditiilor sau a programului de munca ori repartizarea salariatei gravide, lauze sau care alapteaza la un alt loc de munca fara riscuri pentru sanatatea sau securitatea sa. Din ansamblul reglementarilor concediului de risc maternal cuprinse in acest act normativ rezulta ca, pe perioada acestui concediu, munca nu se presteaza si salariul nu este datorat.
Asadar, concediul de risc maternal constituie un caz de suspendare a contractului individual de munca.
A doua problema. In esenta, o suspendare de drept reprezinta o suspendare care intervine automat, in virtutea legii, independent de vointa partilor. Reglementata de
art. 50 din Codul muncii, ea priveste o imposibilitate, fie fizica, fie juridica, de prestare a activitatii. Se observa faptul ca o atare suspendare intervine de drept, angajatorul neavand posibilitatea de a opta intre indeplinirea obligatiilor pe care le prevede Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 96/2003 in vederea protectiei acestei categorii de salariate si suspendarea contractului. Suspendarea contractului nu intervine pentru ca angajatorul nu-si indeplineste obligatiile prevazute la art. 9 din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 96/2003, ci pentru ca el nu si le poate indeplini.
Este adevarat ca Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 96/2003 nu denumeste propriu-zis acest concediu ca pe un caz de suspendare de drept. Dar consacrarea expresa a acestei obli gatii, a carei nerespectare atrage sanctionarea angajatorului cu o amenda de la 5.000 lei la 10.000 lei (potrivit art. 27 alin. (1) lit. b) din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 96/2003), echi valeaza unei calificari a concediului de risc maternal ca un caz de suspendare de drept.
Suspendare CIM in cazul concediului de risc maternal - temei legal
A treia problema. Pe ce text se intemeiaza suspendarea de drept intervenita in cazul concediului de risc maternal?
Acest aspect este relevant mai ales in vederea inregistrarii suspendarii in REGES, unde trebuie precizat temeiul de drept al suspendarii.
Exista trei posibilitati:
– art. 50 lit. a) – concediu de maternitate;
– art. 50 lit. b) – concediu pentru incapacitate temporara de munca;
– art. 50 lit. i) – in alte cazuri expres prevazute de lege.
Niciuna dintre optiuni nu este perfecta. Unii autori sustin ca suspendarea intervine in temeiul art. 50 lit. a), alaturi de concediul de maternitate – pentru identitate de beneficiari.
Dimpotriva, alti autori apreciaza ca suspendarea intervine in temeiul art. 50 lit. b), fiind un concediu de protectie a sanatatii lucratoarei.
In sfarsit, se afirma ca suspendarea intervine in temeiul art. 50 lit. i), fiind guvernata de Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 96/2003. Aici problema este ca actul normativ special nu prevede expres aceasta ipoteza de suspendare.
Pachet Teste REZOLVATE pentru reusita la examenul de titularizare in invatamantul prescolar - EDUCATORI 2 culegeri
Agenda Cadrului Didactic 2025-2026
Compuneri perfecte pentru clasele III-IV
Intr-adevar, de principiu, legile speciale pot adauga cazurilor enumerate la art. 50 si alte ipoteze (ceea ce si fac, de exemplu: Legea societatilor nr. 31/1990 – art. 1371 alin. (3), Ordonanta Guvernului nr. 25/2014 privind incadrarea in munca si detasarea strainilor pe teritoriul Romaniei – art. 3 alin. (5); Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 99/2000 privind masurile ce pot fi aplicate in perioadele cu temperaturi extreme pentru protectia persoanelor incadrate in munca – art. 6 alin. (1) lit. c); Ordonanta Guvernului nr. 27/2024 privind conditiile de obtinere a atestatului, procedura de atestare si statutul asistentului maternal – art. 22 alin. (2); Legea nr. 270/2015 privind Statutul rezervistilor voluntari – art. 26 etc.), dar mentiunea privind suspendarea contractului ar trebui sa fie expresa.
In ceea ce ne priveste, apreciem ca, plecand de la caracterul de prototip al concediului de incapacitate temporara de munca in randul concediilor de asigurari sociale de sanatate, asocierea concediului de risc maternal la concediile pentru incapacitate temporara de munca este preferabila.
LEGISLATIAMUNCII.RO



