Acest site foloseste cookie-uri. Apasati butonul alaturat pentru o navigare cat mai usoara.
Daca folositi acest site, sunteti de acord cu utilizarea cookie-urilor.
X Acest site foloseste Cookies.
Continuarea navigarii implica acceptarea lor. Detalii aici
legislatiamuncii.ro cauta meniu

 

Recuperare indemnizatii pentru incapacitate temporara. Ce solutii au angajatorii?

recuperare indemnizatiiincapacitate temporara de muncaangajatoriasigurari socialecontributii



Recuperarea indemnizatiilor pentru incapacitate temporara de munca care depasesc sumele platite lunar catre fondul de asigurari de sanatate

Sumele reprezentand indemnizatii care se platesc asiguratilor si care, potrivit prevederilor Ordonantei de urgenta a Guvernului nr. 158/2005, se suporta din bugetul Fondului national unic de asigurari sociale de sanatate se retin de catre platitor din contributiile pentru concedii si indemnizatii datorate pentru luna respectiva. Aceste sume nu pot fi recuperate din sumele constituite pentru contributia pentru asigurarile sociale de sanatate.

Sumele reprezentand indemnizatii platite de catre angajatori asiguratilor, care depasesc suma contributiilor datorate de acestia in luna respectiva, se recuperau:
-     din contributiile datorate pentru lunile urmatoare sau
-     din bugetul Fondului national unic de asigurari sociale de sanatate, din creditele bugetare prevazute cu aceasta destinatie.

Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 117/2010 a eliminat posibilitatea recuperarii din contributiile datorate pentru lunile urmatoare, astfel ca in prezent, sumele reprezentand indemnizatii platite de catre angajatori asiguratilor, care depasesc suma contributiilor datorate de acestia in luna respectiva, se recupereaza doar din bugetul Fondului national unic de asigurari sociale de sanatate din creditele bugetare prevazute cu aceasta destinatie, in conditiile reglementate prin normele de aplicare a prezentei ordonante de urgenta. Aceste sume care depasesc suma contributiilor datorate de acestia in luna respectiva nu pot fi recuperate din sumele constituite reprezentand contributii de asigurari sociale de sanatate.

Pentru recuperarea sumelor reprezentand indemnizatii achitate care depasesc obligatia lunara de plata a contributiei pentru concedii si indemnizatii, in calitate de angajator, se depune la registratura casei de asigurari de sanatate o solicitare scrisa.

Modelul este prevazut de anexa nr. 12 din Ordinul nr. 60/32/2006, la care veti anexa declaratia privind obligatiile de plata, precum si, dupa caz, dovada achitarii contributiei pentru concedii si indemnizatii, pentru perioada anterioara pentru care se solicita restituirea.

Detasarea transnationala a salariatilor
Detasarea transnationala a salariatilor

Vezi detalii aici

Procedura completa la angajare
Procedura completa la angajare

Vezi detalii aici

Evaluarea angajatilor in 8 pasi
Evaluarea angajatilor in 8 pasi

Vezi detalii aici





Dupa depunere la registratura, cererea se analizeaza de compartimentul de specialitate din cadrul casei de asigurari de sanatate, care va intocmi un referat de propunere spre aprobare a cererii de restituire sau, dupa caz, de respingere cu motivarea acesteia, referat avizat de personalul imputernicit sa exercite viza CFP. Referatul semnat de directorul executiv al Directiei management si economica, se supune aprobarii presedintelui/director general.

Modelul referatului este prevazut de anexa 13 din Ordinul nr. 60/32/2006.

Dupa aprobarea referatului, se intocmesc: ordonantarea de plata, ordinul de plata, borderoul ordinelor de plata sau, dupa caz, comunicarea de respingere a platii prevazuta. in temeiul art. 77 din Ordinul 60/32/2006, termenul in care casa de asigurari de sanatate are obligatia sa efectueze plata sumelor aprobate sau sa va transmita comunicarea de respingere a platii este de 15 zile de la depunerea cererii de restituire.

In acest sens, formularul 112 a fost adaptat legislatiei aplicabile dupa data de 1 ianuarie 2011.
Potrivit pct. iI. "Completarea declaratiei", lit. B. Anexa nr. 1.1 "Anexa angajator" sectiunea C2. Indemnizatii sanatate (conform Ordonantei de urgenta a Guvernului nr. 158/2005, cu modificarile i completarile ulterioare) din anexa nr. 7 Instructiuni de completare a formularului "Declaratie privind obligatiile de plata a contributiilor sociale, impozitului pe venit i evidenta nominala a persoanelor asigurate" la Hotararea Guvernului nr. 1397/2010, formularul 112 se completeaza pentru cazurile de recuperare in luna curenta astfel:

- Randul 10 "Total cuantum prestatii de suportat din bugetul F.N.U.A.S.S. pentru concedii i indemnizatii" - se completeaza cu total cuantum prestatii de suportat din Fondul national unic de asigurari sociale de sanatate pentru concedii i indemnizatii.
- Randul 11 "Total suma recuperata de angajator din contributia lunii curente" - se completeaza cu suma recuperata de angajator din contributia lunii curente. Suma recuperata de angajator nu poate depai suma reprezentand contributia datorata, in luna curenta, pentru concedii i indemnizatii.
- Randul 12 "Total suma de virat la F.N.U.A.S.S. pentru concedii i indemnizatii" - se completeaza cu total suma de virat la Fondul national unic de asigurari sociale de sanatate pentru concedii i indemnizatii.
- Randul 13 "Total suma ramasa de recuperat de la F.N.U.A.S.S. pentru concedii i indemnizatii" - se completeaza cu total suma ramasa de recuperat in luna de raportare de la Fondul national unic de asigurari sociale de sanatate pentru concedii i indemnizatii.

In ceea ce priveste recuperarea sumelor reprezentand indemnizatii achitate care depasesc obligatia lunara de plata a contributiei pentru concedii si indemnizatii, din bugetul Fondului national unic de asigurari sociale de sanatate, angajatorul depune la registratura casei de asigurari de sanatate o solicitare scrisa conform modelului prevazut in anexa nr. 12 la Ordinul 62/32/2006 astfel cum a fost modificat prin Ordinul nr. 130/351/2011, la care ataseaza, Centralizatorul privind certificatele de concediu medical prevazut in anexa nr. 18 la Ordinul 62/32/2006 astfel cum a fost modificat prin Ordinul nr. 130/351/2011, precum si, dupa caz, dovada achitarii contributiei pentru concedii si indemnizatii, pentru perioada anterioara pentru care se solicita restituirea.

In legatura cu termenul in care angajatorul poate sa solicite recuperarea indemnizatiilor achitate care depasesc obligatia lunara de plata a contributiei pentru concedii si indemnizatii O.U.G. nr. 158/2005 nu reglementeaza in mod expres un termen. Aceste sume vor putea fi prin urmare recuperate in cadrul termenulului de prescriptie.

Termenul de 90 de zile mentionat de art. 40 din O.U.G. nr. 158/2005 nu se refera la termenul in care angajatorul poate sa solicite recuperarea indemnizatiilor achitate care depasesc obligatia lunara de plata a contributiei pentru concedii si indemnizatii. O.U.G. nr. 36/2010 a modificat termenul initial stabilit in care beneficiarul poate solicitata indemnizatiile pe baza actelor justificative, diminuand termenul de la 3 ani la 90 de zile, calculat de la data de la care beneficiarul era in drept sa le solicite.
Din pacate casele teritoriale nu accepta dosarele de recuperare decat pe o perioada de 90 de zile, refuzand solicitarile anterioare acestei perioade, identificand beneficiarul in persoana angajatorului, interpretarea corecta a acestei prevederi conduce catre identificarea beneficiarului, in persoana aflata in concediu medical care are dreptul sa solicita plata indemnizatiei de asigurari sociale de sanatate in termenul de 90 de zile. Textul art. 40 din O.U.G. nr. 158/2005 astfel cum a fost modificata de O.U.G. nr. 36/2010 se refera la aceasta situatie si nu la cea in care angajatorul solicita recuperarea sumelor achitate.

In masura in care transmiteti solicitarea de recuperare a sumelor respective, potrivit art. 77 din Ordinul nr. 60/32/2006, casa de asigurari trebuie sa efectueze plata sumelor aprobate sau sa transmita solicitantului comunicare de respingere a platii, in termenul stabilit de alin. (5) al aceluiasi articol, respectiv in termen de 30 de zile de la depunerea cererii de restituire.

Orice solutie neconforma cu punctul nostru de vedere trebuie contestata la instanta de contencios administrativ. in acest sens va fi necesar ca in temeiul Legii nr. 554/2004 privind contenciosul administrativ sa solicitati autoritatii care a emis refuzul de restituire sau autoritatii ierarhic superioare indreptarea  raspunsului initial prin care se refuza restituirea sumelor solicitate. in lipsa refuzului in termen de 30 de zile sa a unui  raspuns negativ urmeaza sa sesizati tribunalul pe raza caruia se afla sediul societatii solicitand desfiintarea inscrisului prin care se respinge ceerea de restituire si admiterea acesteia pentru suma cuvenita.




Citeste mai multe articole pe aceeasi tema:
recuperare indemnizatiiincapacitate temporara de muncaangajatoriasigurari socialecontributii

Ti-a placut acest articol?
Da Like, Printeaza sau trimite pe Email!


Data aparitiei: 12 Octombrie 2012
Cat de utila va este aceasta informatie?
Noteaza folosind stelele


Rating:


Recuperare indemnizatii pentru incapacitate temporara. Ce solutii au angajatorii? Nota: 5 din 5 - 1 vot.
 

 
x
(cel putin 10 caractere)


Pentru a activa formularul, trebuie sa raspundeti corect la intrebare!
 

Comentarii (2)


17-Oct-2012

Numai ca pt. a recupera o suma de la CASanatate trebuie sa depui un dosar de acte printre care si un cazier fiscal pt. care platesti la fisc timbre, pierzi mult timp pana-l obtii, asa ca totul este o mare bataie de joc fata de firma contribuabil. Oare de ce institutiile fiscul nu pot sa puna la punct un sistem public de consultare gratuita a atestatelor fiscale si trebuie firma sa piarda timp la usa fiscului ca sa-l obtina? Numai pt. ca au angajat toti tampitii si nestiutorii de carte acolo ?

15-Oct-2012

Cam asa ar fi normal dar Casele de Sanatate achita sumele respective daca sunt de peste 500 lei dupa 9 luni fara dobanzi si penalizari . IN schimb angajatorul plateste imediat dobanzi si penalitati pentru contributiile de concedii boala datorate

 

ClubLegislatiaMuncii.ro - intrebarea zilei

 
Venituri Din Agricultura +anticipat Partial Ta Si Am Si Venituri AgricoleIntrebare: La pensionare anticipata partiala se tine cont ca ai si venituri agricole.si nu te poti pensiona anticipat partial desi intrunesc cond de anticipat partial?
 

Raspuns: Puteti sa va pensionati anticipat partial.Pensionarea nu este conditionata de veniturile pe care le ... citeste tot raspunsul aici


Descarca GRATUIT
“Codul Muncii: 5 modificari majore in 2018”
exclusiv abonatilor la newsletterul gratuit E-News LegislatiaMuncii.

 

Modificari majore in Codul Muncii 2018

- contributii sociale, noutati Revisal, concedii medicale -
 
Descarca GRATUIT raportul special
Codul Muncii: 5 modificari majore in 2018
 
Toate modificarile sunt explicate detaliat in raportul

Codul Muncii: 5 modificari majore in 2018

 

 

 

 
 
 



 
xx
Atentie la modificarile din Codul Muncii in 2018!
- Revisal, contributii, concedii + alte noutati -

Descarcati gratuit Raportul Special

"Codul Muncii: 5 modificari majore in 2018"

Da, vreau sa primesc newsletterul Legislatia Muncii