Acest site foloseste Cookie-uri, conform noului Regulament de Protectie a Datelor (GDPR), pentru a va asigura cea mai buna experienta online. In esenta, Cookie-urile ne ajuta sa imbunatatim continutul de pe site, oferindu-va dvs., cititorul, o experienta online personalizata si mult mai rapida. Ele sunt folosite doar de site-ul nostru si partenerii nostri de incredere. Click AICI pentru detalii despre politica de Cookie-uri.
Acest site foloseste Cookie-uri, conform noului Regulament de Protectie a Datelor (GDPR), pentru a va asigura cea mai buna experienta online. In esenta, Cookie-urile ne ajuta sa imbunatatim continutul de pe site, oferindu-va dvs., cititorul, o experienta online personalizata si mult mai rapida. Ele sunt folosite doar de site-ul nostru si partenerii nostri de incredere. Click AICI pentru detalii despre politica de Cookie-uri. Sunt de acord cu politica de cookie
legislatiamuncii.ro cauta meniu

 

Cum sa angajati in mod corect salariatii de care aveti nevoie

angajaresalariatiprocedura de angajarecontract individual de munca
Angajarea unor salariati este, de regula, un prilej de bucurie. Cresterea activitatii sau inlocuirea temporara a unei salariate care creste un copil, sunt doua dintre motivele care determina firmele sa faca noi angajari.


Pentru ca bucuria sa fie deplina, este necesar ca angajatorul sa parcurga in mod corect procedura de angajare, conform termenelor legale.  Astfel, acesta va evita amenzi de pana la 100.000 lei, eventuale conflicte de munca sau chiar inchisoarea.

Angajarea in munca presupune incheierea unui contract individual de munca prin intermediul caruia o persoana fizica, denumita salariat, se obliga sa presteze munca pentru si sub autoritatea unui angajator, persoana fizica sau juridica, in schimbul unei remuneratii denumita salariu.

In momentul in care o firma constata ca are un loc de munca vacant, are obligatia de a comunica acest lucru agentiei pentru ocuparea fortei de munca, in termen de 5 zile lucratoare de la data la care locul de munca a devenit vacant. Neindeplinirea acestei obligatii poate conduce la sanctionarea contraventionala a angajatorului cu amenda de la 3.000 lei la 5.000 lei, conform prevederilor art. 113 lit. a) din Legea nr. 76/2002 privind sistemul asigurarilor pentru somaj si stimularea ocuparii fortei de munca.

Indeplinita fiind obligatia de mai sus, angajatorul se poate concentra asupra procesului de recrutare si selectie a viitorului salariat (analiza postului, folosirea surselor de recrutare potrivite, selectia candidatilor).

Odata gasita persoana potrivita, angajatorul are obligatia sa o informeze cu privire la clauzele esentiale pe care intentioneaza sa le inscrie in contractul de munca, potrivit prevederilor art. 17 alin. (1) din Codul muncii. De regula, aceasta informare are loc prin intermediul ofertei de angajare.

In situatia in care candidatul selectat accepta oferta de angajare, angajatorul ii va solicita urmatoarele documente necesare in vederea incheierii contractului de munca:

Cartea de identitate/ buletinul de identitate;
Adeverinta de salariat/de vechime in munca de la angajatorul precedent cu ajutorul acestei adeverinte se face dovada activitatii desfasurate de catre salariat (vechimea in munca, in meserie sau in specialitate). Angajatorul/fostul angajator este obligat sa elibereze aceasta adeverinta in temeiul art. 34 alin. (5) din Codul muncii;

Cum sa operati eficient si fara greseli in Revisal
Cum sa operati eficient si fara greseli in Revisal

Vezi detalii aici

Procedura completa la angajare
Procedura completa la angajare

Vezi detalii aici

207 modele si formulare OBLIGATORII in HR
207 modele si formulare OBLIGATORII in HR

Vezi detalii aici




Curriculum vitae;
Diplome de studii sau certificate de calificare;
Avize, autorizatii, atestari necesare exercitarii meseriei/profesiei retragerea ulterioara a acestor avize de catre autoritatile competente va avea ca efect incetarea de drept a contractului individual de munca, in temeiul art. 56 alin. (1) lit. g) din Codul muncii.
Avizul/Certificatul medical;
Certificatul de cazier judiciar (daca este cazul);
Recomandare de la angajatorul precedent;
Nota de lichidare prin intermediul acestui document se face dovada unor eventuale debite pe care salariatul le-ar avea fata de fostul angajator.

Dupa ce angajatorul a intrat in posesia documentelor de mai sus, partile vor semna contractului individual de munca (intocmit in scris) in doua exemplare. Inainte ca salariatul sa-si inceapa activitatea, angajatorul ii va inmana un exemplarul al contractului de munca. Neinmanarea unui exemplar al contractului de munca salariatului poate conduce la sanctionarea contraventionala a angajatorului cu amenda de la 1.500 lei la 2.000 lei, conform art. 260 alin. (1) lit. p) din Codul muncii.

Angajatorul va inregistra contractul individual de munca al noului salariat in registrul de evidenta a salariatilor cel tarziu in ziua lucratoare anterioara inceperii activitatii de catre salariat. Neindeplinirea acestei obligatii poate fi sanctionata cu amenda contraventionala de 10.000 lei (art. 9 alin. (2) din Hotararea Guvernului nr. 500/2011 privind registrul de evidenta a salariatilor).

In situatia in care angajatorul primeste la munca pana la 5 persoane fara sa incheie contracte de munca, poate fi sanctionat cu amenda contraventionala de la 10.000 lei la 20.000 lei pentru fiecare persoana identificata (pana la 100.000 lei, daca sunt identificate 5 persoane). Mai mult decat atat, daca angajatorul primeste la munca mai mult de 5 persoane fara sa incheie contracte de munca, va putea fi sanctionat cu inchisoare de la unu la 2 ani sau cu amenda penala.

Asadar, actionati cu mare atentie atunci cand faceti noi angajari. Respectarea intocmai a procedurii de angajare va feri angajatorul de sanctiuni drastice si ii va permite sa foloseasca in mod eficient plus valoarea adusa de noul salariat.


Marcel Vasile
Avocat colaborator







Citeste mai multe articole pe aceeasi tema:
angajaresalariatiprocedura de angajarecontract individual de munca

Ti-a placut acest articol?
Da Like, Printeaza sau trimite pe Email!


Data aparitiei: 06 Februarie 2013
Cat de utila va este aceasta informatie?
Noteaza folosind stelele


Rating:


Cum sa angajati in mod corect salariatii de care aveti nevoie Nota: 5 din 5 - 1 vot.
 

 
x
(cel putin 10 caractere)


Pentru a activa formularul, trebuie sa raspundeti corect la intrebare!
 

 

ClubLegislatiaMuncii.ro - intrebarea zilei

 
Care Este Cadrul Legal De Reangajare Ca Pensionar? Dupa Terminarae PerioadeiIntrebare: Cum ma pot reangaja in acelasi loc de munca dupa terminarea perioadei contractuale - CIM incheiat dupa pensionare, pe perioada determinta de 3 ani. Sunt pensionata la limita de varsta si stagiu complet de cotizare -35 ani. Din 1987 lucrez in acelasi loc de munca; intre 1987-2000 pe postul de muzeograf; intre 2000-2015, functia de sef de sectie; din 2015-2018, sef de sectie, post ocupat prin concurs dupa pensionare) cu CIM pe 3 ani. Multumesc, Elena Ilie
 

Raspuns: multumesc! in ce conditii? prin concurs? prin incheierea unui nou contract si in ce conditii?<br... citeste tot raspunsul aici


Descarca GRATUIT
“Codul Muncii: 5 modificari majore in 2018”
exclusiv abonatilor la newsletterul gratuit E-News LegislatiaMuncii.

 

Modificari majore in Codul Muncii 2018

- contributii sociale, noutati Revisal, concedii medicale -
 
Descarca GRATUIT raportul special
Codul Muncii: 5 modificari majore in 2018
 
Toate modificarile sunt explicate detaliat in raportul

Codul Muncii: 5 modificari majore in 2018

Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentului UE 679/2016


 

 

 

 
 
 



 
xx
Atentie la modificarile din Codul Muncii in 2018!
- Revisal, contributii, concedii + alte noutati -

Descarcati gratuit Raportul Special

"Codul Muncii: 5 modificari majore in 2018"

Da, vreau sa primesc newsletterul Legislatia Muncii