legislatiamuncii.ro
legislatiamuncii.ro cauta meniu

 

Procedura salarizare. De ce e necesar sa ai o astfel de procedura si model

Legislatia Muncii
Legislatia Muncii
28 Octombrie 2025
28 Octombrie 2025
Legislatia Muncii
Legislatia Muncii
Procedura salarizare. De ce e necesar sa ai o astfel de procedura si model
Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X
Cuprins

Procedura de salarizare este esentiala pentru gestionarea clara, corecta si transparenta a platilor catre angajati. In acest articol vom explica de ce este necesar sa existe o procedura de salarizare si vom oferi un model practic, care poate fi adaptat pentru nevoile fiecarei companii.   

De ce este important sa ai o procedura de salarizare

Procedura de salarizare contine regulile, metodele si procesele prin care o organizatie stabileste, administreaza si plateste salariile angajatilor sai. Este un element fundamental al managementului resurselor umane care asigura ca fiecare angajat primeste compensatia corespunzatoare pentru munca prestata, intr-o maniera echitabila, legala si transparenta. 

De asemenea, prin stabilirea unor reguli si pasi standardizati pentru intocmirea statelor de salarii, evidenta documentelor justificative si inregistrarea operatiunilor in contabilitate, procedura de salarizare ajuta la evitarea erorilor, asigura respectarea legislatiei fiscale si faciliteaza controlul intern al organizatiei.

IMPORTANT!

O procedura de salarizare corecta trebuie sa respecte:

  • conformitatea cu legislatia muncii si legislatia fiscala
  • echitatea interna (salarizare echitabila intre angajati cu responsabilitati similare)
  • competitivitatea externa (alinierea cu piata muncii)
  • transparenta (criterii clare si comunicare deschisa)
  • confidentialitatea (protejarea informatiilor salariale personale)

MODEL Procedura salarizare

Va prezentam mai jos un model de procedura de salarizare.

Click AICI pentru varianta editabila in WORD>>>

 

MODEL Procedura Salarizare

Scopul procedurii

Scopul acestei proceduri este:

  • stabilirea regulilor pentru intocmirea statelor de salarii, documentelor justificative care stau la baza inregistrarii in contabilitate a salariilor si a platilor efectuate catre buget
  • inregistrarea in contabilitate a operatiilor aferente salariilor astfel incat:

             - sa se reflecte datoriile societatii fata de salariati, bugetul de stat, bugetele asigurarilor sociale, alte fonduri;

             - sa se asigure controlul operatiunilor efectuate.

Domeniul:

Procedura se aplica la inregistrarea drepturilor salariale ale personalului de catre persoanele din cadrul compartimentului Financiar-contabil.

Reglementari aplicabile:

  • Legea contabilitatii nr. 82/1991, republicata, cu modificarile si completarile ulterioare;
  • O.M.F.P. nr. 1.802/2014, cu modificarile si completarile ulterioare;
  • O.M.F.P. nr. 2.634/2015 cu modificarile si completarile ulterioare;
  • Legea nr. 227/2015, privind Codul fiscal, cu modificarile si completarile ulterioare;
  • Legea nr. 53/2003, privind Codul muncii, cu modificarile si completarile ulterioare.

Scapa de amenzile ITM!!!

Comanda ACUM >> Kit de documente obligatorii in Legislatia Muncii si Salarizare - contine 150 de modele de documente si formulare obligatorii de legislatia muncii si salarizare EDITABILE. Click AICI>>

Descrierea procedurii:

Incadrarea in munca a personalului se face in conformitate cu prevederile Legii nr. 53/2003 privind Codul muncii, cu modificarile si completarile ulterioare si ale Regulamentelor interne ale societatii.

Salarizarea personalului se face potrivit prevederilor din contractele individuale de munca, cu respectarea legislatiei in vigoare referitoare la salariul minim, contributii sociale individuale si datorate de catre angajator, impozit.

Sistemul de salarizare aplicat cuprinde:

  • salariul de baza;
  • diverse categorii de sporuri conform legislatiei in vigoare;
  • prime acordate;
  • tichete de masa;
  • alte avantaje in natura si in bani.

Toate elementele de calcul ale drepturilor salariale se inscriu in Statul de plata a salariilor.

Documentele justificative:

  • Contractul individual de munca
  • Decizii privind acordarea unor prime
  • Decizii ale conducerii societatii privind acordarea unor avantaje in natura si in bani
  • Decizie privind acordarea tichetelor de masa
  • Certificate de concedii medicale
  • Statul de salarii

Statul de salarii se intocmeste lunar, pe baza documentelor de evidenta a timpului lucrat efectiv, a evidentei si a documentelor privind retinerile legale, a listelor de avans chenzinal, concediilor de odihna, a certificatelor medicale etc.

Se semneaza pentru confirmarea exactitatii calculelor de catre persoana care determina salariul cuvenit si intocmeste statul de salarii.

Platile facute in cursul lunii, cum sunt: avansul chenzinal, lichidarile, indemnizatiile de concediu etc. se includ in statele de salarii, pentru a cuprinde astfel intreaga suma a salariilor calculate si toate retinerile legale din perioada de decontare respectiva.

Circula:

  • la persoanele autorizate, sa exercite controlul financiar preventiv si sa aprobe plata;
  • la casieria unitatii, pentru efectuarea platii sumelor cuvenite daca plata se efectueaza in numerar;
  • la compartimentul Financiar-contabil, pentru inregistrarea in contabilitate, precum si pentru efectuarea platilor prin virament bancar, in cazul platilor efectuate pe card.

Se arhiveaza:

  • la compartimentul Financiar-contabil, separat de celelalte acte justificative de plati;
  • la compartimentul care a intocmit statele de salarii.

Atentie!

Termenul de arhivare este de 5 de ani.

Inregistrarea in contabilitate a drepturilor salariale
  • Inregistrarea drepturilor salariale brute:
641 = 421
Cheltuieli cu salariile personalului Personal - salarii datorate
 
Tichetele de masa:
 
Contravaloarea tichetelor de masa se cuprinde in venitul brut lunar din salarii.
 
Valoarea tichetelor de masa acordate potrivit legii luata in calcul la determinarea impozitului pe veniturile din salarii, este valoarea nominala.
 
Veniturile respective se impoziteaza ca venituri din salarii in luna in care acestea sunt primite.
 
Contravaloarea tichetelor de masa acordate potrivit legii nu se cuprinde in baza lunara a contributiei de asigurari sociale. Contravaloarea tichetelor de masa acordate potrivit legii se cuprinde in baza lunara de calcul a contributiei de asigurari sociale de sanatate.
 
Primirea tichetelor de masa pe baza de factura de la societatea emitenta
 
  • Inregistrarea facturii primite de la firma specializata:
% = 401
5328/analitic tichete de masa Furnizori
Alte valori
628
Alte cheltuieli cu servicii executate de terti
4426
TVA deductibila
 
  • Acordarea tichetelor de masa salariatilor:
6422 = 5328
Cheltuieli cu tichetele acordate salariatilor Alte valori
 
Tichetele cadou:
 
Conform art. 76 alin. (3) lit. h) sunt considerate avantaje in natura biletele de valoare sub forma tichetelor cadou acordate potrivit legii, cu exceptia urmatoarelor destinati:
- cadouri in bani si/sau in natura, inclusiv tichete cadou, oferite salariatilor, precum si cele oferite pentru copiii minori ai acestora, astfel cum este prevazut in contractul de munca sau in regulamentul intern.
- in cazul cadourilor in bani si/sau in natura, inclusiv tichetele cadou, oferite de angajatori, veniturile sunt neimpozabile, in masura in care valoarea acestora pentru fiecare persoana in parte, cu fiecare ocazie din cele de mai jos, nu depaseste 300 lei:
(i) cadouri oferite angajatilor, precum si cele oferite pentru copiii minori ai acestora, cu ocazia Pastelui, Craciunului si a sarbatorilor similare ale altor culte religioase;
(ii) cadouri oferite angajatelor cu ocazia zilei de 8 martie;
(iii) cadouri oferite angajatilor in beneficiul copiilor minori ai acestora cu ocazia zilei de 1 iunie.
 
Retinerile salariale:
 
Contributia la asigurarile sociale: cota de 25% din venitul baza de calcul.
Contributia de asigurari sociale de sanatate - cota de 10% din venitul baza de calcul.
421 = %
Personal - salarii 4315
Contributia de asigurari sociale
4316
Contributia de asigurari sociale de sanatate
444
Impozitul pe venituri de natura salariilor
427
Retineri din salarii datorate tertilor
 
    • Inregistrarea obligatiilor sociale ale angajatorului:
    • Contributia asiguratorie pentru munca 2,25% x baza de calcul:
 
6461 = 436
Cheltuieli privind contributia asiguratorie pentru munca corespunzatoare salariatilor Contributia asiguratorie pentru munca
 
Pentru contractele cu timp de munca partial contributia de asigurari sociale si contributie de asigurari sociale de sanatate nu poate fi mai mica decat nivelul contributiei de asigurari sociale /contributiei de asigurari sociale de sanatate calculate asupra salariului de baza minim brut pe tara in vigoare in luna pentru care se datoreaza contributia, corespunzator numarului zilelor lucratoare din luna in care contractul a fost activ.
 
In cazul in care contributia de asigurari sociale/contributia de asigurari sociale de sanatate calculata este mai mica decat contributia stabilita pentru salariul minim pe economie diferenta se suporta de catre angajator/platitorul de venit in numele angajatului/beneficiarului de venit.
 

Contributia de asigurari sociale si asigurari sociale de sanatate suportata de angajator in cazul in care baza de calcul este sub nivelul salariului minim brut:

6451 = 4315
Cheltuieli privind contributia unitatii la asigurarile sociale Contributia de asigurari sociale
 
6453 = 4316
Cheltuieli privind contributia unitatii la asigurarile sociale de sanatate Contributia de asigurari sociale de sanatate
 
Inregistrarea concediilor medicale:
 
CAS
Pe perioada in care persoanele beneficiaza de concedii medicale si de indemnizatii de asigurari sociale de sanatate, baza lunara de calcul al contributiei de asigurari sociale datorate bugetului asigurarilor sociale de stat este suma reprezentand indemnizatia de asigurari sociale de sanatate de care beneficiaza conform prevederilor legale, iar contributia de asigurari sociale se suporta la nivelul cotei de 25% si se retine din indemnizatia de asigurari sociale de sanatate.
 
CASS
Indemnizatiile de asigurari sociale de sanatate, acordate in baza art. 2 alin. (1) lit. a) si b) din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 158/2005 cu modificarile si completarile ulterioare, aferente concediilor medicale pentru codurile de indemnizatie 01, 07 si 10 sunt cuprinse in veniturile pentru care se datoreaza contributia de asigurari sociale de sanatate.
 
Baza de calcul al indemnizatiilor de asigurari sociale de sanatate se determina ca medie a veniturilor brute lunare din ultimele 6 luni din cele 12 luni din care se constituie stagiul de cotizare, pana la limita a 12 salarii minime brute pe tara lunar, pe baza carora se calculeaza contributia asiguratorie pentru munca.
 
Indemnizatia pentru incapacitate temporara de munca:
 
    • Suportata de angajator:
 
6458 = 423
Alte cheltuieli privind asigurarile si protectia sociala Personal - ajutoare materiale datorate
 
    • Suportata din F.N.U.A.S.S.:
 
4382 = 423
Alte creante sociale Personal - ajutoare materiale datorate
 
    • Retineri din indemnizatia pentru incapacitate temporara de munca:
 
423 = %
Personal - ajutoare materiale datorate 4315
Contributia de asigurari sociale
4316
Contributia de asigurari sociale de sanatate
444
Impozitul pe venituri de natura salariilor
 
    • Plata drepturilor de personal:
 
% = 5311/5121 (plata pe card)
421 Casa in lei/Conturi la banci in lei
Personal - salarii datorate
423
Personal si ajutoare materiale datorate
 
    • Plata contributiilor si impozitelor catre buget:
 
% = 5121
4315 Conturi la banci in lei
Contributia de asigurari sociale
4316
Contributia de asigurarie sociale de sanatate
436
Contributia asiguratorie de munca
444
Impozitul pe venituri de natura salariilor
 
    • Incasarea sumelor de la Fondul National Unic de Asigurari Sociale de Sanatate la aprobarea cererii de rambursare:
 
5121 = 4382/analitic
Conturi la banci in lei Alte creante sociale
 
Persoane responsabile:
 
Directorul Financiar-contabil:
  • organizarea si conducerea contabilitatii;
  • verificarea articolelor contabile aferente inregistrarii drepturilor salariale si contributiilor aferente;
  • urmarirea respectarii prezentei proceduri;
  • urmarirea revizuirii in timp a procedurii, in functie de schimbarile reglementarilor utilizate.
 
Personalul Biroului Contabilitate
  • primirea spre operare a documentelor justificative care indeplinesc conditiile de forma si fond;
  • contabilizarea operatiunilor privind drepturile salariale;
  • respectarea procedurii de lucru;
  • propunerea de modificare a procedurii in functie de modificarile legislatiei in domeniu.
 
Dispozitii finale
 
Procedura va fi adusa la cunostinta personalului care executa activitatea respectiva.
Procedura intra in vigoare la data de .................. . 
NOUTATI din Legislatia muncii

REGES-ONLINE: Ce trebuie sa faceti pana pe 30 septembrie 2025?


 Conform reglementarilor, angajatorii au doua obligatii esentiale:

1. Inregistrarea in platforma REGES-ONLINE
2. Completarea si transmiterea tuturor datelor pentru contractele active de munca care nu sunt deja inregistrate in sistemul anterior

Incepeti acum tranzitia catre REGES-ONLINE cu ajutorul
Ghidului practic de operare in ReviSal (Reges)

...Vezi AICI detalii complete <<


 

 
Atentie!
Descarcati raportul GRATUIT
REGES Online. Modificarile din lege + Studii de Caz si Greseli frecvente

Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentului UE 679/2016

 

 

 
 
 

Descarcati raportul GRATUIT
“REGES Online. Modificarile din lege + Studii de Caz si Greseli frecvente”

exclusiv abonatilor la newsletterul gratuit E-News LegislatiaMuncii.


 
a
NOU in CODUL MUNCII
Descarcati raportul
GRATUIT
"REGES Online. Modificarile din lege + Studii de Caz si Greseli frecvente"
Adauga mai jos adresa ta de email
si primesti Raportul Gratuit
Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentului UE 679/2016
[x]