Incepem prin a va reaminti ca nu exista o reglementare specifica a modului in care o societate din sectorul privat isi organizeaza posturile, le creaza sau le desfiinteaza. In cele ce urmeaza va vom explica pe indelete ce inseamna organizarea posturilor intr-o institutie privata.
Organizare posturi in sectorul public
Reglementari exista pentru sectorul public unde se utilizeaza organigrama alaturi de regulamentul de organizare si functionare si statul de functii care contine numarul total de posturi al institutiei, fiind inscrise atat cele ocupate cat si cele vacante.
In Codul muncii, exista o prevedere generala, la art. 40 alin. (1), in care se mentioneaza, ca drept al angajatorului, ”sa stabileasca organizarea si functionarea unitatii” si, in acest context, documentele mentionate mai sus pot constitui instrumente de management prin care angajatorul stabileste organizarea si functionarea societatii.
Organizare posturi in sectorul privat
Pentru a fi mai relevanti, am ales un studiu de caz prezentat de catre expertii de la PortalCodulMuncii:
"Va rog sa ma ajutati cu cateva informatii despre crearea unor locuri noi de munca. In afara de declararea lor in aplicatia PULS, mai sunt alte obligatii legale? Care ar fi pasii de urmat, in intern, pentru crearea unui nou loc de munca. Stiu ca la desfiintare trebuie aduse o serie intreaga de argumente, dar la creare ce este necesar? La noi fluxul ar fi asa: se ia decizia in Board ca ne trebuie un om nou la departamentul X,declaram in ANOFM (PULS) dar alegem sa nu publice oferta, caci ne facem recrutarile din surse proprii, interviuri, med muncii, semnat acte si REvisal si apoi inchid oferta din ANOFM. Ratam cumva vreun pas?"
Raspunsul specialistilor:
Modul in care o societate privata infiinteaza sau desfiinteaza posturi nu este reglementat.
Astfel procedura prin care se infiinteaza noi posturi trebuie stabilita de societate, in aceasta procedura mentionandu-se, in functie de prevederile statutului societatii, documentele necesare, conditiile in care se infiinteaza noi posturi.
De principiu acest demers (ca si cel de desfiintare posturi) depinde de situatia economica a societatii, fiind o decizie de management. Astfel, daca spre exemplu, societatea trece printr-o crestere de activitate, organele de conducere pot lua hotararea (hotarare AGA sau Decizie administrator, in functie de atributiile pe care le au prin statutul societatii) de a crea un anumit numar de posturi necesar pentru desfasurarea activitatii care a crescut.
Ulterior, daca aveti stat de functii, ar trebui actualizat si aprobat (tot de AGA sau de administrator in functie de atributiile pe care le au prin statutul societatii) prin introducerea in acesta a noilor posturi create. Daca nu utilizati un stat de functii, atunci ramane doar hotararea/decizia prin care au fost create noi locuri de munca.

Hartuirea si discriminarea la locul de munca Legislatie explicata si studii de caz

Consilier Ghid complet de Salarizare ReviSal si Contributii sociale

Noua lege a pensiilor Ghid practic
Avand in vedere ca locurile de munca sunt create deoarece este necesara angajarea de personal, pentru desfasurarea activitatii, acestea se declara vacante si apoi, dupa caz, ocupate in conformitate cu prevederile art. 10 din Legea nr. 76/2002 privind sistemul asigurarilor pentru somaj si stimularea ocuparii fortei de munca in platforma PULS pe care ati mentionat-o.
Modul de recrutare a personalului este stabilit tot de societate si se poate face cu sprijinul AJOFM, prin intermediul unei societati prestatoare de servicii de recrutare personal sau prin resurse proprii, in modul descris de dumneavoastra. Dupa recrutarea personalului necesar, intr-adevar trebuie programat examenul de medicina muncii, trebuie incheiate contractele individuale de munca si inregistrate in REGES (REVISAL).
Procedura completa pe care trebuie s-o urmati atunci cand faceti angajari! Etape obligatorii si greseli frecvente!
Informatii esentiale in lucrarea "Procedura completa la angajare. Caiet de lucru pentru angajatori si manageri HR", detalii AICI >>>
Cu privire la modul in care se declara in aplicatia PULS a ANOFM locurile de munca vacante dar care nu se intentioneaza a fi ocupate momentan, in opinia noastra este necesar sa solicitati o opinie de la AJOFM, astfel incat sa completati corect in aplicatia mentionata.
Un raspuns oferit in aprilie 2025, de catre expertii de la PortalCodulMuncii. Da click aici pentru mai multe raspunsuri si sfaturi de la specialisti in legislatia muncii si resurse umane.