Despre prima de relocare am mai discutat, asa ca astazi dorim sa va reamintim ca este acea suma de bani primita de catre salariatul care isi schimba resedinta pentru a incepe activitatea de munca.
Cine beneficiaza de prima de relocare, ce acte si ce conditii trebuie indeplinite, despre toate acestea discutam pe indelete in cele ce urmeaza.
Conditii de acordare pentru prima de relocare
Pentru a beneficia de prima de relocare, este necesar sa se indeplineasca cateva conditii cheie, prevazute de lege:
- Persoanele inregistrate ca someri la agentiile pentru ocuparea fortei de munca care se incadreaza in munca, potrivit legii, intr-o alta localitate situata la o distanta mai mare de 50 km fata de localitatea in care isi au domiciliul sau resedinta si, ca urmare a acestui fapt, isi schimba domiciliul sau isi stabilesc resedinta in localitatea respectiva sau in localitatile invecinate acesteia, beneficiaza de o prima de relocare, neimpozabila, acordata din bugetul asigurarilor pentru somaj, egala cu 75% din suma destinata asigurarii cheltuielilor pentru locuire in noul domiciliu sau noua resedinta, dar nu mai mult de 900 de lei (art. 76 indice 2 din Legea 76/2002).
- Prima de relocare se acorda persoanelor ale caror venituri nete lunare realizate de catre acestea in situatia in care sunt persoane singure sau impreuna cu familiile acestora nu depasesc suma de 5.000 lei/luna. Ea se acorda lunar, pe o perioada de cel mult 36 de luni.
- Prima de relocare se acorda la cerere si nu se cumuleaza cu prima de activare, cu prima de incadrare sau cu prima de instalare.
- Pentru a beneficia de prima de relocare persoana trebuie sa se incadreaza in munca, cu norma intreaga, pentru o perioada de cel putin 12 luni.
Acte necesare pentru prima de relocare
Potrivit Normelor metodologice de aplicare a Legii 76/2002 pentru acordarea primei de relocare persoana va depune la agentia pentru ocuparea fortei de munca judeteana sau a municipiului Bucuresti, unde se afla in evidenta, in termen de 60 de zile de la data incadrarii in munca, urmatoarele documente, dupa caz:
a) cerere conform modelului prevazut in anexa la norme;
b) actul de identitate care sa ateste noul domiciliu al persoanei solicitante a primei de relocare si, dupa caz, al sotului, sotiei si copiilor aflati in intretinere ori al altor persoane care impreuna cu aceasta constituie o familie in sensul art. 2 din Legea 416/2001, cu modificarile si completarile ulterioare;
c) actul in baza caruia a fost incadrat in munca, in copie, sau dovada incadrarii in munca printr-un act eliberat de angajator, pe suport hartie sau in format electronic cu semnatura electronica extinsa, bazata pe un certificat calificat, cu precizarea locului de munca unde persoana urmeaza sa isi desfasoare activitatea;
d) angajament pentru respectarea art. 764 din lege, conform modelului prevazut in anexa nr. 13^^2;
e) declaratie pe propria raspundere a angajatorului din care sa rezulte ca in ultimii 2 ani acesta nu a mai fost in raporturi de munca sau de serviciu cu persoana respectiva;
f) declaratie pe propria raspundere a angajatorului din care sa rezulte ca in ultimii 2 ani persoana angajata nu a mai avut raporturi de munca sau de serviciu cu alti angajatori la care calitatea de administrator/asociat este detinuta de una sau mai multe persoane fizice ori juridice care au calitatea de administrator/asociat la angajatorul la care se realizeaza incadrarea in munca;
g) declaratie pe propria raspundere a angajatorului din care sa rezulte ca pentru persoana respectiva ori familia acesteia se asigura sau nu se asigura locuinta de serviciu ori se suporta sau nu se suporta cheltuielile aferente din fondurile angajatorului;
h) declaratie pe propria raspundere a persoanei incadrate in munca din care sa rezulte ca autoritatea publica locala sau centrala asigura sau nu asigura locuinta de serviciu ori suporta sau nu suporta cheltuielile aferente din fonduri publice persoanei respective ori familiei acesteia, precum si ca persoana solicitanta ori sotul, sotia acesteia, copii aflati in intretinere sau orice alta persoana care impreuna cu aceasta constituie o familie in sensul art. 2 din Legea nr. 416/2001, cu modificarile si completarile ulterioare, dupa caz, nu detin in proprietate sau coproprietate o alta locuinta in localitatea in care persoana isi schimba domiciliul sau isi stabileste resedinta ori in localitatile invecinate acesteia, ca urmare a incadrarii in munca;
i) declaratie pe propria raspundere a absolventilor licentiati ai facultatilor de medicina, medicina dentara si farmacie din care sa rezulte ca la data solicitarii primei de relocare prevazute la art. 762 din lege nu au promovat concursul national de rezidentiat pe locuri sau pe posturi in conditiile legii, dupa caz;

33 instrumente vitale pentru un management de succes

Diurna legala in Romania si in strainatate

Protectia datelor personale la locul de munca Ghid practic de implementare
j) declaratie pe propria raspundere a angajatorului absolventilor institutiilor de invatamant din care sa rezulte ca nu are obligatia, potrivit legii, de a angaja persoana din aceasta categorie, dupa caz;
k) certificatul de casatorie si, dupa caz certificatele de nastere ale copiilor sau documentele care atesta situatia juridica a copiilor fata de reprezentantul legal, dupa caz, in copie certificata pentru conformitate cu originalul de catre persoana solicitanta a dreptului;
Evitati orice probleme privind diurna! Specialistii Rentrop & Straton va ofera acum solutia salvatoare, lucrarea specializata: Diurna legala in Romania si in strainatate, vezi AICI >>>
l) actele prevazute de lege in cazul familiilor monoparentale, prin care se face dovada privind componenta familiei, filiatia copiilor si situatia lor juridica fata de reprezentantul legal, dupa caz, in copie certificata pentru conformitate cu originalul de catre persoana solicitanta a dreptului;
m) contractul de inchiriere inregistrat, conform prevederilor legale, la organul fiscal competent, in copie certificata pentru conformitate cu originalul de catre persoana solicitanta a dreptului;
n) declaratie pe propria raspundere privind membrii familiei si veniturile nete pe care le realizeaza persoana singura sau impreuna cu familia, pe fiecare persoana, dupa caz, din veniturile prevazute la art. 463 alin. (5), pe fiecare categorie de venit net care se realizeaza, dupa caz, in luna anterioara lunii in care se depun cererea si documentele care o insotesc pentru solicitarea primei de relocare, insotita de copie de pe extrasul de cont, adeverinta, talonul de plata sau orice alt inscris ori document prin care se atesta venitul net respectiv ce se realizeaza de beneficiarul acestuia. In situatia veniturilor care se realizeaza din cedarea folosintei bunurilor se anexeaza contractul de inchiriere, inregistrat la organul fiscal competent;
o) adeverinta emisa de angajator pe suport hartie sau in format electronic cu semnatura electronica extinsa, bazata pe un certificat calificat, ca este incadrata in munca si care atesta venitul net din salarii si asimilate salariilor realizat sau care se realizeaza de persoana incadrata solicitanta a primei de relocare, in situatia in care aceste informatii nu sunt evidentiate expres in cuprinsul documentelor prevazute la lit. c).
Conform anofm.ro, exista si o serie de ACTE care se depun LUNAR si pe care le poti vedea AICI.
Intrebari de la angajatori cu privire la prima de relocare
O societate care are un angajat ce beneficiaza de prima de relocare, poate fi detasat la alta societate fara a-i fi afectat acest drept?
In opinia specialistilor de la PortalContabilitate, in cazul in care conditiile pentru a beneficia de prima de relocare, sunt indeplinite, salariatul poate beneficia de aceasta chiar daca este detasat la o alta societate.
Cine elibereaza adeverinta lunara pentru justificarea la somaj in cazul detasarii unui angajat care beneficiaza de prima de relocare? Societatea care a facut angajarea sau societatea unde este angajatul delegat?
Daca salariatul detasat la un alt angajator din Romania si care este platit si declarat de catre angajatorul care l-a detasat, atunci adeverinta este eliberata de angajatorul care l-a detasat.
Daca salariatul detasat la un alt angajator din Romania si care este platit si declarat de catre angajatorul la care este detasat, atunci adeverinta este eliberata de angajatorul la care este detasat.