Acest site foloseste Cookie-uri, conform noului Regulament de Protectie a Datelor (GDPR), pentru a va asigura cea mai buna experienta online. In esenta, Cookie-urile ne ajuta sa imbunatatim continutul de pe site, oferindu-va dvs., cititorul, o experienta online personalizata si mult mai rapida. Ele sunt folosite doar de site-ul nostru si partenerii nostri de incredere. Click AICI pentru detalii despre politica de Cookie-uri.
Acest site foloseste Cookie-uri, conform noului Regulament de Protectie a Datelor (GDPR), pentru a va asigura cea mai buna experienta online. In esenta, Cookie-urile ne ajuta sa imbunatatim continutul de pe site, oferindu-va dvs., cititorul, o experienta online personalizata si mult mai rapida. Ele sunt folosite doar de site-ul nostru si partenerii nostri de incredere. Click AICI pentru detalii despre politica de Cookie-uri. Sunt de acord cu politica de cookie
legislatiamuncii.ro cauta meniu

 

Inregistrarea contractului de munca la inspectoratul teritorial de munca

contract de munca

Potrivit Legii nr. 130/1999 privind unele masuri de protectie a persoanelor incadrate in munca, republicata in Monitorul Oficial nr. 190 din 20 martie 2007, angajatorii au obligatia:

inregistrarii contractelor de munca nou-incheiate la inspectoratul teritorial de munca in termen de 20 de zile de la data incheierii acestora;
depunerii la inspectoratele teritoriale de munca la care se pastreaza si se completeaza carnetele de munca ale salariatilor a actelor privind executarea, suspendarea, modificarea si incetarea contractelor individuale de munca, in termen de 5 zile de la perfectarea acestora.

Nerespectarea acestor obligatii constituie contraventie si se sanctioneaza cu amenda de la 3.000 la 6.000 lei.

De observat cu privire la aceasta contraventie, ca a fost sesizata Curtea Constitutionala. In motivarea exceptiei de constitutionalitate, autorul acesteia a sustinut ca dispozitiile criticate sunt neconstitutionale, intrucat prevad posibilitatea sanctionarii persoanei juridice pentru contraventii comise de angajatii acesteia, care sunt persoane fizice si carora le revine raspunderea directa pentru incalcarea legii. Curtea a respins exceptia de neconstitutionalitate si a apreciat ca prevederea este constitutionala deoarece, pe de-o parte, persoana juridica raspunde prin reprezentantii sai legali persoane fizice, iar pe de alta parte, are la dispozitie actiune in regres impotriva prepusilor sai, in cazul stabilirii raspunderii pentru faptele acestora.

Contractele individuale de munca incheiate de cetatenii romani cu misiunile diplomatice si cu oficiile consulare straine cu sediul in Romania, precum si cu reprezentantele din Romania ale unor firme, asociatii, fundatii sau organizatii cu sediul in strainatate se inregistreaza la Inspectoratul Teritorial de Munca al Municipiului Bucuresti, respectiv la inspectoratele teritoriale de munca unde isi au sediul misiunile diplomatice, oficiile consulare straine cu sediul in Romania, precum si reprezentantele din Romania ale unor firme, asociatii, fundatii sau organizatii cu sediul in strainatate.

La inregistrarea contractului individual de munca, angajatorul prezinta:

a) contractul individual de munca semnat de angajat si angajator, intocmit in 3 exemplare;
b) carnetul de munca completat si inchis de ultima societate (daca este cazul). In situatia in care salariatul nu a avut intocmit carnet de munca, se vor anexa in copie urmatoarele documente:

certificatul de nastere;


certificatul de casatorie (daca este cazul);
actele de studii;
declaratie pe proprie raspundere ca nu i s-a mai intocmit pana in prezent carnet de munca;

c) fisa de aptitudine medicala care sa ateste ca persoana care urmeaza sa fie angajata este apta de munca;
d) acte de studii care sa ateste pregatirea profesionala;
e) repartitie de la A.J.O.F.M. (daca este cazul).

Inspectorul de munca va verifica, la inregistrare, masura in care clauzele contractului individual de munca respecta prevederile legislatiei muncii. De exemplu, Inalta Curte de Casatie si Justitie a decis ca este justificat refuzul de inregistrare in ipoteza in care persoana ce urma sa ocupe functia de contabil nu avea studiile economice de specialitate absolvite.

Daca salariatul nu are carnet de munca, i se va intocmi un astfel de carnet. Daca are deja carnet de munca, se vor completa mentiunile corespunzatoare noului contract individual de munca incheiat.

Carnete de munca

In privinta carnetelor de munca, trebuie aratat ca, desi de 4 ani se are in vedere eliminarea acestora si inlocuirea lor cu registrele de evidenta a salariatilor (la care ne vom referi in cele ce urmeaza), carnetele de munca trebuie in continuare completate.
Momentul eliminarii carnetelor de munca a fost amanat de nu mai putin de 4 ori pana acum. In prezent, acest termen este 2009.

Potrivit art. 296 din Codul muncii, vechimea in munca stabilita pana la data de 31 decembrie 2008 se probeaza, in continuare, cu carnetul de munca.

Dupa ce Decretul nr. 92/1976 privind carnetul de munca va fi abrogat, vechimea in munca stabilita pana la data de 31 decembrie 2008 se va reconstitui, la cererea persoanei care nu poseda carnet de munca, de catre instanta judecatoreasca competenta sa solutioneze conflictele de munca, pe baza inscrisurilor sau a altor probe din care sa rezulte existenta raporturilor de munca. Cererile de reconstituire formulate anterior datei la care Decretul nr. 92/1976 va fi abrogat se vor solutiona potrivit dispozitiilor actului normativ de abrogare.

Pana atunci, carnetele de munca se intocmesc si se completeaza potrivit reglementarii cuprinse in Decretul nr. 92/1976 privind carnetul de munca.

Acest act normativ are caracter derogatoriu, intre altele, in ceea ce priveste stabilirea competentei de solutionare a conflictelor.

Daca, potrivit dreptului comun, competenta materiala in solutionarea conflictelor de munca revine tribunalului, plangerile impotriva mentiunilor din carnetul de munca sau impotriva refuzului de a face mentiunile ori rectificarile de rigoare sau de a restitui carnetul de munca la incetarea raporturilor de munca sunt de competenta judecatoriei (art. 8 alin. (2) din Decretul nr. 92/1976).

De semnalat reglementarea, prin Ordinul ministrului muncii, solidaritatii sociale si familiei nr. 207/2007, publicat in Monitorul Oficial nr. 205 din 27 martie 2007, a procedurilor de predare-primire la casele teritoriale de pensii a carnetelor de munca aflate in pastrarea titularilor, in vederea aplicarii prevederilor art. 160 alin. (6) din Legea nr. 19/2000 privind sistemul public de pensii si alte drepturi de asigurari sociale, cu modificarile si completarile ulterioare. Persoanele care au in pastrare propriul carnet de munca, in care sunt consemnate inscrisuri anterioare datei de 1 aprilie 2001, au obligatia de a pune carnetul de munca la dispozitia caselor teritoriale de pensii in a caror raza teritoriala isi au domiciliul sau resedinta, daca datele din aceste carnete nu au fost preluate deja sau daca persoanele in cauza nu au calitatea de beneficiar al unei categorii de pensie Carnetele de munca vor fi preluate de catre casele teritoriale de pensii numai daca:

sunt completate conform dispozitiilor legale in vigoare;
toate inregistrarile pana la data de 1 aprilie 2001 sunt certificate potrivit legii;
sunt insotite de copii ale actelor de identitate ale titularilor, din care sa rezulte si codul numeric personal.

a) Carnetele de munca se tin si se completeaza la Inspectoratul teritorial de munca.

In acest caz, angajatorii au obligatia de plata a comisionului de 0,75% din fondul lunar de salarii, pentru pastrarea si completarea carnetelor de munca.

Angajatorii au obligatia sa calculeze comisionul si sa depuna lunar la inspectoratul teritorial de munca o declaratie fiscala privind stabilirea comisionului. Plata comisionului si depunerea declaratiei se vor efectua pana la data de 25 a lunii urmatoare celei pentru care este datorat.

Impotriva actelor de control referitoare la modul de calcul al comisionului datorat si al penalitatilor aferente acestuia se poate formula contestatie, care se solutioneaza de catre organul emitent.

Nerespectarea de catre angajator a prevederilor privind plata comisionului constituie contraventie si se sanctioneaza cu amenda de la 3.000 lei la 6.000 lei.

Neplata comisionului pana la data de 25 a lunii urmatoare celei pentru care este datorat se sanctioneaza potrivit prevederilor legale in materie de colectare a creantelor fiscale. Pentru recuperarea creantelor reprezentand comisionul neachitat la termen, precum si a dobanzilor si penalitatilor de intarziere datorate, potrivit legii, Inspectia Muncii, prin inspectoratele teritoriale de munca, este abilitata sa duca la indeplinire masurile asiguratorii si sa efectueze procedura de executare silita, potrivit dispozitiilor legale in vigoare in materie de colectare a creantelor fiscale.

Inspectoratele teritoriale de munca care detin carnetele de munca ale salariatilor le vor elibera pana la data de 30 iunie 2009.

b) La solicitarea unor angajatori care au posibilitatea de a pastra si a completa carnetele de munca ale salariatilor, inspectoratele teritoriale de munca pot aproba ca aceste operatiuni sa fie efectuate de catre acestia.

In schimb, acesti angajatori au urmatoarele obligatii:

sa depuna lunar la inspectoratul teritorial de munca dovezile de calculare a drepturilor salariale, pana la data de 25 a lunii urmatoare

celei pentru care se face plata acestora;
sa prezinte carnetele de munca ale salariatilor la inspectoratele teritoriale de munca, la incetarea contractelor individuale de munca ale acestora, in vederea certificarii inscrierilor efectuate.


Angajatorii care au infiintat sedii secundare in alte judete decat in cel unde angajatorul isi are sediul pot solicita ca pastrarea si completarea carnetelor de munca ale salariatilor care presteaza munca in cadrul sediilor secundare sa se faca de catre acestea.
In acest caz, angajatorii au obligatia de a inregistra contractele individuale de munca ale salariatilor si de a depune documentele necesare la inspectoratul teritorial de munca in a carui raza teritoriala isi desfasoara activitatea sediul secundar.

Aceasta categorie de angajatori, la inregistrarea contractelor individuale de munca, trebuie sa prezinte urmatoarele documente:

Adresa unitatii prin care solicita pastrarea si completarea la sediul sau a carnetelor de munca;
Angajamentul unitatii privind indeplinirea conditiilor prevazute de lege;
B.I./C.I. (copie) a persoanei imputernicite sa efectueze activitatea de completare a
carnetelor de munca;
Contractul individual de munca incheiat;
Acte de studii (medii sau superioare), dupa caz, copie;
Diploma sau certificatul de absolvire a unui curs de pregatire profesionala cu specific resurse umane acreditat de ministerul muncii, familiei si egalitatii de sanse, dupa caz, copie;
Curriculum vitae;
Cazier judiciar;
Chitanta sau O.P. privind plata taxei pentru testare. Persoana desemnata sa efectueze activitatea de completare a carnetelor de munca urmeaza sa se prezinte la testare in cursul lunii in care a solicitat inregistrarea contractelor individuale de munca.

Angajatorii care tin si completeaza chiar ei carnetele de munca au obligatia de a plati un comision de 0,25% din fondul lunar de salarii, pentru serviciul inspectoratului teritorial de munca ce consta in verificarea si certificarea legalitatii inregistrarilor efectuate de catre acestia.

Angajatorii care pastreaza si completeaza carnetele de munca le vor elibera titularilor
in mod esalonat, pana la data de 30 iunie 2009, pe baza de proces-verbal individual de predare-primire.


Citeste mai multe articole pe aceeasi tema:
contract de munca

Ti-a placut acest articol?
Da Like, Printeaza sau trimite prin WhatsApp si Email!


Data aparitiei: 19 Martie 2008
Cat de utila va este aceasta informatie?
Noteaza folosind stelele


Rating:


Inregistrarea contractului de munca la inspectoratul teritorial de munca Nota: 5 din 5 - 1 vot.
 

 
x
(cel putin 10 caractere)


Pentru a activa formularul, trebuie sa raspundeti corect la intrebare!
 

Comentarii (1)


01-Mar-2013

buna ziua. stie cineva cum si ce trebuie sa fac sa imi actualizez la zi vechea carte de munca? precizez ca am fost plecat in strainatate in ultimi 11 ani si sunt rupt de realitatea interna. mii de multumiri

 

ClubLegislatiaMuncii.ro - intrebarea zilei

 
Modalitate De Calcul Concediu De Odihna Neefectuat La Incetarea ContractuluiIntrebare: Pana in 24.04.2018 inclusiv am fost angajata in cadrul unei autoritati publice locale (personal contractual), perioada de preaviz fiind din data de 05.03.2018 pana in data de 24.04.2018, in aceasta perioada avand si 15 zile de concediu de odihna solicitate de mine (mi-a fost intrerupt preavizul pentru a efectua cele 15 zile de concediu). La data incetarii raportului de munca mai aveam inca 28 de zile de concediu neefectuate, astfel: 24 de zile de concediu aferente anului 2017 si 4 zile de conc
 

Raspuns: DA , DREPTUL DE CONCEDIU SE CALCULEAZA PANA LA DATA LA CARE INCETEAZA CIM... citeste tot raspunsul aici


Descarca GRATUIT
“SALARIZAREA: modificari majore in 2019 - 7 Cazuri Practice explicate de specialisti”

exclusiv abonatilor la newsletterul gratuit E-News LegislatiaMuncii.

 

Afla totul despre modificarile din SALARIZARE in 2019!

Cazuri practice si mod de calcul
 
Descarcati gratuit Raportul Special
"SALARIZAREA: modificari majore in 2019 - 7 Cazuri Practice explicate de specialisti"
SALARIZAREA: modificari majore in 2019 - 7 Cazuri Practice explicate de specialisti

Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentului UE 679/2016


 

 


 
Afla totul despre modificarile din SALARIZARE in 2019!
Cazuri practice si mod de calcul

Descarcati gratuit Raportul Special

"SALARIZAREA: modificari majore in 2019 - 7 Cazuri Practice explicate de specialisti"

Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentului UE 679/2016
[x]