Va informam ca, un studiu recent publicat de Institutul National de Statistica (INS) arata ca veniturile totale medii lunare au fost in trimestrul II 2025, in termeni nominali, de 9.502 lei pe o gospodarie, reprezentand 3.824 lei pe o persoana.
Concret, veniturile se situeaza in crestere cu 3,9% atat pe o gospodarie cat si pe o persoana, fata de trimestrul I 2025. Comparativ cu trimestrul II al anului precedent, veniturile totale medii lunare pe o gospodarie au crescut cu 15,7%, iar cele pe o persoana cu 16,8%.
Cheltuielile totale medii lunare - la ce sume ajung?
Practic, cheltuielile totale medii lunare ale populatiei au fost in trimestrul II 2025, in termeni nominali, de 8042 lei pe o gospodarie (3237 lei pe o persoana) si au reprezentat 84,6% din veniturile totale, in crestere cu 376 lei pe o gospodarie fata de trimestrul I 2025.
Comparativ cu trimestrul II al anului precedent, cheltuielile totale medii lunare pe o gospodarie au crescut cu 16,2%, iar cele pe o persoana au crescut cu 17,3%, mai arata INS.
Veniturile banesti medii lunare
Veniturile banesti medii lunare au fost, in trimestrul II 2025, de 8928 lei lunar pe o gospodarie (3593 lei pe o persoana) in crestere cu 4,1% fata de trimestrul I 2025, iar veniturile in natura de 574 lei lunar pe o gospodarie (231 lei pe o persoana), in crestere cu 0,8% fata de trimestrul I 2025.
Proiecte Didactice pentru succesul la Titularizare sau Definitivat Educatori
Pregatire pentru Evaluarea Nationala clasa a II-a - proba scrisa
Matematica distractiva pentru clasele a III-a si a IV-a
Salariile brute si alte drepturi salariale au fost de 6564 lei lunar pe o gospodarie si au format cea mai importanta sursa din veniturile totale (69,1% din veniturile totale ale gospodariilor, in crestere fata de trimestrul I 2025 cu 0,7 puncte procentuale).
La formarea veniturilor totale ale gospodariilor, o contributie insemnata au avut-o atat veniturile din prestatii sociale de 1844 lei lunar pe o gospodarie (19,4% in trimestrul II 2025, respectiv, 20,5% in trimestrul I 2025 din veniturile totale ale gospodariilor), cat si veniturile in natura de 574 lei lunar pe o gospodarie (6,0% in trimestrul II 2025, respectiv, 6,2% in trimestrul I 2025), formate din valoarea veniturilor in natura obtinute de salariati si beneficiari de prestatii sociale (1,2% in trimestrul II 2025, respectiv, 1,1% in trimestrul I 2025) si din valoarea in lei a produselor agroalimentare si nealimentare consumate din resurse proprii (4,8% in trimestrul II 2025, respectiv, 5,1% in trimestrul I 2025).
Principalele destinatii ale cheltuielilor efectuate de romani
Principalele destinatii ale cheltuielilor efectuate de gospodarii sunt consumul (cheltuielile banesti de consum si contravaloarea consumului uman din resurse proprii) de 4779 lei lunar pe o gospodarie (59,4%) si transferurile catre administratia publica si privata si catre bugetele asigurarilor sociale sub forma impozitelor, contributiilor, cotizatiilor, taxelor de 2734 lei pe o gospodarie (34,0%). Cheltuielile legate de productia gospodariei (cheltuielile banesti de productie si contravaloarea consumului furajer din resurse proprii) au fost in trimestrul II 2025 de 185 lei pe o gospodarie (2,3%).
Mediul de rezidenta evidentiaza diferente intre nivelul cheltuielilor totale medii lunare. In mediul urban cheltuielile medii lunare pe o gospodarie au fost de 9383 lei, mai mari de 1,4 ori decat in mediul rural. Astfel, o persoana din mediul urban a cheltuit, in medie, 3868 lei lunar, de 1,5 ori mai mult decat o persoana din mediul rural.
Din punct de vedere al structurii cheltuielilor totale, in mediul urban, ponderea cheltuielilor pentru impozite, contributii, cotizatii si taxe a fost de 37,1% in cheltuielile totale, cu 8,1 puncte procentuale mai mare decat in mediul rural, in timp ce in mediul rural ponderea contravalorii consumului de produse agroalimentare si nealimentare din resurse proprii a fost de 10,6% in cheltuielile totale, de 3,9 ori mai mare decat in mediul urban.
...mai multe despre cheltuielile romanilor si veniturile acestora poti citi pe INS.
LEGISLATIAMUNCII.RO



