Insolventa. Salarii micsorate de administratorul societatii

Legea 85/2006insolventasalarii restantetabelul de creantecreantele salariale
Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X


Analizam mai jos cazul unei societati care a prevazut in contractul colectiv de munca la nivel de unitate un salariu minim brut de 800 lei. Intrucat administratorul societatii a considerat ca nu sunt suficiente venituri, au fost acordate salarii de 500 lei. Avand in vedere ca societatea este in insolventa, vom vedea daca se poate face o cerere de actiune in judecata la dosarul aflat deja pe rol pentru rezolvarea problemei de catre judecatorul sindic.


Solutia consultantului:

In speta intelegem ca administratorul societatii a dispus acordarea unor salarii micsorate, insa nu se mentioneaza daca odata cu intrarea in insolventa administratorul judiciar a facut demersurile necesare de inscriere a creantelor salariale ale salariatilor reprezentate de diferentele de salarii neacordate. Fata de informatiile generale puse la dispozitie, in lipsa unor precizari in privinta momentului nasterii creantelor salariale, altor informatii care sa clarifice situatia de fapt existenta, facem urmatoarele precizari:

Salariatii societatii intrate in insolventa pot avea calitatea de creditori fata de aceasta daca detin un drept de creanta asupra averii societatii debitoare.

Creantele salariale sunt definite potrivit Legii 85/2006 , cu modificarile si completarile ulterioare, drept creantele ce izvorasc din raporturi de munca intre debitor si angajatii acestuia; acestea sunt inregistrate din oficiu in tabelul de creante de catre administratorul judiciar/lichidator. Cu alte cuvinte, salariatii debitorului nu trebuie sa depuna ei insisi cerere de admitere a creantelor pentru a participa cu acestea la stabilirea masei credale, ci creantele lor trebuie inregistrate de administratorul judiciar conform evidentelor contabile.

Totodata, aratam ca aceste creante sunt cele nascute anterior datei deschiderii procedurii de insolventa. Astfel cum reiese din dispozitiile art. 3 pct. 4 din lege, data deschiderii procedurii insolventei reprezinta data pronuntarii de catre judecatorul sindic a hotararii judecatoresti (incheiere sau sentinta judecatoreasca) in acest sens.

Cu alte cuvinte, administratorul judiciar va inscrie din oficiu in tabel conform evidentelor contabile creantele salariale ale angajatilor anterioare datei pronuntarii de catre judecatorul sindic a hotararii de deschidere a procedurii de insolventa impotriva angajatorului debitor. Astfel, in temeiul art. 73 alin. (1) din lege, salariatii au dreptul de a contesta modul de mentionare a creantei lor in tabelul preliminar de creante.

Dupa ce toate contestatiile la creante au fost solutionate, administratorul judiciar/lichidatorul va inregistra, de indata, la tribunal si va avea grija sa fie afisat la sediul acestuia tabelul definitiv al tuturor creantelor impotriva averii debitorului, aratand suma, prioritatea si situatia - garantata sau negarantata - a fiecarei creante, in conformitate cu art. 74 alin. (1) din lege.

Doar creditorii ale caror creante au fost inregistrate pe tabelul definitiv al creantelor debitorului sunt indreptatiti sa participe in continuare la procedura insolventei. Astfel, doar acest creditor va avea dreptul, in conformitate cu art. 3 pct. 8 din lege, de a participa la distributiile de fonduri rezultate din reorganizarea judiciara a debitorului sau din lichidarea averii debitorului si de a participa la orice alta procedura reglementata de legea insolventei.

Asadar, conform precizarilor anterioare, pentru a participa la distributiile de fonduri ale debitorului, deci a primi sumele ce reprezinta diferente salariale restante datorate de angajatorul impotriva caruia s-a deschis procedura insolventei, salariatii acestuia trebuie sa se regaseasca pe tabelul definitiv, deci inscrisi la masa credala cu aceste sume.

In cazul in care drepturile salariale la care salariatii erau indreptatiti insa care nu au fost acordate de catre administratorul societatii nu sunt inscrise in tabelul creantelor de catre administratorul judiciar (a nu se confunda administratorul societatii cu administratorul judiciar), salariatii se pot adresa in conditiile si termenele prevazute de Legea 85/2006 , cu modificarile si completarile ulterioare, instantei de judecata urmand ca aceasta sa analizeze temeinicia solicitarilor salariatilor.

Totodata, precizam ca in cazul unei firme aflate in insolventa impotriva careia a fost pronuntata o hotarare judecatoreasca definitiva de deschidere a procedurii insolventei si fata de care a fost dispusa masura ridicarii totale sau partiale a dreptului de administrare exista posibilitatea platii creantelor salariale ale angajatilor din fondul de garantare pentru plata creantelor salariale in conditiile prevazute de Legea 200/2006 privind constituirea si utilizarea Fondului de garantare pentru plata creantelor salariale si HG 1850/2006 prin care au fost aprobate Normele metodologice de aplicare a Legii nr. 200/2006 privind constituirea si utilizarea Fondului de garantare pentru plata creantelor salariale.

Astfel, potrivit art. 2 din Legea 200/2006 , cu modificarile si completarile ulterioare, din Fondul de garantare se asigura plata creantelor salariale ce rezulta din contractele individuale de munca si din contractele colective de munca incheiate de salariati cu angajatorii impotriva carora au fost pronuntate hotarari judecatoresti definitive de deschidere a procedurii insolventei si fata de care a fost dispusa masura ridicarii totale sau partiale a dreptului de administrare.

Gestionarea Fondului de garantare se face de Agentia Nationala pentru Ocuparea Fortei de Munca, prin agentiile pentru ocuparea fortei de munca judetene si a municipiului Bucuresti.

Art. 13 alin. (1) din aceasta lege prevede ca din resursele Fondului de garantare se suporta urmatoarele categorii de creante salariale:

a) salariile restante;
b) compensatiile banesti restante, datorate de angajatori pentru concediul de odihna neefectuat de salariati, dar numai pentru maximum un an de munca;
c) platile compensatorii restante, in cuantumul stabilit in contractul colectiv de munca si/sau in contractul individual de munca, in cazul incetarii raporturilor de munca;
d) compensatiile restante pe care angajatorii au obligatia de a le plati, potrivit contractului colectiv de munca si/sau contractului individual de munca, in cazul accidentelor de munca sau al bolilor profesionale;
e) indemnizatiile restante, pe care angajatorii au obligatia, potrivit legii, de a le plati pe durata intreruperii temporare a activitatii.

Suma totala a creantelor salariale suportate din Fondul de garantare nu poate depasi cuantumul a 3 salarii medii brute pe economie pentru fiecare salariat (art. 14 alin. 1 din lege).
 
Totodata, potrivit art. 15 alin. (1) din lege, creantele salariale prevazute la art. 13 alin. (1) lit. a), c), d) si e) se suporta pentru o perioada de 3 luni calendaristice. In consecinta, salariile restante se suporta din Fondul de garantare pe o perioada de 3 luni calendaristice fara sa poata depasi cuantumul a 3 salarii medii brute pe economie pentru fiecare salariat comunicat de Institutul National de Statistica in luna in care s-a deschis procedura insolventei.

Conform art. 19 alin. (1) din Legea 200/2006 stabilirea cuantumului creantelor salariale cuvenite salariatilor si efectuarea platii acestora se realizeaza de agentiile teritoriale, la cererea scrisa a administratorului sau lichidatorului angajatorului in stare de insolventa. Agentia teritoriala poate proceda la stabilirea cuantumului creantelor salariale cuvenite salariatilor si la efectuarea platii acestora si in baza cererii formulate de catre salariatii angajatorului in stare de insolventa sau de organizatiile legal constituite ce reprezinta interesele acestora, in conformitate cu alin. (2) al aceluiasi articol.

Cererile vor fi insotite de documente care sa ateste ca impotriva angajatorului a fost pronuntata o hotarare judecatoreasca definitiva de deschidere a procedurii insolventei si a fost dispusa masura ridicarii totale sau partiale a dreptului de administrare.

Inainte de a se adresa agentiei teritoriale, salariatii sau organizatiile legal constituite ce reprezinta interesele acestora trebuie sa notifice in scris administratorul sau lichidatorul angajatorului in stare de insolventa, in vederea efectuarii demersurilor necesare pentru plata creantelor salariale potrivit alin. (1). O copie a notificarii se va atasa la cererea adresata agentiei teritoriale, potrivit alin. (2) (art. 19 alin.4).


NOUTATI din Legislatie muncii

[Raluca Dimitriu] Webinar Probleme la incetarea CIM + modificari legislative


Legea nr. 360/2023 a adus noutati privind continuarea activitatii salariatilor pana la implinirea varstei de 70 de ani, iar Legea nr. 283/2022 a modificat substantial Codul muncii, introducand notiuni ca:

• zile libere platite pentru evenimente familiale deosebite;
• concediu de ingrijitor;
• absente de la locul de munca pentru situatii neprevazute.

Cum afecteaza aceste modificari legislative incetarea CIM?

Aflati raspunsul in cadrul Webinarului “Noi probleme practice privind incetarea CIM”.

...Vezi AICI detaliile complete <<

de Legislatia Muncii


Citeste mai multe articole pe aceeasi tema:
Legea 85/2006insolventasalarii restantetabelul de creantecreantele salariale

Data aparitiei: 17 Ianuarie 2013
Cat de utila va este aceasta informatie?
Noteaza folosind stelele
Rating:

Insolventa. Salarii micsorate de administratorul societatii Nota: 3.5 din 5 - 2 voturi.
Urmareste-ne pe Google News

Sfaturi de la Experti - Intrebari si Raspunsuri

 
Fisa postului pentru Inginer-sef piscicultura si vanatoareIntrebare: Caut Fisa post pentru Inginer sef piscicultura si vanatoare 131202 inginer-sef piscicultura si vanatoare
vezi AICI raspunsul specialistilor <<
 
Campul data la care produce efecte. Data inceperii activitatiiIntrebare: Va rog sa ma ajutati cu urmatoarea speta privind data de consemnare care se transmite in Revisal pentru noile contracte. Ca si exemplu, daca avem un angajat care incepe activitatea pe data de 19.04, iar contractul il semneaza pe data de 15.04 si tot pe 15.04 il declaram in Revisal, care este data de consemnare corecta care trebuie transmisa in Revisal, 15.04 cand a semnat si am declarat contractul in Revisal sau 19.04 cand angajatul isi incepe activitatea?
vezi AICI raspunsul specialistilor <<


Descarca GRATUIT
“Noutati despre Regulamentul Intern si CCM in 2024 - Legislatie si studii de caz”

exclusiv abonatilor la newsletterul gratuit E-News LegislatiaMuncii.
Rentrop ∧ Straton

 

 

Atentie la Controalele ITM!

Descarcati gratuit Raportul Special

"Noutati despre Regulamentul Intern si CCM in 2024 - Legislatie si studii de caz"
Noutati despre Regulamentul Intern si CCM in 2024 - Legislatie si studii de caz

Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentului UE 679/2016


 

 

 
 
 



 
Atentie la Controalele ITM!
Descarcati gratuit Raportul Special

"Noutati despre Regulamentul Intern si CCM in 2024 - Legislatie si studii de caz"

Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentului UE 679/2016
[x]