In atentia societatilor: Avantajele angajarii pensionarilor

impozit salariiavanataje angajare pensionarideduceri personaleHG nr. 44/2004
Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X


Va prezentam mai multe situatii prin care angajatorii pot obtine beneficii in urma angajarii persoanelor care intra in categoria pensionarilor:

1) in cazul in care salariatul-pensionar nu mai are alt contract individual de munca

Incadrarea salariatilor se poate face cu program de lucru corespunzator unei fractiuni de norma de cel putin doua ore pe zi pana la norma intreaga, prin contracte individuale de munca pe durata nedeterminata sau pe durata determinata. Fiind tot contracte individuale de munca, si contractele individuale de munca cu timp partial reprezinta un loc unde salariatul are functia de baza in situatia cumulului.

Metodologia de determinare a impozitului pe salarii in situatia in care salariatul nu are decat un singur loc de munca este cea aplicata pentru locul unde se afla functia de baza, stabilita de art. 57 alin. (2) lit. a):

1. Venit net = Venit brut - Contributii obligatorii (10,5% + 5,5%)
2. Baza de calcul a impozitului = Venit net - Deducere personala (in functie de venit brut si persoane in intretinere) - Cotizatia de sindicat - contributiile la fondurile de pensii facultative, astfel incat la nivelul anului sa nu se depaseasca echivalentul in lei a 400 euro
3. Impozit = Baza de calcul rotunjita x 16%

Va atragem atentia ca, in temeiul art. 296 indice 16 alin. 4 lit. a) din Codul, persoanele care au calitatea de pensionari care cumuleaza pensia cu salariul sau cu venituri asimilate salariilor nu intra sub incidenta asigurarilor pentru somaj.

2) in cazul unui cumul de mai multe contracte individuale de munca

Salariatii care cumuleaza mai multe functii sunt obligati sa declare fiecarui angajator locul unde exercita functia pe care o considera de baza. Notiunea de functie de baza este importanta numai din punct de vedere fiscal, intrucat daca activitatea desfasurata in baza unui contract individual de munca este exercitata la locul unde salariatul are functia de baza, modul de determinare a bazei de calcul a impozitului pe salarii este unul mai favorabil pentru acesta intrucat beneficiaza de deducerea personala ca element de diminuare a venitului net din salarii.

In temeiul art. 7 alin. (1) pct. 3 din Codul fiscal, incepand cu 1 ianuarie 2012, activitatea dependenta la functia de baza se defineste ca fiind orice activitate desfasurata in baza unui contract individual de munca sau a unui statut special prevazut de lege, declarata angajatorului ca functie de baza de catre angajat.
in cazul in care activitatea se desfasoara pentru mai multi angajatori, angajatul este obligat sa declare fiecaruia locul unde exercita functia pe care o considera de baza.

Potrivit punctului 110 din Normele metodologice pentru aplicarea art. 57 din Codul fiscal, norme metodologice aprobate prin Hotararea Guvernului nr. 44/2004, cu modificarile si completarile ulterioare, functia de baza poate fi declarata de angajat in conditiile legii si la locul de munca la care acesta realizeaza venituri din salarii in baza unui contract individual de munca cu timp partial.

Diferentierea modului de calcul este data de optiunea pensionarului pentru a avea sau nu functie de baza la locul de munca respectiv si de numarul contractelor de munca incheiate.

a)  in cazul cumului de mai multe contracte individuale de munca, la locul unde are functia de baza
in cazul cumului de mai multe contracte individuale de munca (cu norma integrala de munca sau cu fractiune de norma de cel putin doua ore pe zi, de exemplu), la locul declarat al functiei de baza, in determinarea venitului net se vor lua in calcul contributiile obligatorii datorate si se vor acorda deducerile personale, potrivit prevederilor art. 57 alin. (2) lit. a) din Codul fiscal.

Metodologia de determinare a impozitului pe salarii la locul unde se afla functia de baza este stabilita de art. 57 alin. (2) lit. a):
1. Venit net = Venit brut - Contributii obligatorii (10,5% + 5,5%)
2. Baza de calcul a impozitului = Venit net - Deducere personala (in functie de venit brut si persoane in intretinere) - Cotizatia de sindicat - contributiile la fondurile de pensii facultative, astfel incat la nivelul anului sa nu se depaseasca echivalentul in lei a 400 euro
3. Impozit = Baza de calcul rotunjita x 16%

b) in cazul cumului de mai multe contracte individuale de munca, la locurile de munca unde nu are functia de baza

La celelalte locuri de munca, nu se vor acorda deduceri personale, iar determinarea venitului net se va face conform art. 57 alin. (2) lit. b) din Codul fiscal.
Metodologia de determinare a impozitului pe salarii in afara locului unde se afla functia de baza este stabilita de art. 57 alin. (2) lit. b) in cazul pensionarului angajat este:
1. Venit net = Venit brut - Contributii obligatorii (10,5% + 5,5% )
2. Impozit = Baza de calcul rotunjita x 16%

NOUTATI din Legislatie muncii

Ce noutati au aparut in domeniul legislatiei muncii?


Parcurgeti Caietul Seminarului National de Legislatia Muncii!
Contine noutatile legislative din 2024, implicatii, controverse, solutii!


Iata mai jos cateva exemple:

1) Salariul minim
2) Concediul de crestere copil
3) Hartuirea la locul de munca
4) Telemunca pentru parinti
5) Suspendarea si incetarea CIM
6) Contractul cu fractiune de norma
7) Pauza de masa



...Vezi AICI detaliile complete <<

de Legislatia Muncii


Citeste mai multe articole pe aceeasi tema:
impozit salariiavanataje angajare pensionarideduceri personaleHG nr. 44/2004

Data aparitiei: 16 August 2012
Cat de utila va este aceasta informatie?
Noteaza folosind stelele
Rating:

In atentia societatilor: Avantajele angajarii pensionarilor Nota: 4.71 din 5 - 7 voturi.
Urmareste-ne pe Google News

Sfaturi de la Experti - Intrebari si Raspunsuri

 
Revenire din CCC. Stimulent de insertie. ConditiiIntrebare: O salariata a nascut la data de 09.09.2022, iar la data de 17.11.2022 contractul i-a fost suspendat pana la data de 09.09.2024 pt concediu de crestere copil. Tatal nu doreste sa isi ia luna/lunile tatalui, desi are acest drept. 1. In aceasta situatie, la ce data trebuie sa isi reia angajata activitatea pt a beneficia de stimulentul de insertie? 2. Exista anumite conditii pt a se reintoarce la serviciu la data de 09.09.2024?
vezi AICI raspunsul specialistilor <<
 
Venituri pensie. Trecere pensie anticipata din pensie invaliditateIntrebare: O persoana s-a pensioat medical gr. III in cursul anului 2016. In perioada 2012- aprilie 2016, pe langa drepturile obtinute in baza contractului de munca, a indeplinit functia de membru al consiliului de administratie, incasand lunar o indemnizatie, asupra careia s-a calculat, retinut si virat contrbutia la pensie, CAS. Intrebari a) la stabilirea pensiei de invaliditate s-a valorifiat indemnizatia de administrator? Dar perioada de cinci ani, cand a urmat studii superioare la forma de invatamant...
vezi AICI raspunsul specialistilor <<


Descarca GRATUIT
“Noutati despre Regulamentul Intern si CCM in 2024 - Legislatie si studii de caz”

exclusiv abonatilor la newsletterul gratuit E-News LegislatiaMuncii.
Rentrop ∧ Straton

 

 

Atentie la Controalele ITM!

Descarcati gratuit Raportul Special

"Noutati despre Regulamentul Intern si CCM in 2024 - Legislatie si studii de caz"
Noutati despre Regulamentul Intern si CCM in 2024 - Legislatie si studii de caz

Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentului UE 679/2016


 

 

 
 
 



 
Atentie la Controalele ITM!
Descarcati gratuit Raportul Special

"Noutati despre Regulamentul Intern si CCM in 2024 - Legislatie si studii de caz"

Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentului UE 679/2016
[x]