Cum sa angajati in mod corect salariatii de care aveti nevoie

angajaresalariatiprocedura de angajarecontract individual de munca
Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X
Angajarea unor salariati este, de regula, un prilej de bucurie. Cresterea activitatii sau inlocuirea temporara a unei salariate care creste un copil, sunt doua dintre motivele care determina firmele sa faca noi angajari.

Pentru ca bucuria sa fie deplina, este necesar ca angajatorul sa parcurga in mod corect procedura de angajare, conform termenelor legale.  Astfel, acesta va evita amenzi de pana la 100.000 lei, eventuale conflicte de munca sau chiar inchisoarea.

Angajarea in munca presupune incheierea unui contract individual de munca prin intermediul caruia o persoana fizica, denumita salariat, se obliga sa presteze munca pentru si sub autoritatea unui angajator, persoana fizica sau juridica, in schimbul unei remuneratii denumita salariu.

In momentul in care o firma constata ca are un loc de munca vacant, are obligatia de a comunica acest lucru agentiei pentru ocuparea fortei de munca, in termen de 5 zile lucratoare de la data la care locul de munca a devenit vacant. Neindeplinirea acestei obligatii poate conduce la sanctionarea contraventionala a angajatorului cu amenda de la 3.000 lei la 5.000 lei, conform prevederilor art. 113 lit. a) din Legea nr. 76/2002 privind sistemul asigurarilor pentru somaj si stimularea ocuparii fortei de munca.

Indeplinita fiind obligatia de mai sus, angajatorul se poate concentra asupra procesului de recrutare si selectie a viitorului salariat (analiza postului, folosirea surselor de recrutare potrivite, selectia candidatilor).

Odata gasita persoana potrivita, angajatorul are obligatia sa o informeze cu privire la clauzele esentiale pe care intentioneaza sa le inscrie in contractul de munca, potrivit prevederilor art. 17 alin. (1) din Codul muncii. De regula, aceasta informare are loc prin intermediul ofertei de angajare.

In situatia in care candidatul selectat accepta oferta de angajare, angajatorul ii va solicita urmatoarele documente necesare in vederea incheierii contractului de munca:

• Cartea de identitate/ buletinul de identitate;
• Adeverinta de salariat/de vechime in munca de la angajatorul precedent – cu ajutorul acestei adeverinte se face dovada activitatii desfasurate de catre salariat (vechimea in munca, in meserie sau in specialitate). Angajatorul/fostul angajator este obligat sa elibereze aceasta adeverinta in temeiul art. 34 alin. (5) din Codul muncii;
• Curriculum vitae;
• Diplome de studii sau certificate de calificare;
• Avize, autorizatii, atestari necesare exercitarii meseriei/profesiei – retragerea ulterioara a acestor avize de catre autoritatile competente va avea ca efect incetarea de drept a contractului individual de munca, in temeiul art. 56 alin. (1) lit. g) din Codul muncii.
• Avizul/Certificatul medical;
• Certificatul de cazier judiciar (daca este cazul);
• Recomandare de la angajatorul precedent;
• Nota de lichidare – prin intermediul acestui document se face dovada unor eventuale debite pe care salariatul le-ar avea fata de fostul angajator.

Dupa ce angajatorul a intrat in posesia documentelor de mai sus, partile vor semna contractului individual de munca (intocmit in scris) in doua exemplare. Inainte ca salariatul sa-si inceapa activitatea, angajatorul ii va inmana un exemplarul al contractului de munca. Neinmanarea unui exemplar al contractului de munca salariatului poate conduce la sanctionarea contraventionala a angajatorului cu amenda de la 1.500 lei la 2.000 lei, conform art. 260 alin. (1) lit. p) din Codul muncii.

Angajatorul va inregistra contractul individual de munca al noului salariat in registrul de evidenta a salariatilor cel tarziu in ziua lucratoare anterioara inceperii activitatii de catre salariat. Neindeplinirea acestei obligatii poate fi sanctionata cu amenda contraventionala de 10.000 lei (art. 9 alin. (2) din Hotararea Guvernului nr. 500/2011 privind registrul de evidenta a salariatilor).

In situatia in care angajatorul primeste la munca pana la 5 persoane fara sa incheie contracte de munca, poate fi sanctionat cu amenda contraventionala de la 10.000 lei la 20.000 lei pentru fiecare persoana identificata (pana la 100.000 lei, daca sunt identificate 5 persoane). Mai mult decat atat, daca angajatorul primeste la munca mai mult de 5 persoane fara sa incheie contracte de munca, va putea fi sanctionat cu inchisoare de la unu la 2 ani sau cu amenda penala.

Asadar, actionati cu mare atentie atunci cand faceti noi angajari. Respectarea intocmai a procedurii de angajare va feri angajatorul de sanctiuni drastice si ii va permite sa foloseasca in mod eficient plus valoarea adusa de noul salariat.


Marcel Vasile
Avocat colaborator







de Legislatia Muncii


Citeste mai multe articole pe aceeasi tema:
angajaresalariatiprocedura de angajarecontract individual de munca

Data aparitiei: 06 Februarie 2013
Cat de utila va este aceasta informatie?
Noteaza folosind stelele
Rating:

Cum sa angajati in mod corect salariatii de care aveti nevoie Nota: 5 din 5 - 1 vot.
Urmareste-ne pe Google News

Sfaturi de la Experti - Intrebari si Raspunsuri

 
Obligatie emitere adeverinta venit noua lege a pensiilorIntrebare: In ce conditii firma este obligata sa elibereze adeverinte cu tote veniturile din 1957-2001 conform noii L360/2023. Firma este din 1957, detinem arhiva, din statele vechi si mai apoi fluturasi se poate deduce baza de calul a pensiei care difera de la o perioada la alta, totodata, nu sunt incluse toate veniturile la calulul CAS-lui si pensia suplimentara L80/1992.Legea intra in vigoare din septembrie, suntem obligati sa eliberam pana atunci aceste adeverinte?
vezi AICI raspunsul specialistilor <<
 
Fisa de post pentruDirector vanzariIntrebare: Va rog frumos sa ne trimit fisa post pentru urmatorul cod cor: 112018 - director vanzari.
vezi AICI raspunsul specialistilor <<


Descarca GRATUIT
“Noutati despre Regulamentul Intern si CCM in 2024 - Legislatie si studii de caz”

exclusiv abonatilor la newsletterul gratuit E-News LegislatiaMuncii.
Rentrop ∧ Straton

 

 

Atentie la Controalele ITM!

Descarcati gratuit Raportul Special

"Noutati despre Regulamentul Intern si CCM in 2024 - Legislatie si studii de caz"
Noutati despre Regulamentul Intern si CCM in 2024 - Legislatie si studii de caz

Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentului UE 679/2016


 

 

 
 
 



 
Atentie la Controalele ITM!
Descarcati gratuit Raportul Special

"Noutati despre Regulamentul Intern si CCM in 2024 - Legislatie si studii de caz"

Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentului UE 679/2016
[x]