Procedura de salarizare este esentiala pentru gestionarea clara, corecta si transparenta a platilor catre angajati. In acest articol vom explica de ce este necesar sa existe o procedura de salarizare si vom oferi un model practic, care poate fi adaptat pentru nevoile fiecarei companii.
De ce este important sa ai o procedura de salarizare
Procedura de salarizare contine regulile, metodele si procesele prin care o organizatie stabileste, administreaza si plateste salariile angajatilor sai. Este un element fundamental al managementului resurselor umane care asigura ca fiecare angajat primeste compensatia corespunzatoare pentru munca prestata, intr-o maniera echitabila, legala si transparenta.
De asemenea, prin stabilirea unor reguli si pasi standardizati pentru intocmirea statelor de salarii, evidenta documentelor justificative si inregistrarea operatiunilor in contabilitate, procedura de salarizare ajuta la evitarea erorilor, asigura respectarea legislatiei fiscale si faciliteaza controlul intern al organizatiei.
IMPORTANT!
O procedura de salarizare corecta trebuie sa respecte:
- conformitatea cu legislatia muncii si legislatia fiscala
- echitatea interna (salarizare echitabila intre angajati cu responsabilitati similare)
- competitivitatea externa (alinierea cu piata muncii)
- transparenta (criterii clare si comunicare deschisa)
- confidentialitatea (protejarea informatiilor salariale personale)
MODEL Procedura salarizare
Va prezentam mai jos un model de procedura de salarizare.
Click AICI pentru varianta editabila in WORD>>>
MODEL Procedura Salarizare
Scopul procedurii
Scopul acestei proceduri este:
- stabilirea regulilor pentru intocmirea statelor de salarii, documentelor justificative care stau la baza inregistrarii in contabilitate a salariilor si a platilor efectuate catre buget
- inregistrarea in contabilitate a operatiilor aferente salariilor astfel incat:
- sa se reflecte datoriile societatii fata de salariati, bugetul de stat, bugetele asigurarilor sociale, alte fonduri;
- sa se asigure controlul operatiunilor efectuate.
Domeniul:
Procedura se aplica la inregistrarea drepturilor salariale ale personalului de catre persoanele din cadrul compartimentului Financiar-contabil.
Evaluarea Nationala - Teste rezolvate de matematica pentru clasa a VIII-a
Culegere pentru invatarea limbii engleze - Fise de lucru practice Clasele 0-IV
Teste distractive pentru clasa pregatitoare
Reglementari aplicabile:
- Legea contabilitatii nr. 82/1991, republicata, cu modificarile si completarile ulterioare;
- O.M.F.P. nr. 1.802/2014, cu modificarile si completarile ulterioare;
- O.M.F.P. nr. 2.634/2015 cu modificarile si completarile ulterioare;
- Legea nr. 227/2015, privind Codul fiscal, cu modificarile si completarile ulterioare;
- Legea nr. 53/2003, privind Codul muncii, cu modificarile si completarile ulterioare.
Scapa de amenzile ITM!!!
Comanda ACUM >> Kit de documente obligatorii in Legislatia Muncii si Salarizare - contine 150 de modele de documente si formulare obligatorii de legislatia muncii si salarizare EDITABILE. Click AICI>>
Descrierea procedurii:
Incadrarea in munca a personalului se face in conformitate cu prevederile Legii nr. 53/2003 privind Codul muncii, cu modificarile si completarile ulterioare si ale Regulamentelor interne ale societatii.
Salarizarea personalului se face potrivit prevederilor din contractele individuale de munca, cu respectarea legislatiei in vigoare referitoare la salariul minim, contributii sociale individuale si datorate de catre angajator, impozit.
Sistemul de salarizare aplicat cuprinde:
- salariul de baza;
- diverse categorii de sporuri conform legislatiei in vigoare;
- prime acordate;
- tichete de masa;
- alte avantaje in natura si in bani.
Toate elementele de calcul ale drepturilor salariale se inscriu in Statul de plata a salariilor.
Documentele justificative:
- Contractul individual de munca
- Decizii privind acordarea unor prime
- Decizii ale conducerii societatii privind acordarea unor avantaje in natura si in bani
- Decizie privind acordarea tichetelor de masa
- Certificate de concedii medicale
- Statul de salarii
Statul de salarii se intocmeste lunar, pe baza documentelor de evidenta a timpului lucrat efectiv, a evidentei si a documentelor privind retinerile legale, a listelor de avans chenzinal, concediilor de odihna, a certificatelor medicale etc.
Se semneaza pentru confirmarea exactitatii calculelor de catre persoana care determina salariul cuvenit si intocmeste statul de salarii.
Platile facute in cursul lunii, cum sunt: avansul chenzinal, lichidarile, indemnizatiile de concediu etc. se includ in statele de salarii, pentru a cuprinde astfel intreaga suma a salariilor calculate si toate retinerile legale din perioada de decontare respectiva.
Circula:
- la persoanele autorizate, sa exercite controlul financiar preventiv si sa aprobe plata;
- la casieria unitatii, pentru efectuarea platii sumelor cuvenite daca plata se efectueaza in numerar;
- la compartimentul Financiar-contabil, pentru inregistrarea in contabilitate, precum si pentru efectuarea platilor prin virament bancar, in cazul platilor efectuate pe card.
Se arhiveaza:
- la compartimentul Financiar-contabil, separat de celelalte acte justificative de plati;
- la compartimentul care a intocmit statele de salarii.
Atentie!
Termenul de arhivare este de 5 de ani.
- Inregistrarea drepturilor salariale brute:
- Inregistrarea facturii primite de la firma specializata:
- Acordarea tichetelor de masa salariatilor:
Contributia de asigurari sociale si asigurari sociale de sanatate suportata de angajator in cazul in care baza de calcul este sub nivelul salariului minim brut:
- organizarea si conducerea contabilitatii;
- verificarea articolelor contabile aferente inregistrarii drepturilor salariale si contributiilor aferente;
- urmarirea respectarii prezentei proceduri;
- urmarirea revizuirii in timp a procedurii, in functie de schimbarile reglementarilor utilizate.
- primirea spre operare a documentelor justificative care indeplinesc conditiile de forma si fond;
- contabilizarea operatiunilor privind drepturile salariale;
- respectarea procedurii de lucru;
- propunerea de modificare a procedurii in functie de modificarile legislatiei in domeniu.
LEGISLATIAMUNCII.RO



