legislatiamuncii.ro
legislatiamuncii.ro cauta meniu

 

Organizarea posturilor, intr-o societate privata. Reglementari cheie si explicatiile specialistilor

Isabela Alexe
Isabela Alexe
25 Aprilie 2025
25 Aprilie 2025
Isabela Alexe
Isabela Alexe
Organizarea posturilororganizare posturi sector privat
Organizarea posturilor, intr-o societate privata. Reglementari cheie si explicatiile specialistilor
Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X
Cuprins

Incepem prin a va reaminti ca nu exista o reglementare specifica a modului in care o societate din sectorul privat isi organizeaza posturile, le creaza sau le desfiinteaza. In cele ce urmeaza va vom explica pe indelete ce inseamna organizarea posturilor intr-o institutie privata.

 

Organizare posturi in sectorul public

Reglementari exista pentru sectorul public unde se utilizeaza organigrama alaturi de regulamentul de organizare si functionare si statul de functii care contine numarul total de posturi al institutiei, fiind inscrise atat cele ocupate cat si cele vacante.

In Codul muncii, exista o prevedere generala, la art. 40 alin. (1), in care se mentioneaza, ca drept al angajatorului, ”sa stabileasca organizarea si functionarea unitatii” si, in acest context, documentele mentionate mai sus pot constitui instrumente de management prin care angajatorul stabileste organizarea si functionarea societatii.

Organizare posturi in sectorul privat

Pentru a fi mai relevanti, am ales un studiu de caz prezentat de catre expertii de la PortalCodulMuncii:

"Va rog sa ma ajutati cu cateva informatii despre crearea unor locuri noi de munca. In afara de declararea lor in aplicatia PULS, mai sunt alte obligatii legale? Care ar fi pasii de urmat, in intern, pentru crearea unui nou loc de munca. Stiu ca la desfiintare trebuie aduse o serie intreaga de argumente, dar la creare ce este necesar? La noi fluxul ar fi asa: se ia decizia in Board ca ne trebuie un om nou la departamentul X,declaram in ANOFM (PULS) dar alegem sa nu publice oferta, caci ne facem recrutarile din surse proprii, interviuri, med muncii, semnat acte si REvisal si apoi inchid oferta din ANOFM. Ratam cumva vreun pas?"


Raspunsul specialistilor: 


Modul in care o societate privata infiinteaza sau desfiinteaza posturi nu este reglementat.

Astfel procedura prin care se infiinteaza noi posturi trebuie stabilita de societate, in aceasta procedura mentionandu-se, in functie de prevederile statutului societatii, documentele necesare, conditiile in care se infiinteaza noi posturi.

De principiu acest demers (ca si cel de desfiintare posturi) depinde de situatia economica a societatii, fiind o decizie de management. Astfel, daca spre exemplu, societatea trece printr-o crestere de activitate, organele de conducere pot lua hotararea (hotarare AGA sau Decizie administrator, in functie de atributiile pe care le au prin statutul societatii) de a crea un anumit numar de posturi necesar pentru desfasurarea activitatii care a crescut.

Ulterior, daca aveti stat de functii, ar trebui actualizat si aprobat (tot de AGA sau de administrator in functie de atributiile pe care le au prin statutul societatii) prin introducerea in acesta a noilor posturi create. Daca nu utilizati un stat de functii, atunci ramane doar hotararea/decizia prin care au fost create noi locuri de munca.

 

Avand in vedere ca locurile de munca sunt create deoarece este necesara angajarea de personal, pentru desfasurarea activitatii, acestea se declara vacante si apoi, dupa caz, ocupate in conformitate cu prevederile art. 10 din Legea nr. 76/2002 privind sistemul asigurarilor pentru somaj si stimularea ocuparii fortei de munca in platforma PULS pe care ati mentionat-o.

Modul de recrutare a personalului este stabilit tot de societate si se poate face cu sprijinul AJOFM, prin intermediul unei societati prestatoare de servicii de recrutare personal sau prin resurse proprii, in modul descris de dumneavoastra. Dupa recrutarea personalului necesar, intr-adevar trebuie programat examenul de medicina muncii, trebuie incheiate contractele individuale de munca si inregistrate in REGES (REVISAL).

Procedura completa pe care trebuie s-o urmati atunci cand faceti angajari! Etape obligatorii si greseli frecvente!

Informatii esentiale in lucrarea "Procedura completa la angajare. Caiet de lucru pentru angajatori si manageri HR", detalii AICI >>>

Cu privire la modul in care se declara in aplicatia PULS a ANOFM locurile de munca vacante dar care nu se intentioneaza a fi ocupate momentan, in opinia noastra este necesar sa solicitati o opinie  de la AJOFM, astfel incat sa completati corect in aplicatia mentionata.

Un raspuns oferit in aprilie 2025, de catre expertii de la PortalCodulMuncii. Da click aici pentru mai multe raspunsuri si sfaturi de la specialisti in legislatia muncii si resurse umane.

NOUTATI din Legislatie muncii

NOU! S-a modificat legislatia privind acordarea diurnei!


Noile prevederi au in vedere reincadrarea fiscala
a diurnei si declararea acestea in D 112!

Aflati care este noul regim al diurnei din lucrarea
Diurna legala in Romania si in strainatate!

BONUS: 37 de studii de caz privind acordarea diurnei in situatii controversate, insotite de solutiile specialistilor

Vedeti AICI modificarile explicate >>


     

     
    Atentie!
    Descarcati raportul GRATUIT
    REGES ONLINE: H.G. nr. 295/2025 si exemple practice

    Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentului UE 679/2016


     

     
     
     

    Descarcati raportul GRATUIT
    “REGES ONLINE: H.G. nr. 295/2025 si exemple practice”

    exclusiv abonatilor la newsletterul gratuit E-News LegislatiaMuncii.


     
    NOU in CODUL MUNCII
    Descarcati raportul
    GRATUIT
    "REGES ONLINE: H.G. nr. 295/2025 si exemple practice"
    Adauga mai jos adresa ta de email
    si primesti Raportul Gratuit
    Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentului UE 679/2016
    [x]